Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Programele de tip „Rabla“, o gură de oxigen pentru economiile central şi est-europene

Programele de tip „Rabla“, o gură de oxigen pentru economiile central şi est-europene

Data: 10 Aprilie 2009

▲ Înnoirea parcului auto din întreaga Europă, printr-un program adoptat de tot mai multe ţări, are un impact semnificativ asupra uzinelor auto din Europa Centrală şi de Est, putând contribui la relansarea economiilor slăbite ale acestora, scrie „Financial Times“ ▲ Germania a triplat fondurile destinate Programului „Rabla“, prima de casare fiind de 2.500 de euro, iar principalul câştigător pare a fi Loganul de la uzinele Dacia, cea mai ieftină maşină de serie din Europa ▲

În articolul din „Financial Times“ se subliniază situaţia existentă la finele anului trecut la uzina Dacia de la Piteşti, „care a fost aproape goală, angajaţii săi fiind trimişi acasă cu 80% din salariu“. Lucrurile s-au schimbat însă graţie primei de casare în valoare de 2.500 de euro oferite de Germania la achiziţionarea unui autoturism nou, autoturismul Logan, cea mai ieftină maşină de serie din Europa devenind marele câştigător. Recent, directorul general al Dacia, Francois Fourmont, a spus că cererea mare din Vest va face ca exporturile să reprezinte trei sferturi din întreaga producţie de anul acesta a companiei, faţă de două treimi, cât a fost ponderea exporturilor în 2008.

Anul trecut, Dacia a vândut în Germania 25.500 vehicule, iar această cifră a fost deja depăşită de comenzile date numai în primele trei luni ale acestui an.

În Republica Cehă, Skoda, subsidiară a grupului german Volkswagen, şi-a majorat de mai bine de două ori vânzările în Germania în luna februarie, până la cifra de 11.000 de autoturisme, iar angajaţii de la uzina de la Mlada Boleslav au reînceput să lucreze cu normă întreagă, după ce în ianuarie programul lor fusese redus la doar patru ore pe zi.

Petr Vanek, purtător de cuvânt al uzinei Hyundai din Cehia, a spus că în ianuarie şi februarie au exportat în Germania doar câte 20 de vehicule pe lună, însă în martie au trimis mai bine de 2.000 de maşini, Hyundai fiind acum nevoită să angajeze încă 500 de muncitori pentru a face faţă comenzilor crescute.

Şi Fiat, care deţine o mică uzină în sudul Poloniei, a exportat în martie 47.417 unităţi, cu aproape 10.000 mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului precedent. Această creştere a producţiei ar putea duce la creşteri economice mai bune decât se anticipase, în special în Republica Cehă, care s-a concentrat pe producţia de autoturisme din clasa mică.

1,2 milioane de germani s-au înscris în Programul „Rabla“

Autorităţile germane au decis triplarea fondurilor Programului „Rabla“, de la 1,5 miliarde de euro, la 5 miliarde de euro, astfel că două milioane de oameni îşi vor putea lua maşini noi, primind o primă de casare de 2.500 de euro, în schimbul renunţării la maşina mai veche de nouă ani.

Programul „Rabla“ german avea iniţial 600.000 de locuri, dar s-au înscris peste 1,2 milioane de persoane. Dacă noul buget de 5 miliarde de euro va fi epuizat până la finele anului, programul nu va mai fi extins.

Mulţi producători auto şi-au mărit producţia datorită programului, iar cei de la Dacia declarau recent că şase luni de acum încolo au comenzi pentru program. Programul a ajutat în special maşinile mici, gen Polo, Sandero şi Fabia, iar piaţa a urcat cu 20% în februarie şi 40% în martie, în condiţiile în care alte pieţe mari scad dur.

În Germania, cea mai mare economie din Europa, industria auto este responsabilă, direct şi indirect, pentru o cincime din locurile de muncă.