Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Școală de vară inedită la Zalău

Școală de vară inedită la Zalău

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 10 Iul, 2019

125 de copii participă, în perioada 8-26 iulie, la Zalău, la STEMsylvania, o „şcoală de vară” unică la nivel naţional, cu numeroase activităţi inovatoare prin care elevii explorează probleme reale ale comunităţii. Dacă prima săptămână este dedicată apei, în a doua săptămână se va discuta despre infrastructură urbană, pentru ca în cea de-a treia copiii să fie provocaţi la a-şi imagina un proiect în folosul comunităţii, folosind tot ce învaţă în primele două săptămâni.

E  dimineață la Zalău, puţin după ora opt. Majoritatea celor mici probabil încă dorm sau poate, în cel mai bun caz, dacă s-au trezit deja, butonează telefonul mobil sau lenevesc în pat, privind la televizor serialul preferat de desene animate.

La poarta Şcolii Gimnaziale „Porolissum”, situată în cartierul cu acelaşi nume din Zalău, e însă mare forfotă, copii cu tricouri albe şi ghiozdănele albastre trecând plini de entuziasm şi gălăgie pragul unităţii de învăţământ. Au trecut doar câteva zile din școala de vară STEMsylvania, dar copiii socializează şi se comportă de parcă ar fi de când lumea în acest program.

După ce se adună în curtea şcolii și fac câteva jocuri de înviorare, copiii se îndreaptă spre sălile de clasă. În prima săptămână vor învăţa despre apă, un element prezent în viaţa de zi cu zi, dar care ascunde totuşi multe necunoscute.

„Ieri (luni, n.r.) au trebui să construiască dispozitive de transportat apa. Li se dau lucruri uzuale, precum o pereche de şosete, nişte lemne, păhăruţe şi bandă izolatoare şi ei au trebuit să se gândească la nişte dispozitive prin care să transporte apa în mod cât mai economic. (...) Au mai povestit despre câtă apă conţine corpul uman şi ei au desenat ce înseamnă 70% din câte kilograme au ei”, explică, citată de Agerpres, Sorana Pogăcean, reprezentant al Fundaţiei Noi Orizonturi, unul din partenerii proiectului.

De ce STEM pentru denumirea acestei şcoli de vară inovative? este prima întrebare care îţi vine în minte atunci când vezi tricourile albe ale copiilor, pe pieptul cărora apar cele patru litere.

„STEM e abreviere de la Science - Technology - Engineering - Mathematics, deci ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică. E o abordare integrată, în ideea în care orice fenomen poate fi studiat din mai multe puncte de vedere şi e bine să aibă aplicabilitate”, explică Sorana Pogăcean.

Ideea organizării acestei şcoli de vară nu a apărut din neant, ci are la bază cursurile de „şcoală după şcoală” ce se desfăşoară deja de cinci ani la Şcoala Gimnazială „Porolissum” din Zalău, la care se adaugă experienţa Fundaţiei Noi Orizonturi în implicarea tinerilor în programe de voluntariat.

„Educaţia este ceea ce supravieţuieşte după ce tot ce a fost învăţat a fost uitat”, spunea psihologul şi profesorul american B.F. Skinner, în secolul trecut. 

Lucrurile stau la fel şi astăzi, dacă priveşti viaţa prin ochii unui copil participant la şcoala de vară STEMsylvania. Câte picături poţi înghesui, cu pipeta, pe o monedă de 10 bani este, cu siguranţă, un experiment pe care copiii care l-au făcut şi nu îl vor uita foarte uşor. Şi nici bărcuţele construite în cadrul altui experiment, pentru a putea calcula viteza cu care circulă pe apă, într-o piscină gonflabilă.

„Mi se pare foarte distractiv şi interesant, pentru că ne stimulează gândirea şi ne ajută să fim mai deschişi unii cu alţii”, spune Alexia, elevă în clasa a VI-a la Şcoala Gimnazială „Simion Bărnuţiu”.

Şi provocările proiectului continuă. Dacă prima săptămână este dedicată apei, în a doua săptămână se va discuta despre infrastructură urbană, pentru ca în cea de-a treia copiii să fie provocaţi la a-şi imagina un proiect în folosul comunităţii, cu tot ce au învăţat în primele două săptămâni. Copiii stau la şcoală în fiecare zi a săptămânii, între orale 9:00 şi 16:00, primind şi o masă caldă la orele amiezii. La finalul şcolii de vară, în 26 iulie, va fi organizat un târg educaţional, în curtea şcolii, în care copiii vor prezenta tot ce au învăţat ei şi cu ce au rămas după trei săptămâni de activitate.