Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Propuneri de reglementare a avorturilor

Propuneri de reglementare a avorturilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Larisa Iftime - 27 Ianuarie 2011

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse, Patriarhul Moscovei şi al Întregii Rusii, Preafericitul Chiril, a făcut autorităţilor ruse o serie de propuneri şi recomandări referitoare la apărarea familiei şi copiilor, la ajutorarea copiilor rămaşi fără părinţi, la susţinerea familiilor numeroase şi, nu în ultimul rând, la opoziţia faţă de avort. Recomandările au fost făcute în ajunul dezbaterilor de către Consiliul de Stat al Rusiei a problemei cu privire la politicile publice de sprijinire a familiilor, mamelor şi copiilor din Federaţia Rusă.

Potrivit ziarului "Rossiiskaia Gazeta", şeful Serviciului de presă al Patriarhiei Ruse, pr. Vladimir Vighileanski, a explicat că "încă din primele zile ale noului an, Patriarhul Chiril doreşte să atragă atenţia guvernului asupra familiei". "Să presupunem că astăzi acest lucru sună banal, însă familia, copilul reprezintă începutul începuturilor, fără de care toate celelalte probleme ale societăţii sunt pur şi simplu lipsite de sens. Dacă suferă familia, se destramă fundamentele societăţii. E similar cu ceea ce se întâmplă organismului fiecăruia dintre noi: dacă în vasele de sânge există cheaguri, întregul organism suferă. Iar Biserica, fiind preocupată de sănătatea morală a poporului, nu poate să nu se adreseze acestui subiect", a mai adăugat pr. Vighileanski.

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Ruse a propus, mai întâi, ca Ministerul Sănătăţii Publice să adopte instrucţiuni potrivit cărora medicul să dea un loc prioritar păstrării sarcinii şi să nu ia iniţiative pentru întreruperea ei. De asemenea, a cerut să se introducă în practica medicală, "după exemplul ţărilor străine dezvoltate, o perioadă obligatorie de aşteptare de două săptămâni, de la înregistrarea "Consimţământului informat", un document semnat de femeie înainte de avort". O altă cerinţă a fost să se "excludă efectuarea avorturilor din banii contribuabililor şi să se scoată operaţia de avort din sistemul de asigurări de sănătate, cu excepţia cazurilor de pericol direct pentru viaţa mamei".

Problema neobligativităţii statului de a plăti pentru avorturi a mai fost menţionată şi în iunie 2010 de un reprezentant al Bisericii Ortodoxe Ruse, protoiereul Vsevolod Ceaplin, preşedintele Departamentului Sinodal pentru Relaţia Bisericii cu Societatea, într-o conferinţă de presă dedicată acţiunii interregionale "Rusia pentru viaţă". El a subliniat atunci că "ar trebui să se pună problema neplăţii de către contribuabili pentru avorturi", iar "evaluarea eficienţei serviciilor de sănătate maternă să se facă nu după numărul avorturilor efectuate, ci după numărul de copii salvaţi" prin consiliere şi promovarea naşterii de copii. Potrivit prelatului rus, este nevoie ca "despre adevărul avortului să se vorbească pe larg în mijloacele de informare în masă, în reclama socială, să vorbească pedagogii, psihologii, clerul, înseşi femeile care şi-au omorât copiii nenăscuţi şi care se căiesc de ceea ce au făcut".

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse mai propune autorităţilor crearea de centre de criză de sarcină în fiecare maternitate, cu participarea unui psiholog şi a reprezentanţilor religiilor tradiţionale, precum şi crearea unei reţele de adăposturi pentru mamele singure, în situaţii dificile. Statul ar putea oferi spaţiu şi resurse pentru înfiinţarea unor astfel de centre, iar Biserica ar putea ajuta la pregătirea personalului, în special a voluntarilor de caritate.

Patriarhul Moscovei şi al Întregii Rusii s-a referit la avort şi într-un context internaţional, în octombrie 2010. El a salutat atunci decizia Adunării Parlamentare a Consiliului Europei de adoptare a rezoluţiei ce susţine dreptul medicilor de a refuza să facă avorturi.

