Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
„Rabla“ germană, la final
▲ Bugetul de cinci miliarde de euro alocat de Guvernul german pentru Programul „Prima de casare“ a fost epuizat miercuri, a anunţat în mod oficial Agenţia guvernamentală Bafa, care gestionează programul de înnoire a parcului auto ▲ În total, două milioane de cumpărători au profitat de prima de 2.500 de euro oferită de Guvernul german celor care renunţă la maşina veche pentru o maşină nouă ▲ În Franţa, Programul „Rabla“ ar putea fi prelungit şi în 2010, potrivit ministrului Bugetului ▲ În Europa, vânzările Dacia au crescut în primul semestru cu 95,8%, la 101.810 vehicule, comparativ cu 52.005 vehicule în perioada similară din 2008 ▲
Într-un comunicat publicat la ora 10:30 pe pagina sa de internet, BAFA (Oficiul Federal pentru Economie şi Controlul Exporturilor) a informat că nu mai acceptă cereri pentru Programul „Prima de casare“. „Ultima cerere tocmai a venit“, a declarat, miercuri, preşedintele Bafa, Arnold Wallraff, adăugând că Agenţia va pune la punct o listă de aşteptare pentru 15.000 de persoane, care vor putea fi deserviţi dacă actualele cereri vor fi respinse. Arnold Wallraff a apreciat că prima de casare s-a dovedit a fi un pilon de sprijin pentru stabilizarea economiei germane. După ce a majorat o dată în primăvară suma iniţială alocată acestui program, de la 1,5 la cinci miliarde de euro, Guvernul de la Berlin a exclus formal posibilitatea unei noi prelungiri a acestui dispozitiv, care, în luna august, a condus la creşterea anuală cu 28 de procente a înmatriculărilor de autoturisme noi. Oficiul federal de statistică din Germania a informat că prima de casare a ajutat la creştere cu 0,1% a consumului privat în prima jumătate a acestui an. Fără acest program consumul privat în Germania, prima economie a Europei, ar fi înregistrat o scădere de un procent, comparativ cu prima jumătate a anului trecut. Programele de înnoire a parcului auto prin acordarea de prima de casare au devenit foarte populare în Europa, după ce Franţa a fost cea care a introdus această idee în luna decembrie 2008. Rând pe rând, Germania, Italia, Marea Britanie, România, Austria, Olanda, Spania şi Serbia au lansat propriile versiuni ale acestui program, în ideea de a veni în sprijinul constructorilor auto locali. 90 de mii de locuri de muncă ar putea dispărea după finalizarea Programului „Rabla“ Programul de stimulare a parcului auto german a avut parte şi de contestaţii. Astfel, antreprenorii din afara industriei automobilistice, de exemplu, au acuzat statul de concurenţă neloială. O familie care, de exemplu, a avut de ales între un dormitor nou şi o maşină nouă a optat, desigur, pentru o achiziţie subvenţionată, explică publicaţia germană „Deutsche Welle“. În replică, se prognozează o diminuare drastică a vânzărilor, în anii imediat următori. Mai mult, un studiu comandat de patronatele şi sindicatele din industria automobilistică relevă riscul desfiinţării a nu mai puţin de 90.000 de locuri de muncă, odată cu sfârşitul campaniei de împrospătare a parcului auto. Una dintre petele cele mai negre privind desfăşurarea acestui program o reprezintă suspiciunile de evaziune fiscală, ca urmare a faptului că o parte din maşinile vechi nu au ajuns, cum specifica legea, în cimitirele de maşini şi, de aici, în topitorii, ci au fost exportate spre Europa de Răsărit, Africa sau chiar America de Sud. Printre marii câştigători ai Progamului „Rabla“, ediţia germană, s-a aflat şi producătorul român de autoturisme Dacia. Pe de altă parte, a estimat ministrul federal al Mediului, Sigmar Gabriel, emisiile de bioxid de carbon au înregistrat, din decembrie 2008, ca urmare a subvenţiei ecologice, o diminuare cu aproximativ zece procente. Dacia, unul dintre marii câştigători ai programelor de stimulare a pieţei auto din Franţa şi Germania Ministrul Bugetului Eric Woerth a anunţat că Franţa ar putea prelungi programul de acordare a primelor de casare, prevăzut iniţial să se încheie la finalul acestui an, datorită succesului înregistrat şi rolului important în susţinerea exporturilor franceze. Constructorii francezi de automobile au evocat în ultimele săptămâni riscurile pe care le-ar putea antrena o încheiere bruscă a programului de prime de casare. Executivul francez acordă o primă de casare de 1.000 de euro la achiziţia unui vehicul care emite mai puţin de 160 grame de CO2. Din luna decembrie şi până în prezent, programul de susţinere a pieţei auto a permis cumpărarea a 330.000 de maşini. Numărul autovehiculelor marca Dacia vândute în Franţa în luna august 2009 a înregistrat o creştere anuală de 62,1%, până la 4.910 unităţi, în timp ce pe primele opt luni ale anului curent (ianuarie-august) s-a înregistrat o creştere de 22,9 procente până la 34.580 de unităţi, potrivit cifrelor comunicate de Asociaţia Constructorilor Francezi de Automobile (CCFA). În Europa, vânzările Dacia au crescut în primul semestru cu 95,8%, la 101.810 vehicule, comparativ cu 52.005 vehicule în perioada similară din 2008, vânzările Logan înregistrând în Germania o creştere de 83,1%.