Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Programul Rabla nu reuşeşte să-şi atingă obiectivele

Programul Rabla nu reuşeşte să-şi atingă obiectivele

Un articol de: Oana Nistor - 14 Iunie 2009

În cea de-a doua etapă a Programului Rabla, ce va începe în jurul datei de 15 iunie, vor fi introduse autoutilitarele uşoare de până la 3,5 tone. Mai mult, o persoană fizică va putea achiziţiona câte autoturisme doreşte, reglementarea fiind introdusă pentru o mai bună eficienţă a programului. Prima de casare rămâne 3.800 de lei, iar pentru etapa a doua sunt disponibile 27.936 de maşini. Agenţii economici vor putea să-şi schimbe şi ei maşinile mai vechi de 10 ani cu autoturisme noi, însă aceasta în cadrul celei de-a treia etape a programului de înnoire a parcului auto, care va începe la 1 septembrie.

Executivul a decis modificarea Programului Rabla, de înnoire a parcului auto, astfel încât o persoană să poată achiziţiona câte autoturisme doreşte, până acum fiind valabil programul doar pentru o singură maşină. O altă modificare este introducerea autoutilitarelor uşoare pentru transport marfă de până la 3,5 tone. „De la 15 iunie vor intra şi autoutilitarele deţinute de persoanele fizice“, a precizat Nicolae Nemirschi, ministrul Mediului. Aceste prevederi se referă doar la persoanele fizice. În ceea ce priveşte persoanele juridice, acestea vor putea beneficia de program abia din septembrie, în etapa a III-a.

Potrivit ministrului, trebuie obţinute o serie de avize, având în vedere că este o schemă de ajutor de stat. „În primul rând, trebuie definite numărul de unităţi. De asemenea, aici lucrurile se duc un pic spre legislaţia europeană şi, având discuţii cu Consiliul Concurenţei, trebuie aplicată aşa-numita schemă de ajutor de minimis, adică de ajutor de stat, dar lucrul acesta se face în nişte etape. Însă el va fi fezabil şi va fi aplicat în a treia etapă. Adică, de la 1 septembrie, vor beneficia de autoturisme şi autoutilitare şi persoanele juridice, în aceleaşi condiţii“, a precizat Nemirschi.

Schema va fi aplicată pe o perioadă de trei ani, până în 2011, pentru 60.000 de autoturisme, şi presupune un efort bugetar de 54 de milioane de euro. Pentru primul an, cota alocată pentru persoanele juridice va fi de 10.000 de unităţi.

Noutăţile programului din 2009

Numărul total de locuri în ediţia din 2009 a programului de înlocuire a parcului auto naţional, cunoscut sub numele de Programul Rabla, a fost crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Astfel, fondurile totale alocate pentru programul de înnoire a parcului auto în 2009 vor fi de 228 de milioane de lei, conform Ordonanţei de Guvern privind reluarea programului.

O altă noutate a ediţiei 2009 este aceea că în program vor putea intra maşinile mai vechi de zece ani după ce, până în acest an, erau casate doar maşini de 12 ani vechime sau mai mult, contra primei de la stat.

Nemirschi a precizat că prin Programul Rabla au fost achiziţionate, în două luni şi jumătate, 20% din totalul autoturismelor noi. „Am încredere în acest program. Faţă de anul trecut, Rabla poate fi considerat un succes. Practic, în două luni au dat 20% din totalul maşinilor noi vândute pe piaţa românească. A fost un ajutor semnificativ pentru industria auto, iar odată cu extinderea programului, prin includerea autoutilitarelor de până la 3,5 tone şi nelimitarea numărului de autoturisme pe care le poate schimba o persoană, cred că acest program se va derula în bune condiţii“, a mai spus ministrul Mediului.

8.000 de autoturisme rămase nevândute în prima etapă

Administraţia Fondului pentru Mediu a validat participarea a 134 de producători, importatori şi distribuitori de maşini în etapa a doua a ediţiei 2009 a Programului Rabla, fiind primiţi doar cei care au epuizat cel puţin 80% din cuantumul alocat în prima fază.

Etapa a doua a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, cunoscut sub numele de Programul Rabla, se va desfăşura între 1 iunie şi 31 august 2009. Pentru etapa a doua vor fi disponibile 27.936 de maşini, suma totală alocată de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) în această a doua etapă fiind de 106.156.800 de lei.

Numărul maşinilor disponibile în cea de-a doua fază este cel de 20.000, programat iniţial, completat cu 7.936 care nu au putut fi vândute în prima fază.

