Obţinerea unui loc de muncă este o reală provocare în condiţiile sociale de astăzi.
Primul pas în demersul pentru obţinerea unui serviciu este redactarea CV-ului. Acest document trebuie să fie elocvent şi să vă prezinte în mod convingător aptitudinile. Este recomandat ca acesta să fie redactat în formă dactilografiată sau cules pe calculator. Trebuie, potrivit specialiştilor în domeniu, acordată o mare atenţie prezentării şi ortografiei. Trebuie evitate informaţiile inutile sau exagerările în privinţa calităţilor şi competenţelor personale şi profesionale. Potrivit autorului francez Olivier Cechman, un CV bine alcătuit se împarte în trei secţiuni: experienţa profesională, studii, iar secţiunea a treia cuprinde alte informaţii legate de familie, preocupări extraprofesionale, hobby-uri etc. Studiile şi experienţa profesională trebuie prezentate în ordine cronologică inversă, adică de la cel mai recent la cel mai vechi. La capitolul experienţă profesională vor fi indicate perioadele de activitate, firmele sau companiile unde aţi lucrat, serviciul din care făceaţi parte şi descrierea funcţiilor ocupate. Există şi cazuri în care experienţa profesională să fie redusă la început de carieră. În acest caz accentul trebuie pus pe calitatea studiilor şi acestea trebuie puse în partea de început. „Capitolul“ studii trebuie să cuprindă etapele parcurse după bacalaureat: licenţă, masterat, doctorat dacă e cazul. La secţiunea alte informaţii, treceţi limbile străine cunoscute şi nivelul lor recunoscut prin atestate. Mai precizaţi nivelul competenţelor în domeniul informaticii şi biroticii. La final puteţi trece hobby-urile care vă pot creiona mai bine personalitatea.
Scrisoarea de motivaţie
Unele firme solicită, pe lângă curriculum vitae, şi o scrisoare de motivaţie. Aceasta trebuie să cuprindă motivele solicitării postului respectiv şi obiectul candidaturii la acel post. În termeni precişi şi fără înflorituri. Nu repetaţi datele din CV. Scrisoarea trebuie să fie o mică demonstraţie că solicitarea postului este esenţială pentru dumneavoastră, că aveţi un plan profesional pus la punct. Stilul scrisorii trebuie să fie îngrijit, iar formulările la obiect, dar cu elemente de originalitate. O scrisoare standard luată de pe internet nu este convingătoare. Poate fi trimisă pe e-mail, dar nu trebuie să depăşească două pagini.
Interviul este proba finală
O altă etapă importantă în demersul obţinerii unei slujbe este interviul. Poate fi o încercare dificilă. Interviul are ca scop verificarea modului de prezentare, capacitatea de comunicare, modul de reacţie, de a vorbi şi, nu în ultimul rând, aspectul general al solicitantului. Este indicat ca atitudinea acestuia să fie degajată şi sinceră, dar prin răspunsurile date să-şi sublinieze personalitatea. În privinţa ţinutei pentru prezentarea la interviu, experienţa celor din domeniu spune că trebuie evitate ţinutele ultrasobre, „de cioclu“ pentru că acestea jenează şi afectează modul de comportament. Nici ţinutele lejere nu sunt recomandate. Îmbrăcămintea trebuie să aibă un aer de sobrietate, dar nu exagerată. Hainele largi sau uzate nu reprezintă ţinuta cea mai indicată pentru asemenea moment. Vorbiţi normal. Nici prea repede, dar nici cu pauze „de o eternitate“. Nu trebuie să vă deruteze momentele de tăcere. Cel care vă întreabă poate doreşte să verifice rezistenţa la presiune psihologică. Este bine ca vocabularul celui care răspunde să fie simplu, nesofisticat. Sunt de evitat cuvinte precum: „super“, „cool“, „extra“, ca şi căderea în familiaritate cu cel cu care vorbiţi. Este bine să priviţi interlocutorul în ochi. Nu vă foiţi pe scaun, nu priviţi în altă parte şi nu vă frământaţi degetele. În conversaţie este bine să nu-i criticaţi sau să-i denigraţi pe foştii angajatori. Manifestarea interesului pentru postul solicitat este o bilă albă. Puneţi întrebări legate de firmă şi de noul post pe care vreţi să îl ocupaţi. Nu trebuie să daţi semne de nerăbdare pentru finalizarea interviului. La sfârşit, mulţumiţi pentru timpul acordat, indiferent de rezultat. (Corneliu Ciocan)