Sprijinirea copiilor fără părinţi şi a familiilor numeroase

Patriarhul Chiril a mai subliniat necesitatea revizuirii condiţiilor de îngrijire a copiilor rămaşi fără părinţi. De exemplu, "acceptarea la nivel legislativ a posibilităţii nu numai seculare, dar, de asemenea, şi de educare religioasă tradiţională a copiilor din orfelinate, cu condiţia respectării drepturilor copilului şi a standardelor de sănătate". "Orfanii, în opinia Patriarhului Chiril, pot fi ajutaţi prin crearea unui consiliu de administratori în casele de copii, care să includă reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti şi ai religiilor tradiţionale. În plus, orfanii ar trebui să fie instruiţi să facă lucruri elementare, cum ar fi curăţenia şi gătitul, căci ceea ce copiii învaţă de obicei din exemplul părinţilor, orfanilor ar putea să li se pară mai complicat decât orice ştiinţă."

În domeniul sprijinirii familiilor numeroase, se recomandă echivalarea muncii mamei cu mulţi copii cu alte munci utile din punct de vedere social, precum şi stabilirea de indemnizaţii pentru familiile mari la nivelul salariului mediu din regiune şi includerea acestui beneficiu în asigurarea de pensie de bătrâneţe. În rândul propunerilor se mai numără şi promovarea de către stat a adopţiei de copii.

În plus, Patriarhul Chiril propune să se asigure un mod legal de rezolvare a problemelor de familie în sânul familiei, subliniind nevoia de definire a unor concepte vagi din lege, precum "educaţie inadecvată", "nivel material scăzut", "violenţă psihică".

Demografia - problema arzătoare a Rusiei

Începând din anii â90, în Rusia are loc o scădere dramatică a populaţiei, indicele mortalităţii continuând să-l depăşească pe cel al natalităţii. Din 1993 până în 2008, populaţia Rusiei s-a micşorat cu 5,8 milioane de oameni. La acest fenomen a contribuit foarte mult şi amploarea avorturilor. Potrivit datelor statistice, în 2008 se înregistrau 1.234.000 de avorturi şi 1.714.000 de naşteri vii. Specialiştii ruşi în demografie consideră că datele statistice nu sunt doar cifre pe hârtie sau o noţiune abstractă, ci un risc real,

palpabil pentru ţară, care face imposibilă dezvoltarea sferei economice şi sociale.

Pentru ameliorarea situaţiei, guvernul rus a decis stimularea materială a mamelor care dau naştere la al doilea copil sau la mai mulţi.

Alte instituţii importante precum Biserica sunt îngrijorate de situaţia gravă şi se implică în ameliorarea ei. Problemele demografice grave ale Rusiei au fost dezbătute pe larg în cadrul unui mare forum, numit "Fundamentele spiritual-morale ale dezvoltării demografice a Rusiei", organizat la 18-19 octombrie 2004 şi prezidat de vrednicul întru pomenire patriarh Alexei al II-lea. El a numit atunci criza demografică din această ţară "o problemă profund morală".

În scopul promovării vieţii de familie, în această ţară, se organizează anual, începând din 2005, un festival de filme de scurtmetraj, numit "Familia Rusiei". Din 2008, a fost instituită serbarea Zilei familiei, iubirii şi fidelităţii, la 8 iulie, care corespunde cinstirii Sfinţilor ruşi Petru şi Fevronia, consideraţi de tradiţia ortodoxă rusă drept ocrotitorii familiei. Potrivit hagiografiei ruse, o fată de ţărani pe nume Fevronia l-a vindecat pe cneazul Petru de lepră, apoi s-au căsătorit. Petru şi Fevronia au trăit în dragoste şi bună înţelegere şi au murit amândoi în aceeaşi zi, pe 8 iulie 1228. Ei au fost înmormântaţi în morminte diferite, însă, după o perioadă de timp, au fost descoperiţi ambii în acelaşi mormânt. Biserica Ortodoxă Rusă i-a ridicat la rang de sfinţi, iar moaştele lor se odihnesc la Mănăstirea "Sfânta Treime" din oraşul Murom, regiunea Vladimir.

De asemenea, în fiecare an, de Ziua Sfinţilor Prunci ucişi de Irod în Betleem (marcată la 11 ianuarie în Rusia), în multe biserici din această ţară se oficiază slujbe pentru salvarea de la avort a vieţilor pruncilor nenăscuţi.