Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Programele Rabla sunt afectate de lipsa mașinilor noi

Programele Rabla sunt afectate de lipsa mașinilor noi

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 05 Mai 2022

O nouă sesiune de înscriere în cadrul programului Rabla Clasic şi Rabla Plus va începe în 13 mai 2022. Dar, din cauza termenenelor de livrare foarte mari a mașinilor noi, Rabla se desfășoară cu dificultate. „S-a ajuns în anumite situaţii absolut hilare: maşinile second-hand să fie mai scumpe decât cele noi, la anumite mărci şi modele”, a declarat ministrul mediului.

În timp ce Administraţia Fondului de Mediu (AFM) anunţa începerea unei noi sesiuni de înscriere în cadrul programelor Rabla, ministrul mediului, Barna Tanczos, recunoștea, într-o confe­rință de presă, că „pe piaţa auto sunt probleme foarte mari” și că sunt probleme și în privința con­dițiilor programului.

„Pe piaţa auto nu se mai asigură nici un termen de livrare. Maşinile noi se aduc din ce în ce mai greu. Avem probleme şi în ceea ce priveşte condiţiile din Rabla Clasic şi Rabla Plus. Aproape săptămânal au loc discuţii între producătorii şi dealerii auto, respectiv AFM, pentru a modela, pentru a opera schimbări în programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, în interesul producătorilor autohtoni şi al dealerilor care aduc maşini noi pe piaţă. Din păcate, s-a ajuns în anumite situaţii absolut hilare: maşinile second-hand să fie mai scumpe decât cele noi, la anumite mărci şi modele, pentru că pur şi simplu industria nu mai face faţă şi nu mai poate să livreze maşini noi”, a susţinut Barna Tanczos.

Industria auto este în impas de mai mult de un an din cauza deficitului global de semiconductori, provocat de pandemie. Criza semiconductorilor a forţat marii producători auto să-şi reducă producţia și să livreze cu întârziere mașinile comandate. În plus, pentru a-și diminua pierderile, au fost nevoiți să crească preţurile autovehiculelor.

Pentru România, pericolul este să asistăm, din nou, la o creștere a numărului de mașini second-hand, poluante, aduse din străinătate, în condițiile în care parcul auto este deja foarte îmbătrânit. 

„În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest lucru este foarte grav, arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic, în condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare”, a declarat, marți, Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), potrivit Agerpres.

Pentru evitarea înrăutăţirii situaţiei, APIA are o serie de propuneri precum reintroducerea unei taxe de înmatriculare şi actualizarea impozitului, ambele pe criterii de mediu, sau un mecanism de accelerare a retragerii din circulaţie a autovehiculelor uzate, fie prin stimularea casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi. (C. Z.)