„În prima etapă a programului, care s-a desfăşurat în intervalul 20 martie-29 mai 2009, au fost scoase din uz 12.064 de autoturisme, suma distribuită fiind de de 45.843.200 lei“, se precizează într-un comunicat al AFM de luni. Ultima parte se va ţine în perioada 1 septembrie-11 decembrie.

Preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România a declarat, în prima parte a lunii mai, că prima etapă a programului de înnoire a parcului auto, denumit şi Rabla, ar putea să nu-şi atingă obiectivul de înlocuire a 20.000 de maşini, dar a spus că situaţia s-ar putea redresa ulterior dacă din a doua parte a programului vor fi incluse şi persoanele juridice, iar creditarea va fi deblocată.

Potrivit unei statistici a Ministerului Mediului, până la 30 aprilie 2009, în prima etapă a Programului Rabla Dacia a fost marca preferată a românilor, producătorul autohton de automobile fiind şi singurul care şi-a epuizat stocul de unităţi alocate (1.731). Pe locul secund în privinţa vânzărilor s-a clasat Grupul Renault/Nissan (1.020 de maşini) şi Skoda, cu 777 de unităţi.

Cum funcţionează Rabla

Prima de casare a autoturismului vechi, în cuantum 3.800 de lei, se oferă proprietarilor doar dacă autoturismul este mai vechi de 10 ani. Condiţia pentru a intra „în posesia“ banilor este ca suma să constituie avansul pentru achiziţia unei maşini noi de la distribuitorii validaţi de minister. Sumele vor fi virate în contul producătorului validat şi se vor scădea ulterior din preţul de achiziţie al autoturismului.

Pentru a se înscrie în program, persoanele fizice trebuie să fie posesoare a unui autoturism înmatriculat în România, să aibă domiciliul sau reşedinţa în ţara noastră şi să se înscrie la unul dintre producătorii validaţi pentru achiziţionarea autoturismului nou.

Autoturismul care se vrea înlocuit trebuie să fie înmatriculat în ţara noastră şi să conţină cumulativ următoarele componente esenţiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, şasiul, precum şi echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor vehiculului şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie.

Documentele necesare

După publicarea listei cu producătorii validaţi, potenţialii beneficiari trebuie să-şi aleagă un singur producător unde vor merge să solicite nota de acceptare, care conţine o declaraţie pe propria răspundere potrivit căreia nu s-au înscris la un alt producător validat. Pentru completarea notei de acceptare, proprietarul autoturismului are nevoie de certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat şi de actul de identitate. Nota de acceptare are o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale şi va fi eliberată în limita numărului de autoturisme aprobat pentru fiecare producător validat în parte.

După obţinerea notei de acceptare, este obligatorie vizita la centrul de colectare, de unde vor obţine certificatul de distrugere a maşinii vechi. Pentru acest lucru, proprietarul trebuie să prezinte actul de identitate al proprietarului/moştenitorului; certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, în copie legalizată; nota de acceptare eliberată de producătorul validat, original. De la autoturismul dus la casare vor fi păstrate doar plăcuţele de înmatriculare.

După legalizarea certificatului de înmatriculare şi certificatului de distrugere a autoturismului uzat, proprietarul se va prezenta la serviciul de înmatriculări pe raza căruia este înscris în circulaţie autoturismul uzat, în vederea radierii acestuia.

Documente pentru obţinerea certificatului de radiere:

- cerere de radiere tipizată (de la un birou de copiat acte);

- cartea de identitate a vehiculului (dacă există);

- fişa de înmatriculare cu viza circumscripţiei financiare;

- certificatul de distrugere a autoturismului uzat, în original (certificatul obţinut de la operatorul economic care a preluat autoturismul uzat);

- trei exemplare completate ale certificatului de radiere;

- actul de identitate a proprietarului, în original şi copie xerox;

- certificatul de înmatriculare în original;

- plăcile cu numere de înmatriculare.

Documente ce vor fi prezentate producătorului validat:

- actul de identitate a persoanei beneficiare, în copie;

- certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, copie legalizată;

- certificatul de distrugere a autoturismului uzat, copie legalizată;

- certificatul de radiere a autoturismului uzat, în original;

- certificatul de moştenitor, copie legalizată, pentru cazul în care persoana fizică beneficiară este moştenitoarea proprietarului (inclusiv, dacă este cazul, certificatele de căsătorie sau documentele de schimbare a numelui, în copii legalizate);

- nota de acceptare eliberată de producătorul validat, în original.

Autoturismul nou-achiziţionat în cadrul programului poate fi plătit integral sau în rate, nefiind permisă achiziţionarea în sistem leasing. Legea prevede ca un proprietar să participe o singură dată în program, pentru un singur autoturism.