Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Reguli unice pentru cumpărăturile on-line

Reguli unice pentru cumpărăturile on-line

Data: 12 Octombrie 2008

▲ Comisia Europeană propune o mai bună protecţie a consumatorilor la nivelul UE în ceea ce priveşte comerţul online, pentru a înlătura reţinerea consumatorilor de a efectua operaţiuni comerciale în alte ţări din UE ▲ Prin intermediul acestei reglementări, Comisia urmăreşte uniformizarea regulilor din sector, care variază foarte mult de la o ţară la alta ▲ Printre noutăţi se numără introducerea unei perioade „de gândire“ de 14 zile, timp în care consumatorul poate refuza produsul comandat ▲ Va fi dată publicităţii şi o listă neagră a clauzelor abuzive la nivel comunitar şi va exista şi un standard de recurs al produselor cu defecte ▲ Propunerea Comisiei trebuie să fie aprobată de cele 27 de state membre ale UE şi de Parlamentul European ▲

Comisia Europeană propune o măsură legislativă care să reglementeze toate aspectelele legate de achiziţionarea unui produs on-line: informaţii despre produs, clauze contractuale, livrare, returnare, rambursare, reparaţii, garanţii şi anulări.

Potrivit comisarului pentru Protecţia consumatorului, Meglena Kuneva, consumatorii se tem că, dacă fac cumpărături în altă ţară, nu vor beneficia de protecţie împotriva înşelăciunii şi fraudei.

Mai mult, comercianţii ezită să-şi asume riscurile şi costurile necesare pentru a se conforma diferitelor legislaţii. „Avem nevoie de un set de reguli aplicabile la nivelul UE pentru a le oferi consumatorilor siguranţa de care au nevoie pentru a face cumpărături fără nici o grijă“, a declarat comisarul pentru Protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva.

Produsul poate fi refuzat într-un termen „de gândire“ de 14 zile

Consumatorii sunt protejaţi, în acest moment, de patru directive comunitare, care se referă la clauzele contractuale abuzive, vânzările şi garanţiile, vânzarea la distanţă şi vânzările la domiciliul clientului. La nivel european, însă, fiecare ţară a adăugat modificări, ducând la nu mai puţin de 27 de seturi de norme divergente, astfel că, potrivit oficialilor UE, uniformizarea legislaţiei este mai mult decât necesară pentru protecţia consumatorului.

Noile reguli prevăd următoarele reguli:

- Bunurile vor fi livrate în termen de 30 de zile: Comerciantul suportă riscul şi costul deteriorării sau pierderii bunului până în momentul în care consumatorul primeşte bunul. În cazul livrării cu întârziere sau al neefectuării livrării, consumatorul poate pretinde o rambursare (drept nou în majoritatea statelor membre) în cel mai scurt timp şi cel târziu în 7 zile de la data livrării;

- Consumatorii vor avea la dispoziţie 14 zile pentru a anula achiziţia făcută (şi 30 de zile pentru rambursare) în cazul vânzării la distanţă, de exemplu, vânzări pe internet, prin intermediul telefonului mobil, pe bază de catalog şi vânzări sub presiune. Va fi introdus un formular de retragere standard, uşor de folosit;

- Clauzele contractuale abuzive vor fi interzise. Va fi introdusă o listă neagră a clauzelor contractuale abuzive interzise în orice situaţie şi a unei liste gri comunitare a clauzelor contractuale presupuse a fi abuzive, atât timp cât comerciantul nu demonstrează contrariul;

- Vor exista reguli comune pentru licitaţiile on-line şi se va întări protecţia împotriva tehnicilor de vânzare agresive;

- Va exista un tip standard de recurs pentru produsele defectuoase: Nu va exista decât un singur set standard de remedii aflate la dispoziţia consumatorilor care au cumpărat un produs defectuos - repararea sau înlocuirea în primul rând, urmată de reducerea preţului sau de rambursarea preţului de cumpărare.

O treime din populaţia UE face cumpărături pe internet

Cumpărăturile făcute în mai multe ţări sunt mult mai avantajoase, preţul unui produs fiind variabil. Spre exemplu, acelaşi distribuitor de produse electronice a pus în vânzare o cameră digitală la preţuri diferite, motivele care duc la o discrepanţă semnificativă nefiind foarte clar pentru consumatori: 198 de euro (în Anglia), 254 de euro (în Irlanda), 276 de euro (în Belgia) şi 306 euro (pe site-ul său din Finlanda). Diferenţele de preţ nu se întâlnesc doar la produsele electronice şi electrice, ci şi la parfumuri, mobilă, autovehicule şi articole de îmbrăcăminte.

Astfel, specialiştii Comisiei apreciază că ar fi în interesul consumatorilor să exploreze noi pieţe de desfacere, iar noile reguli le va da certitudinea că sunt protejaţi în orice ţară a Uniunii.

Conform unui sondaj european, aproximativ 80% dintre comercianţi nu-şi vând produsele consumatorilor din alte ţări, deşi mulţi ar dori să o facă. Comercianţii pierd astfel o potenţială piaţă de desfacere, de mari dimensiuni.

Aproximativ 150 de milioane de cetăţeni, o treime din populaţia UE, fac cumpărături pe internet. Deşi, în prezent, numai 30 de milioane cumpără bunuri din alte ţări, valoarea achiziţiilor transfrontaliere se ridică anual la 24 de miliarde de euro.