Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Program de scoatere din paragină a 47 de gări
România implementează un program important de modernizare și reabilitare a gărilor cu ajutorul fondurilor europene. Pentru 47 de gări documentațiile de licitație sunt în pregătire. În Gara de Nord, lucrările încep cu reabilitarea clădirii și a peroanelor. De asemenea, vor fi cumpărate trenuri electrice de lung parcurs care ar putea fi introduse pe rute care fac legătura cu zona Moldovei.
„Există un program de 47 de gări pentru care avem indicatori tehnico-economici aprobaţi şi există documentaţii de licitaţie în pregătire. Au fost prioritizate gările din zonele turistice, atât de pe litoral, cât şi din staţiunile României. (...) Va trebui să găsim soluţii care să asigure o modernizare şi o reabilitare a gărilor, care arată cum arată - şi, sincer să fiu, uneori mi-e şi mie ruşine de felul cum arată”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ionuţ Cristian Săvoiu, la Forumul de Infrastructură, Transporturi şi Logistică.
Secretarul de stat a subliniat că și Gara de Nord se va schimba. Proiectul, în etapa I, vizează reabilitarea clădirii istorice a gării, veche de 150 de ani, bugetul alocat fiind de peste 470 de milioane de lei. Durata aferentă proiectării şi execuţiei lucrărilor este de 4 ani și 7 luni, iar la 6 martie va fi anunțată firma care va realiza proiectul.
În etapa a II-a, care începe tot anul acesta, va fi modernizată zona de peroane şi de automatizări.
„Peroanele vor fi corespunzător acoperite şi va fi acces de trecere dintr-un peron în altul şi pe latura dinspre nordul Gării de Nord, unde, după cum bine ştiţi, nu există o traversare corespunzătoare a peroanelor. Urmează etapa a III-a, care ţine de eficientizarea zonei de intrare în gară şi asigurarea transportului intermodal”, a mai spus Săvoiu, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, proiectul face parte dintr-un program de refacere a întregului inel feroviar al Capitalei, care, în prima fază, va asigura transferul între Gara de Nord şi Gara Obor, urmând ca ulterior să fie înfiinţate „staţii noi care să corespundă actualei dezvoltări teritoriale a municipiului Bucureşti”.
În ceea ce priveşte alte investiţii în infrastructură, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu, prezent la același eveniment, a menționat că vor fi cumpărate trenuri moderne, aşa-numitele rame electrice, care „seamănă cu ramele de metrou”. În noiembrie-decembrie ar putea avea loc primul test al unui astfel de tren, pentru introducerea sa în circulaţie.
„Trenurile vor merge la Bucureşti - Suceava, Bucureşti - Iaşi, Suceava - Constanţa şi aşa mai departe”, a adăugat Roşeanu.
Șeful ARF a precizat că anul 2022 a avut o creştere a traficului de călători cu peste 10% comparativ cu 2021, ceea ce arată o tendință de întoarcere a românilor către calea ferată. (C. Z.)