Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
România trebuie să reducă emisiile poluante cu 12,7%
Noul pachet de măsuri pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE propus de Comisia Europeană include o redistribuire a ţintelor naţionale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Ținta de reducere creşte în cazul României de la 2% la 12,7%, în timp ce Germania, Danemarca, Finlanda, Suedia şi Luxemburg vor trebui să-şi reducă emisiile cu 50% până în anul 2030 faţă de anul 2005.
Pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% faţă de anul 1990 şi obţinerea neutralităţii climatice în anul 2050, Comisia Europeană a propus miercuri un pachet ambiţios de măsuri care include: creşterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de încălzire, transporturi şi industrie, taxarea combustibililor destinaţi transporturilor aeriene şi navale, interzicerea din 2035 a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină, utilizarea sporită a energiei regenerabile (cu obiectivul ca 40% din energia UE să fie „verde” până în 2030), scriu agențiile internaționale de presă preluate de Agerpres.
Planul Comisiei cuprinde și creşteri ale obiectivelor naţionale de reducere a emisiilor de CO2 în sectoare precum transporturi şi încălzirea locuinţelor, calculul fiind făcut pe baza PIB-ului pe locuitor, ceea ce înseamnă că statele bogate vor avea ţinte mai mari comparativ cu țările cu PIB mic.
Astfel, țintele de reducere a emisiilor până în anul 2030, faţă de 2005, cresc pentru Germania, Danemarca, Finlanda, Suedia şi Luxemburg de la 38-40% până la 50%. Ținta de reducere va creşte în cazul României de la 2% la 12,7%, cea a Ungariei de la 7% la 18,7%, a Poloniei de la 7% la 17,7%, a Cehiei de la 14% la 26%, a Bulgariei de la 0% la 10%.
Pachetul de măsuri, denumit „Fit for 55” şi alcătuit din 13 propuneri ce schiţează transformarea energetică şi climatică a UE, va fi negociat cu statele membre şi cu Parlamentul European, proces care ar putea dura circa doi ani, notează Reuters.
Negocierile vor fi dificile deoarece țintele propuse de Comisie vor duce, inevitabil, la scumpiri importante la carburanţi şi încălzire pentru populaţie, iar acestea ar putea declanșa un val de nemulţumiri sociale. De aceea, UE trebuie să convingă că măsurile sunt „echitabile şi solidare”, altfel „rezistenţa” va fi „masivă”, a avertizat vicepreşedintele Comisiei, Frans Timmermans, relatează AFP.
„Vom cere mult de la cetăţenii noştri. Dar vom cere mult şi de la industriile noastre, şi o vom face pentru o cauză bună”, a susţinut Timmermans. Primele reacții negative au apărut deja și ele au venit din partea industriei auto și a sectorului transport aerian. Sunt criticate interzicerea comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din 2035, dar și noile taxe propuse pentru combustibilii destinaţi transporturilor aeriene. (C. Z.)