Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Românii cumpără produse ieftine de care nu au nevoie

Românii cumpără produse ieftine de care nu au nevoie

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 23 Sep, 2021

Lipsa unor programe de educație financiară în școli se reflectă în unele comportamente mai puțin fericite privind economisirea și cumpărarea. O cercetare recentă arată că mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, 27% dintre ei preferă să economisească banii cash, iar 71% au tendința de a cumpăra lucruri de care nu au nevoie doar pentru că sunt ieftine. 

Un român din doi preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre români solicită consultanţă financiară specializată, arată un studiu privind cunoştinţele financiare ale românilor, realizat în august 2021 de o companie de cercetare, la cererea Băncii Comerciale Române. „Cercetarea evidenţiază o nevoie de facilitare a accesului la informaţii financiare, pentru că lipsa sfaturilor specializate îi expune pe români la vulnerabilitate, iar alegerile financiare greşite le afectea­ză nivelul de satisfacţie şi calitatea vieţii”, precizează, potrivit Agerpres, reprezen­tanții insti­tuției bancare care a comandat studiul.

Sondajul arată că lipsa educației financiare se simte în buzunar, în condiţiile în care 71% au recunoscut că au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv, fără o planificare financiară atentă, în timp ce 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit.

Din cercetare mai reiese că sănătatea (75%) şi nevoile de bază precum alimentaţia şi utilităţile (73%) sunt categoriile pentru care românii îşi prioritizează cheltuielile şi depun toate eforturile pentru a se asigura că sunt acoperite.

Totodată, doi din trei români au deja o sumă de bani economisită. Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenţii care economisesc susţin că fac acest lucru ocazional, iar 44% pun deoparte lunar o sumă fixă. „Cu toate eforturile din ultimii ani, studiile arată că românii se află încă pe ultimul loc la educaţie financiară în Europa”, se arată în studiul citat.

Datele incluse în cercetare stau la baza dezvoltării campaniei „Pentru o Românie inteligentă financiar” prin care BCR urmăreşte să ofere românilor idei şi resurse practice din domeniu. Printre cele mai importante sfaturi se află regula 50/30/20 de împărţire corectă a bugetului, respectiv 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinţe şi 20% pentru economii şi investiţii.

A doua regulă, „întâi eu” - plăteşte-te pe tine prima dată, înseamnă economisește întâi şi realizează cheltuielile din ceea ce a rămas. A treia regulă - 24H - presupune amânarea achiziţiei unui lucru pentru cel puţin 24 de ore pentru a te asigura că ai cu adevărat nevoie de el. De asemenea, specialiştii băncii pledează pentru crearea unui fond de rezervă, unde trebuie să fie economisite între 3 şi 6 salarii lunare. (C. Z.)