Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Rablele resuscitează industria auto europeană
▲ Programul de înnoire a parcului auto, denumit la noi „Rabla“, reprezintă una dintre măsurile venite în ajutorul sectorului auto ▲ În România, prima de casare a unui autoturism mai vechi de 10 ani este de 3.800 de lei, în timp ce în Germania guvernul federal plăteşte 2.500 de euro proprietarului care vrea să-şi înlocuiască autoturismul ▲ Şi în Austria funcţionează un astfel de program, guvernul austriac acordând o primă de casare de 1.500 de euro pentru maşinile mai vechi de 16 ani, aflate încă în stare de funcţionare ▲ Şi în planul de ajutorare a industriei auto din Italia ar putea fi inclusă o astfel de prevedere ▲
Premierul Emil Boc a anunţat reluarea programului Rabla, prima de casare a autoturismelor vechi urmând să fie de 3.800 de lei. Spre deosebire de anul trecut, în acest an sunt incluse în program şi maşinile mai vechi de 10 ani. Prim-ministrul a anunţat că, în 2009, suma totală alocată programului de înnoire a parcului auto va fi de 228 de milioane de lei. Condiţia pentru ca proprietarii unor astfel de autoturisme să primească banii este ca aceştia să constituie avansul pentru achiziţia unei maşini noi de la distribuitorii validaţi de minister. Sumele vor fi virate în contul producătorului validat şi se vor scădea ulterior din preţul de achiziţie al autoturismului. Anul acesta, autorităţile vor să înlocuiască 60 de mii de maşini vechi cu grad mare de poluare. Programul de înnoire a parcului auto se va desfăşura în două etape şi va demara din momentul în care va fi publicată lista cu producătorii sau importatorii autorizaţi, imediat după ce Parlamentul va vota bugetul pentru 2009. Pentru a se înscrie în program, persoanele fizice trebuie să fie posesoare a unui autoturism înmatriculat în România, să aibă domiciliul sau reşedinţa în ţara noastră şi să se înscrie la unul din producătorii validaţi pentru achiziţionarea autoturismului nou. Autoturismul care se vrea înlocuit trebuie să fie înmatriculat în ţara noastră, să fie funcţional şi să conţină cumulativ următoarele componente esenţiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, şasiul, precum şi echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor vehiculului şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie. 2.500 de euro în Germania, 1.500 în Austria Continuarea programului Rabla a fost cerută cu insistenţă de industria auto, aflată într-un declin accentuat din cauza crizei financiare globale. De altfel, în mai toate ţările europene, un astfel de program este văzut ca o formă de stimulare a acestui sector extrem de afectat. Piaţa auto din Germania, puternic afectată de criza mondială, s-ar putea redresa graţie măsurilor de susţinere luate de autorităţi, potrivit preşedintelui Federaţiei Constructorilor germani de Automobile, Matthias Wissmann, citat de cotidianul „Tagesspiegel“. Una dintre aceste măsuri o reprezintă tocmai acordarea unei prime de casare de 2.500 de euro celor care vor să-şi înlocuiască maşina mai veche de 9 ani cu una nouă, scrie Reuters. În acest context, Matthias Wissmann estimează că vânzările de autoturisme noi ar putea depăşi anul acesta nivelul de trei milioane, foarte aproape de cifra atinsă în 2008. Cancelarul Angela Merkel şi-a exprimat satisfacţia la reacţia rapidă a consumatorilor după anunţarea măsurilor de relansare a pieţei auto în Germania, scrie „Deutsche Welle“. Constructorii germani deţin 65% din piaţa internă, iar în sectorul auto lucrează peste un milion de persoane. Programul gen „Rabla“ se extinde şi în Austria, guvernul austriac plătind o primă de casare de 1.500 de euro pentru maşinile mai vechi de 16 ani, dar care încă se află în stare de funcţionare. Proprietarul unei astfel de maşini îşi va primi banii doar dacă-şi cumpără un autoturism nou, care să respecte normele de poluare în vigoare. De altfel, un studiu european a relevat faptul că austriecii conduc cele mai poluante maşini din UE, cu cel mai mare consum de combustibil. Statul austriac investeşte 22,5 milioane de euro în programul Rabla, care va începe la 1 aprilie, şi vrea să retragă astfel din circulaţie 30.000 de maşini poluante, dar şi să dea un impuls vânzărilor de maşini noi. Din cauza crizei, în Austria, numărul înmatriculărilor a scăzut cu 16% în ultimele luni. Autorităţile italiene vor anunţa în maximum zece zile planul de ajutorare a industriei auto. Potrivit unor surse citate de cotidianul „la Reppublica“, cei care îşi vor casa maşina veche şi îşi vor cumpăra una nouă, Euro4 sau Euro5, vor primi de la stat un bonus de 1.500 de euro.