Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Sectorul alimentar este în criză

Sectorul alimentar este în criză

Un articol de: Oana Nistor - 31 Octombrie 2008

▲ Anul viitor va fi unul foarte greu pentru industria alimentară, anunţă experţii, principalele obstacole fiind concurenţa din zona biocombustibililor, a costurilor ridicate de producţie prin scumpirea energiei, dar şi a stagnării consumului ▲ Potrivit preşedintelui Romalimenta, Mihai Vişan, nici sectorul produselor bio nu o duce prea bine, consumatorul român nefiind foarte bine informat cu privire la caracteristicile unor astfel de produse ▲

Anul 2009 va fi un an dificil pentru industria alimentară din România, din cauza creşterii costurilor de producţie, a scumpirii creditelor şi stagnării consumului. La această concluzie a ajuns directorul executiv al Federaţiei Romalimenta, Mihai Vişan. „În ultimii ani, industria alimentară s-a dezvoltat foarte mult, fiind principalul beneficiar al fondurilor europene prin programul Sapard. Acest lucru nu se va întâmpla şi în 2009, pentru că trebuie să ne gândim cum să ţinem cât mai mult la acelaşi nivel costurile de producţie, pentru ca populaţia să îşi permită să cumpere. Din fericire, am avut un an agricol bun şi un sprijin guvernamental serios şi stăm mai bine decât în 2007, ceea ce ne va ajuta să depăşim cu succes greutăţile din 2009“, a precizat Vişan.

Preşedintele Romalimenta a precizat că, în afara costurilor de producţie, apar şi alte costuri care vin pe plan general. „Vorbim de o criză generală a alimentelor, dar şi de o concurenţă din zona de biocombustibili şi, din această cauză, nu cred că preţurile alimentelor din anii 2005-2006, la nivel global, se vor mai întoarce. Industria ştie că, dacă îşi reduce vânzările, reduce şi producţia, dar şi locurile de muncă“, a subliniat Vişan. În ceea ce priveşte potenţialul pe segmentul bio, directorul executiv al Romalimenta a arătat că marea problemă pe acest segment în România este că nu există o masă critică. „Este greu să aduci astfel de produse de nişă, pentru că ele nu se bazează pe conservabilitate, iar dacă nu le vinzi repede, preţurile cresc mai mult. Deocamdată, principalul debuşeu al acestor produse rămâne piaţa europeană şi mai puţin cea românească“, a explicat Vişan. Guvernul acordă un sprijin mai puternic acestui sector cu mare potenţial, deşi mai trebuie luate măsuri şi pentru informarea consumatorilor. „Oamenii trebuie să înţeleagă că preţul pe care îl dau pe produsele bio este meritat şi că e bine, cel puţin parţial, să se orienteze şi către astfel de produse. În prezent, cei din industria alimentară care s-au orientat către acest sector ar trebui să aducă mai multe îmbunătăţiri în distribuţia acestor produse“, a mai adăugat Mihai Vişan. Ponderea cheltuielilor pe alimente şi energie în salariul mediu lunar net este în România, de circa 40%.

Producători, consumatori şi autorităţi - reuniţi în „Food for life“

Institutul de Bioresurse Alimentare, în parteneriat cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, a lansat Platforma Tehnologică Naţională „Food for Life“. În această platformă s-au înscris până în prezent 105 unităţi, şi anume 42 din sectorul de cercetare, 44 din industrie, 14 asociaţii ale consumatorilor şi 5 autorităţi. Această platformă este construită pe modelul european şi aduce împreună producători, cercetători şi consumatori care vor stabili priorităţile producătorilor, reflectate din cerinţele consumatorilor, orientând cercetarea pentru orizontul 2020.