Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Sancţiuni civile şi penale pentru cei care trimit „spam-uri“

Sancţiuni civile şi penale pentru cei care trimit „spam-uri“

Un articol de: Oana Nistor - 11 Mai 2009

▲ Comisia Europeană a lansat eYou Guide, un nou instrument online care oferă sfaturi practice privind „drepturile digitale“ ale consumatorilor în conformitate cu legislaţia UE ▲ Iniţiativa a devenit realitate ca urmare a nesiguranţei afişate de marea majoritate a utilizatorilor de internet în momentul când se doreşte efectuarea tranzacţiilor online ▲ Pe lângă drepturile actuale, Comisia Europeană încearcă să rezolve o problemă reclamată de majoritatea europenilor care foloseşte internetul: primirea de spam-uri pe e-mail, adică mesaje nesolicitate ▲ Pentru a stopa fenomenul, CE doreşte să introducă în legislaţie posibilitatea sancţionării expeditorilor de spam-uri, cu sancţiuni civile sau chiar penale ▲

Drepturile consumatorului online în relaţia cu furnizorul de servicii de internet de bandă largă, cumpărăturile pe internet, descărcarea de muzică şi protejarea propriilor date cu caracter personal online şi pe site-urile de socializare în reţea se regăsesc acum într-un portal creat special - eYou Guide. „Dacă dorim ca cetăţenii să compare produsele şi preţurile şi să exploateze potenţialul comunicaţiilor digitale, atunci trebuie să le inspirăm încredere că drepturile lor sunt garantate. Acest lucru presupune instituirea şi consolidarea unui set precis de drepturi ale consumatorilor, care îndeplineşte standardele ridicate aplicate deja comerţului tradiţional. Oferta internetului pentru consumatori este completă, dar trebuie să creăm un climat de încredere, astfel încât oamenii să poată cumpăra de oriunde în siguranţă“, a spus Meglena Kuneva, comisarul UE pentru protecţia consumatorilor.

eYou Guide explică drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navighează pe internet sau îşi fac cumpărăturile online. De asemenea, atunci când sunt conectaţi la internet, consumatorii europeni au dreptul să obţină informaţii clare privind preţurile şi condiţiile înainte de a efectua o achiziţie; să decidă dacă şi cum sunt tratate datele lor cu caracter personal sau să primească produsul în termen de 30 de zile de la cumpărare.

De asemenea, consumatorilor online le este acordată o perioadă „de reflecţie“ de cel puţin 7 zile lucrătoare după efectuarea achiziţiei, timp în care se pot răzgândi, au dreptul la o garanţie de cel puţin 2 ani pentru produsele cumpărate şi au dreptul la protecţie împotriva vânzătorilor necinstiţi, a clauzelor contractuale abuzive şi a practicilor comerciale neloiale.

Consumatorii pot fi siguri că toate aceste drepturi sunt respectate pe orice site web a cărui adresă se termină cu extensia „.eu“. Spre deosebire de site-urile web ale căror adrese se termină cu .com sau .net, un site care se termină cu .eu trebuie înregistrat de o persoană sau o societate cu sediul într-unul dintre cele 27 de state membre ale UE şi trebuie să respecte legislaţia UE.

65% dintre europeni se plâng că primesc prea multe spam-uri

Cei doi comisari europeni, al telecomunicaţiilor şi protecţiei consumatorului, au identificat 8 domenii prioritare pentru eventuale acţiuni la nivelul UE, pe primul loc situându-se rezolvarea problemei mesajelor nesolicitate. Combaterea acestui fenomen ar putea fi rezolvată prin impunerea unor sancţiuni civile şi penale la fel de eficiente în toate statele membre ale UE şi în ţările învecinate. „Interzicerea mesajelor nesolicitate“ („ban on spam“) face parte din legislaţia UE încă din 2003, însă 65% dintre europeni se plâng în continuare de „mesajele nesolicitate prea numeroase“. În vreme ce 19,8% din mesajele nesolicitate provin din SUA şi 9,9% din China, 23,4% din acestea provin din Europa, Italia (3%), Spania (2,9%), UK (2,7%) şi Germania (2,4%) încadrându-se în „Top 12“. La toate acestea se adaugă vecinii Uniunii Europene, Turcia (cu 4,4%) şi Rusia (6,4%).

Se doreşte, de asemenea, extinderea principiilor normelor privind protecţia consumatorilor pentru a acoperi acordurile de acordare a licenţelor pentru produse precum programele de calculator descărcate în scopul asigurării protecţiei împotriva viruşilor, jocurile sau alte conţinuturi care fac obiectul unor licenţe. Licenţele ar trebui să le garanteze consumatorilor aceleaşi drepturi de bază de care se bucură atunci când cumpără bunuri.

În colaborare cu asociaţiile producătorilor şi ale consumatorilor se va institui un sistem european al mărcilor de încredere pentru site-urile web dedicate comercializării cu amănuntul, care respectă cele mai bune practici.

Doar 12% din consumatori se simt în siguranţă pe internet

Deşi 48,5% din locuinţele din UE dispun de o conexiune internet de bandă largă, un nou studiu al Eurobarometrului arată că neîncrederea îi determină în continuare pe mulţi consumatori să nu efectueze tranzacţii online. Doar 12% din utilizatorii de internet din UE se simt în siguranţă atunci când efectuează tranzacţii pe internet, 39% din utilizatori au îndoieli serioase legate de siguranţă, iar 42% nu îndrăznesc să efectueze tranzacţii financiare online. 65% din utilizatorii de internet din UE nu ştiu de unde să obţină informaţii şi sfaturi privind comerţul transfrontalier în cadrul UE.

O treime din consumatori ar lua în considerare varianta achiziţiilor online dintr-o altă ţară, considerând că ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achiziţii. Informaţiile clare privind drepturile de care se bucură vor spori încrederea cetăţenilor şi vor debloca întregul potenţial economic al pieţei unice online a Europei, care echivalează cu venituri de 106 miliarde de euro.