Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Prudenţă maximă la cumpărăturile pe internet
▲ În locul aglomeraţiei din magazine, tot mai mulţi români aleg „să-şi facă piaţa“ cu ajutorul internetului şi al magazinelor care vând online ▲ Comerţul electronic presupune însă şi anumite riscuri, fie că produsele sunt achiziţionate din ţară sau din străinătate ▲ În primă instanţă, consumatorul trebuie să se informeze cu privire la identitatea furnizorului înainte de încheierea contractului şi trebuie să ştie că are posibilitatea să anuleze înţelegerea scrisă într-un anumit interval de timp şi cu anumite condiţii ▲ Dacă plata se va face tot online, cu ajutorul cardului de debit, consumatorilor li se recomandă să efectueze tranzacţiile în cadrul magazinelor virtuale securizate ▲
Legislaţia Europeană şi, implicit, cea naţională acordă o mai mare atenţie comerţului electronic, regulile fiind destul de clare, astfel încât consumatorul să se simtă în siguranţă în momentul în care devine parte a unei astfel de tranzaţii. În linii mari, regulile în cadrul Uniunii Europene pe acest domeniu sunt aproape identice, iar acolo unde există neconcordanţe transfrontaliere, Comisia Europeană a anunţat că va înainta o serie de recomandări pentru armonizarea legislaţiei. Potrivit Autorităţii Naţionale privind Protecţia Consumatorului (ANPC) şi Centrului European al Consumatorului din România (ECC), furnizorul este obligat să ofere consumatorului, înainte de încheierea contractului la distanţă, informaţii corecte cu privire la identitatea furnizorului, respectiv vânzătorului. Aşadar, în prima etapă este necesară solicitarea datelor de contact ale vânzătorului, precum şi toate condiţiile de livrare şi costurile aferente. De asemenea, trebuie verificat şi site-ul din punct de vedere al siguranţei plăţii cu cardul. Contractul încheiat prin intermediul mijloacelor electronice poate fi anulat Deşi nu necesită prezenţa simultană a părţilor contractante, fiind privit ca un contract la distanţă, produce toate efectele pe care legea le recunoaşte contractelor. Pentru a trimite comanda, consumatorul trebuie să completeze cu atenţie un formular electronic referitor la numele, prenumele, adresa, telefonul, adresa de poştă electronică şi parola cu care se înregistrează, această parolă putând ajuta consumatorul să urmărească comenzile pe care le face, scutind astfel timpul necesar introducerii datelor personale atunci când doreşte să facă o nouă comandă. De cealaltă parte, furnizorul de servicii are obligaţia de a confirma primirea ofertei sau, după caz, a acceptării acesteia. Acesta mai are obligaţia de a informa consumatorul despre modalitatea în care poate alege un anumit produs sau serviciu din „magazinul său virtual“ sau din catalogul de prezentare, despre paşii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a comanda un anumit produs, despre modalitatea de efectuare a plăţii şi a livrării produsului ales şi comandat, precum şi despre dreptul de denunţare unilaterală a contractului. Trebuie puse la dispoziţia consumatorului mijloace de vizionare a produsului, precum şi a datelor tehnice specifice. Informaţiile de la furnizor trebuie să conţină şi perioada pentru care se face oferta şi valabilitatea preţului pe perioada ofertei, durata minimă a contractului ce trebuie să fie realizat permanent sau în mod repetat, precum şi termenul limită pentru realizarea sarcinilor stipulate în contract. Totodată, consumatorul are dreptul să se retragă dintr-un contract la distanţă în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalitate sau fără să ofere vreun motiv. Consumatorul are, de asemenea, dreptul să se retragă din contractul la distanţă în 90 de zile lucrătoare, dacă furnizorul nu i-a transmis informaţia solicitată. Când consumatorul apelează la dreptul de retragere, furnizorul este obligat să ramburseze sumele plătite de consumator în timp de 30 de zile. Singura taxă ce poate fi pusă în sarcina consumatorului este costul direct al returnării bunurilor. Plata cu cardul, securizată pe anumite site-uri ANPC recomandă multă prudenţă în cazul în care produsele sau serviciile achiziţionate în sistem online vor fi achitate cu cardul de debit. Astfel, pentru a creşte siguranţa plăţilor online, o serie de bănci au implementat un program securizat (3D Secure) recunoscut prin intermediul siglelor „MasterCard Secure Code“ şi „Verified by VISA“. Prin acest sistem se autentifică prin metode specifice toţi participanţii într-o tranzacţie pe internet - cumpărătorul, băncile implicate şi vânzătorul - înainte ca cererea de autorizare a sumei de plată să fie lansată către banca clientului. În acest fel, riscul de fraudă este diminuat şi posibiliatea ca tranzacţia să nu fie validă este minimă. Magazinele virtuale unde acest sistem este operabil afişează pe site-urile lor logo-urile „MasterCard Secure Code“ sau „Verified by VISA“.