Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Sistem de formare centrat pe nevoile angajatorilor

Sistem de formare centrat pe nevoile angajatorilor

Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 05 Aug, 2020

Un electrician proaspăt absolvent de şcoală profesională se angajează cu un salariu brut de minim 3.500-4.000 de lei pe lună, în timp ce un absolvent de facultate, cu salariul minim brut pe economie, de 2.230 de lei, spun antreprenorii, care critică transformarea claselor profesionale în clase de liceu teoretic. Pe de altă parte, ministrul muncii spune că modul în care se gestionează în prezent formarea profesională va fi regândit, iar banii pentru aceste programe vor ajunge la oamenii de afaceri interesaţi să îşi formeze personal calificat. 

Există percepția greșită că școlile profesionale sunt doar pentru cei cu media 5, deși absolvenții unor astfel de școli sunt la mare căutare, iar salariul lor de pornire este mai mare decât cel al unui absolvent de facultate, potrivit antreprenorilor participanţi la seria de conferinţe „Pactul pentru Muncă“, organizate de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).

„Este important să reînvăţăm că meseria este brăţară de aur şi că şcolile profesionale tehnice nu sunt doar pentru cei cu media 5, că poţi să înveţi o meserie respectabilă, bine remunerată în ţara ta. Să nu uităm că dintotdeauna meseriile au susţinut naţia, contribuind la dezvoltarea durabilă a ţării. În acest sens, trebuie asigurate criterii de bune practici, cum ar fi flexibilizarea, respectiv asigurarea condiţiilor pentru implementarea unor modele variate de abordare la nivel naţional, nicidecum transformarea claselor de la profesională în clase de liceu. Avem nevoie de un sistem centrat pe nevoile elevilor şi angajatorilor, un sistem care să pună accentul pe oferirea de şanse tinerilor indiferent de categoria socială, de a se califica într-o profesie care să le aducă beneficii şi satisfacţie pe termen lung şi pe interesele angajatorilor de a avea acces la forţa de muncă bine calificată“, a comentat preşedintele CONAF, Cristina Chiriac.

Conform INS, populaţia şcolară a înregistrat o scădere importantă. Dacă în anii ‘90, peste 300.000 de elevi urmau o şcoală profesională, în anul şcolar 2019/2020 numărul acestora era de doar puţin peste 100.000, se mai precizează într-un comunicat al confederației.

Legat tot de formarea forței de muncă, ministrul muncii, Violeta Alexandru, a anunţat luni că Guvernul vrea să schimbe modul în care se gestionează programele de calificare.

„În loc să se investească în programe gestionate de AJOFM-uri, banii trebuie să ajungă la angajatori. Banii pentru formare. Ei sunt care ştiu cel mai bine ce tip de oameni trebuie să pregătească, când, cum se desfăşoară aceste programe de pregătire, cine trebuie să-i formeze şi mai ales ei sunt cei care vor avea toată motivaţia să vadă dacă persoanele implicate în aceste programe de formare sunt serioase şi chiar vor să muncească mai departe“, a declarat Violeta Alexandru la finalul unei vizite la compania IPEC Alba Iulia, care realizează peste 1% din producţia mondială de farfurii.

(Cristina Zamfirescu)