Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Schimbări în învăţământul gimnazial

Schimbări în învăţământul gimnazial

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 07 Aprilie 2016

Noul plan cadru pentru clasele V-VIII a fost adoptat, modificările urmând să se aplice începând cu anul şcolar 2017-2018. La clasa a V-a a fost eliminată o oră de limba şi literatura română, iar limba latină se va studia în clasa a VII-a. Totodată, toate clasele de gimnaziu vor studia, o oră pe săptămână, disciplina informatică şi TIC. Odată cu elaborarea noului plan- cadru a fost creionat şi profilul viitorului absolvent de gimnaziu, iar profesorii cu idei inovative sunt chemaţi să participe la elaborarea programelor şcolare.

Planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, aplicabil începând cu anul şcolar 2017- 2018, a fost prezentat public de către ministrul educaţiei, domnul Adrian Curaj. Un principiu important care stă la baza planului-cadru este acela de a oferi timp profesorului pentru inovare şi creativitate la clasă, însoţit de resurse educaţionale deschise, se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice. Astfel, spune ministerul, „75% din timpul de la clasă va fi dedicat procesului de predare si evaluare, restul de 25% fiind la dispoziţia profesorului pentru recuperare, activităţi remediale sau de consolidare, în funcţie de nevoile constatate în munca la clasă”.

Schimbările sunt cele cu privire la creşterea numărului de ore pentru elevi, prin introducerea unor materii noi şi prin majorarea ponderii curriculumului la decizia şcolii, între 1 şi 3 ore în clasele V-VII şi între 1 şi 4 ore în clasa a VIII-a. Astfel, începând cu clasa a V-a este introdusă o oră pe săptămână de informatică şi TIC, obligatorie pentru toţi anii de gimnaziu. Tot materie obligatorie pe durata celor patru ani va fi şi educaţia socială, studiată însă diferit, respectiv ca gândire critică şi drepturile copilului de către elevii de clasa a V-a, toleranţă şi educaţie interculturală la clasa a VI-a, educaţie juridică şi cetăţenie democratică la clasa a VII-a şi educaţie economico-financiară şi antreprenoriat la clasa a VIII-a. Totodată, elevii de clasa a V-a vor studia două ore pe săptămână disciplina istorie, faţă de o singură oră cât este în prezent, în schimb numărul de ore pentru studiul limbii şi literaturii române va fi redus la patru. Limba latină se va numi „Elemente de limbă latină şi de cultură romanică” şi va fi studiată la clasa a VII-a, şi nu la a VIII-a cum este în prezent. În ceea ce priveşte studiul artelor plastice şi al muzicii, reprezentanţii ministerului au susţinut că se vor aloca săptămânal două ore diferite, iar educaţia tehnologică va fi păstrată pe durata întregului gimnaziu, cu menţiunea că se doreşte a fi pus un accent mult mai mare pe latura aplicativă. „Cred că planul-cadru pe care l-am prezentat este cea mai bună variantă posibilă astăzi, ținând cont de voința societății și posibilitățile actuale. (…) Pe de altă parte, nu acest plan-cadru este cheia noii paradigme, ci programa școlară și efortul profesorilor. De aceea decizia de astăzi este începutul unui nou proces: acela de elaborare a programelor școlare, un efort inter și transdisciplinar”, a declarat ministrul educaţiei, domnul Adrian Curaj. Astfel, cadrele didactice care au idei inovative, creativitate şi entuziasm sunt aşteptate să să se implice în procesul de elaborare a programelor şcolare. Planul-cadru este însoţit şi de un profil al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti în educaţie. În linii mari, absolventul ar trebui să cunoască cel puţin două limbi străine, la nivel elementar, să se exprime proactiv în limba maternă, să aplice reguli simple de menţinere a unei vieţi sănătoase şi a unui mediu curat, să dezvolte conţinuturi digitale multimedia utilizând limbaje simple de programare şi să aibă spirit de iniţiativă şi de antreprenoriat.