Iritată că Occidentul a permis Kievului să-i lovească teritoriul cu rachete cu rază lungă de acţiune, Rusia a testat o rachetă balistică cu rază medie având Ucraina drept țintă. Atacul creşte „amploarea
Promisiuni de debirocratizare a sistemului de educaţie
Pentru Ministerul Educaţiei Naţionale, debirocratizarea sistemului de învăţământ este prioritate zero, a declarat recent ministrul Liviu Marian Pop. Ministrul a mai spus că există un număr nepermis de mare de profesori necalificaţi în sistem, în jur de 4.500, fapt pentru care anul viitor se va organiza concurs de titularizare înaintea transferului.
Ministrul Pop a participat, recent, la Oradea, la prima dezbatere regională privind proiectul legii manualului şcolar, unde au fost prezenţi 150 de directori şi profesori din 12 judeţe. Pe lângă proiectul legii manualului şcolar, s‑a mai discutat despre examenele naţionale, mai exact despre noul sistem de scanare a lucrărilor pentru examenul de bacalaureat şi evaluarea naţională, precum şi despre birocraţia din sistem.
„Am discutat şi despre metodologia de mişcare a personalului, pentru că până în 15 noiembrie, tot ce înseamnă mişcare de personal în sistemul de învăţământ trebuie reglementat pentru anul viitor. Avem un număr nepermis de mare de profesori necalificaţi în sistem. Şi asta nu este bine. Obiectivul nostru este acela de a avea cât mai puţini necalificaţi, chiar deloc, în următorii trei ani, să dispară noţiunea de necalificat”, a spus Liviu Pop.
Acesta a subliniat că nu e vina necalificaţilor că lucrează în sistem, ci a sistemului care nu s‑a calibrat, fapt pentru care anul viitor se va organiza concurs de titularizare înaintea transferului.
„Să fie înţeles de toată lumea. Dacă se eliberează un post la un liceu, acel post poate fi ocupat în prima fază prin concurs. Orice profesor sau absolvent din sistem se prezintă la concurs, cel cu cea mai mare notă ia postul. Dacă nu se ocupă, se poate veni la etapa de transfer”, a declarat Pop.
Ministrul a argumentat prezenţa necalificaţilor în sistem prin orientarea în carieră, lipsa unei salarizări corespunzătoare şi a unui statut al cadrului didactic.
„Tot ce înseamnă program de salarizare şi de guvernare, eu cred că aduce un element în plus de siguranţă şi de acces către cariera de profesor. Avem azi 4.500 de posturi ocupate de necalificaţi. Sunt convins că anul şcolar viitor va începe mult mai bine decât a început anul acesta, mai ales că avem cea mai mare finanţare din ultimii zece ani pe zona preuniversitară. Sper să se finalizeze cât mai multe dintre obiectivele de investiţii, să reuşim să creştem salariile anul viitor cu 20 şi ceva la sută pentru colegii noştri din învăţământ şi evident să avem un statut al personalului didactic”, a declarat ministrul.
Pe lângă proiectul legii manualului şcolar, s‑a mai discutat despre examenele naţionale, precum şi despre birocraţia din sistem.
„Sunt foarte multe hârtii pe care le fac profesorii, e o luptă continuă cu hârtiile, fapt care pentru Ministerul Educaţiei Naţionale este o prioritate zero debirocratizarea sistemului de educaţie. Plecând de la foarte multe hârtii care sunt cerute, pe diverse canale, de diferite entităţi, avem foarte multă risipă în sistem, iar managementul timpului pentru fiecare cadru didactic este afectat. Fapt pentru care vom digitaliza foarte mult, gradaţiile de merit şi ele vor fi în format online, toate se vor scana, pe o platformă sigură, nu se va mai face acel dosar care se va plimba din şcoală la inspectorat, tot ce înseamnă act de inspecţie se va digitaliza, cu excepţia inspecţiei la clasă”, a spus ministrul.
Participanţii la dezbatere au mai discutat despre supraîncărcarea elevilor cu teme de casă. Ministrul a anunţat că, legat de acest subiect, se vor organiza, anul viitor, dezbateri publice, deoarece de foarte multe ori programul elevilor este încărcat nejustificat.