Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Se cer mai mulţi absolvenţi de școală profesională
Tot mai multe firme din industrie solicită creşterea numărului de clase şi de elevi în şcolile profesionale. „Când îşi stabilesc ofertele, şcolile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului”, a apreciat preşedintele Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) din Caraş-Severin.
Reprezentanţii mediului de afaceri, în special cei din industrie, solicită creşterea numărului de elevi din clasele profesionale. Potrivit preşedintelui Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) din Caraş-Severin, Marian Apostol, sistemul de învăţământ trebuie concentrat, în primul rând, asupra dezvoltării unor competenţe de nivel înalt, renunţând să mai pregătească oameni pentru o ocupaţie, ci pentru mai multe meserii pe care le pot avea de-a lungul anilor, asigurându-le astfel flexibilitate şi mobilitate mai mare pe piaţa muncii.
La întâlnirea reprezentanţilor mediului de afaceri şi cei ai şcolilor cu profil tehnologic şi profesional din judeţul Caraş-Severin s-au adus în discuţie şi tendinţele identificate pe piaţa muncii.
Când îşi stabilesc ofertele, şcolile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului”, a subliniat Marian Apostol, citat de Agerpres. Acesta a mai precizat că se constată o încredere mai mare a agenţilor economici faţă de învăţământul profesional de trei ani, deoarece pot avea o participare mult mai vizibilă şi mai eficientă în activitatea de formare a elevului. „Raportul dintre pregătirea teoretică şi cea practică situează şcolile profesionale mai aproape de sistemul de pregătire bazat pe ucenicie, decât cel bazat pe pregătirea în şcoală”, a mai spus Marian Apostol.
În actualul an şcolar, de exemplu, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin, în şcolile profesionale de trei ani sunt 13 clase, respectiv 321 de elevi.
Şi autorităţile din judeţul Mehedinţi, Inspectoratul Şcolar şi Prefectura, au anunţat elaborarea unui plan de învăţământ în care numărul de clase de elevi care urmează şcoli profesionale va fi mai mare în anul şcolar viitor faţă de anul şcolar în curs. Astfel, dacă în anul şcolar 2015-2016 sunt formate la nivelul celor patru unităţi profesionale şi tehnice 41 de clase, în 2016-2017 vor fi organizate 49, în care vor fi cuprinşi 55% dintre cei 6.000 de elevi din colegiile liceale din judeţ pe lângă care funcţionează acestea. „S-a luat această măsură pentru sincronizarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei. În acest an, numai un agent economic a solicitat specializarea în diferite meserii tradiţionale a aproximativ 250 de tineri”, a precizat, pentru Agerpres, prefectul de Mehedinţi, Nicolae Drăghiea. În context, şeful ISJ Mehedinţi, prof. Mirela Enea Pintea, a arătat că încheierea unor astfel de parteneriate între şcoli şi firme va duce la scăderea numărului şomerilor tineri.
În acest moment există trei forme de organizare a învăţământului profesional: învăţământ profesional cu durata de 2 ani, care se adresează absolvenţilor clasei a IX-a, învăţământ profesional cu durata de 3 ani, care se adresează absolvenţilor clasei a VIII-a, respectiv învăţământul dual, care se organizează pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu. Ultima formă, învăţământul dual, se organizează pentru absolvenţii clasei a X-a cu scopul de a `obţine competenţele necesare pentru intrarea pe piaţa muncii, oferindu-le astfel o rută alternativă de formare”. Potrivit noilor reglementări în educaţie, organizarea învăţământului dual se face la cererea agenţilor economici. Învăţământul dual se desfăşoară pe baza unui contract de muncă încheiat între agentul economic şi elev.