Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Se cer mai mulţi absolvenţi de școală profesională

Se cer mai mulţi absolvenţi de școală profesională

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 18 Feb 2016

Tot mai multe firme din industrie solicită creşterea numărului de clase şi de elevi în şcolile profesionale. „Când îşi stabilesc ofertele, şcolile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului”, a apreciat preşedintele Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) din Caraş-Severin.

Reprezentanţii mediului de afaceri, în special cei din industrie, solicită creşterea numărului de elevi din clasele profesionale. Potrivit preşedintelui Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) din Caraş-Severin, Marian Apostol, sistemul de învăţământ trebuie concentrat, în primul rând, asupra dezvoltării unor competenţe de nivel înalt, renunţând să mai pregătească oameni pentru o ocupaţie, ci pentru mai multe meserii pe care le pot avea de-a lungul anilor, asigurându-le astfel flexibilitate şi mobilitate mai mare pe piaţa muncii.

La întâlnirea reprezentanţilor mediului de afaceri şi cei ai şcolilor cu profil tehnologic şi profesional din judeţul Caraş-Severin s-au adus în discuţie şi tendinţele identificate pe piaţa muncii.

Când îşi stabilesc ofertele, şcolile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului”, a subliniat Marian Apostol, citat de Agerpres. Acesta a mai precizat că se constată o încredere mai mare a agenţilor economici faţă de învăţământul profesional de trei ani, deoarece pot avea o participare mult mai vizibilă şi mai eficientă în activitatea de formare a elevului. „Raportul dintre pregătirea teoretică şi cea practică situează şcolile profesionale mai aproape de sistemul de pregătire bazat pe ucenicie, decât cel bazat pe pregătirea în şcoală”, a mai spus Marian Apostol.

În actualul an şcolar, de exemplu, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin, în şcolile profesionale de trei ani sunt 13 clase, respectiv 321 de elevi.

Şi autorităţile din judeţul Mehedinţi, Inspectoratul Şcolar şi Prefectura, au anunţat elaborarea unui plan de învăţământ în care numărul de clase de elevi care urmează şcoli profesionale va fi mai mare în anul şcolar viitor faţă de anul şcolar în curs. Astfel, dacă în anul şcolar 2015-2016 sunt formate la nivelul celor patru unităţi profesionale şi tehnice 41 de clase, în 2016-2017 vor fi organizate 49, în care vor fi cuprinşi 55% dintre cei 6.000 de elevi din colegiile liceale din judeţ pe lângă care funcţionează acestea. „S-a luat această măsură pentru sincronizarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei. În acest an, numai un agent economic a solicitat specializarea în diferite meserii tradiţionale a aproximativ 250 de tineri”, a precizat, pentru Agerpres, prefectul de Mehedinţi, Nicolae Drăghiea. În context, şeful ISJ Mehedinţi, prof. Mirela Enea Pintea, a arătat că încheierea unor astfel de parteneriate între şcoli şi firme va duce la scăderea numărului şomerilor tineri.

În acest moment există trei forme de organizare a învăţământului profesional: învăţământ profesional cu durata de 2 ani, care se adresează absolvenţilor clasei a IX-a, învăţământ profesional cu durata de 3 ani, care se adresează absolvenţilor clasei a VIII-a, respectiv învăţământul dual, care se organizează pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu. Ultima formă, învăţământul dual, se organizează pentru absolvenţii clasei a X-a cu scopul de a `obţine competenţele necesare pentru intrarea pe piaţa muncii, oferindu-le astfel o rută alternativă de formare”. Potrivit noilor reglementări în educaţie, organizarea învăţământului dual se face la cererea agenţilor economici. Învăţământul dual se desfăşoară pe baza unui contract de muncă încheiat între agentul economic şi elev.