Camera Deputaţilor, ca for decizional, a adoptat, zilele trecute, o propunere legislativă mult așteptată de fermieri. Actul normativ modifică Legea nr. 287/2009 privind Codul civil în sensul instituirii duratei are
Schimbarea metodei de predare ridică performanțele elevilor
Eliminarea analfabetismului funcțional până în 2030 ar putea duce la o creștere a economiei României de peste 200% din PIB-ul actual, susțin reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Este motivul pentru care au lansat proiectul „Chimia altfel”, în cadrul căruia vor fi formați peste 200 de profesori care vor preda această materie prin aplicarea metodei inductive.
Rata analfabetismului funcțional în România este estimată de specialiștii din educație ai CEAE la 42%, iar trendul este unul ascendent. Noțiunea de analfabetism social se referă la persoanele care pot reproduce un text verbal sau în scris, dar nu îl înțeleg suficient pentru a-l folosi în reușita unei acțiuni sau în performanță. Cu alte cuvinte, acestea recunosc semnele grafice - spre deosebire de analfabetismul absolut în care persoanele nu știu să scrie și să citească -, dar conținutul de idei nu este înțeles sau este înțeles superficial.
În 2015, doar 0,7% din adolescenții de 15 ani din România au atins nivelurile cele mai mari de performanță pe scala PISA (testul PISA măsoară rata alfabetizării funcţionale), adică 5 și 6, comparativ cu Polonia, unde procentul este de zece ori mai mare, 7,4%, sau Canada, de 12,4%, după cum arată datele oferite de CEAE. Potrivit specialiștilor Centrului de analiză educațională, schimbarea acestei direcții poate fi făcută prin implementarea unor metode inductive de predare. „Învățarea este mult mai eficientă dacă elevul se implică în descoperirea explicaţiilor fenomenelor ştiinţifice, în contrast cu metoda clasică, în care explicaţiile îi sunt oferite de profesor”, spun reprezentanții CEAE.
Centrul de analiză educațională a făcut, zilele acestea, un pas către schimbarea sistemului educațional românesc, prin lansarea proiectului „Chimia altfel”. Se urmărește în acest fel formarea, cu sprijin financiar privat, a peste 200 de profesori care vor aplica un alt mod de învățare a chimiei în şcoli, utilizând metode inductive. „Pe parcursul a 16 luni, profesorii vor fi pregătiţi pentru a aplica, în clasă, noul mod de lucru. Ca urmare a utilizării noii abordări de către profesorii lor, 6.000 de elevi de gimnaziu vor beneficia de avantajele acesteia, începând cu anul școlar 2017-2018”, susțin reprezentanții CEAE. Obiectivul final este acela de a crește interesul elevilor față de chimie și de a ridica gradul de alfabetizare științifică a acestora.
Unul dintre fondatorii centrului, Cristian Hatu, afirmă că proiectul „Chimia altfel” este foarte important pentru rezultatele pe care le va genera în următorii 10-15 ani. „Reducerea analfabetismului funcțional trebuie să înceapă acum, cu asumarea unei strategii comune a societății civile, a instituțiilor statului, a profesorilor și a mediului privat. În lipsa unor decizii strategice, riscăm ca România însăși să devină o țară cu două viteze: elita celor 10% din populație, bine plătită, și ceilalţi, din care o bună parte vor trăi la limita subzistenței”, a adăugat Hatu. În opinia sa, cele mai afectate sunt companiile, care vor fi obligate să își asume rolul de educatori privați ai unei populații lipsite de abilităţi de bază, eficiență și perpective reale de dezvoltare.
În orice organizație, oriunde în lume, cel mai important capital este cel uman. Cu cât acesta este mai bine pregătit, cu atât rezultatele se reflectă în profitul organizațiilor și, implicit, în societate per ansamblu. Până la acest moment, la nivel național, au fost formați peste 1.700 de profesori de fizică (aproximativ o pătrime din numărul total) pentru a putea aplica în timpul orelor această metodă de predare, potrivit cifrelor CEAE.