Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Sistem de scumpire simultană a carburanţilor

Sistem de scumpire simultană a carburanţilor

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 10 Iul, 2019

Consiliul Concurenţei a derulat recent o anchetă privind funcţionarea pieţei carburanţilor, care a relevat că există o concurenţă redusă între companii, piaţa fiind dominată de OMV Petrom, care deţine aproximativ jumătate din benzinăriile din România şi care este, de obicei, iniţiatorul modificărilor de preţ. Ca soluţie, autoritatea propune un sistem prin care companiile să afişeze simultan majorările preţurilor la carburanţi, pentru ca să nu se influenţeze reciproc, model care funcţionează în Austria şi Germania.

Consiliul Concurenţei propune Guvernului introducerea pe piaţa carburanţilor a unui sistem similar cu cel din Austria şi Germania, unde toate companiile petroliere anunţă majorările de preţ în acelaşi timp, pentru reducerile de preţ nefiind nici o restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând, a declarat luni Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

„Germania are două zile pe săptămână în care toată lumea stabileşte preţurile, la aceeaşi oră. Bănuiesc că şi acolo decizia a fost luată tot pentru că piaţa nu funcţiona normal. Vom propune Guvernului o măsură similară, care ar urma să fie implementată de către Ministerul Energiei sau de către cel al Economiei”, a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres.

De asemenea, în Austria, începând cu ianuarie 2011, a fost instituită obligaţia legală ca orice companie care doreşte majorarea preţului carburanţilor să poată face acest lucru în orice zi, dar numai la ora 12:00 a.m., reducerile fiind permise în orice moment.

Autoritatea de Concurenţă solicită adoptarea acestei măsuri în urma derulării unei anchete sectoriale pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi din România.

Ancheta, ale cărei concluzii au fost anunţate luni, a confirmat faptul că existenţa unui lider, care deţine aproximativ jumătate din piaţă, are efect direct asupra modului în care se modifică preţurile cu amănuntul la carburanţi, acesta fiind, de regulă, şi iniţiatorul modificărilor de preţ.

Consiliul Concurenţei nu nominalizează compania, însă lider pe această piaţă este OMV Petrom, care deţine peste 700 de benzinării, sub brandurile OMV şi Petrom. Compania este urmată, pe această piaţă, de Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar şi Gazprom.

Şeful Concurenţei a arătat că scopul măsurii propuse Executivului este întărirea concurenţei, care în final să ducă la preţuri mai mici.

Chiriţoiu a adăugat că instituţia pe care o reprezintă se va consulta cu companiile petroliere pentru a identifica barierele care descurajează alte companii să intre pe piaţă şi pentru a lua măsuri împotriva acestor bariere.

Raportul autorităţii de concurenţă mai arată că, în acelaşi timp, fiecare companie monitorizează constant activitatea concurenţilor şi reacţionează la modificările de preţuri ale acestora.

„Ca urmare, în vederea creşterii concurenţei în acest sector, Consiliul Concurenţei susţine elaborarea unui act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toate companiile de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nici o restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând”, susţine Consiliul.

Consiliul Concurenţei a lansat pe 1 iulie aplicaţia Monitorul preţurilor pentru carburanţi, care afişează preţurile pentru toate tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) practicate în reţelele OMV, Petrom, Rompetrol, Mol, Lukoil, Socar şi Gazprom din întreaga ţară.

Prezent la lansarea aplicaţiei, Adrian Nicolaescu, preşedintele boardului director al OMV Petrom Marketing, a fost întrebat de către jurnalişti cum apreciază competiţia de pe această piaţă. „Există o competiţie semnificativă în România, iar companiile petroliere sau privaţii (benzinăriile independente - n.r.) îşi stabilesc independent preţul carburanţilor. (...) Nu pot spune eu despre ceilalţi competitori cu ce viteză se aliniază sau dacă se aliniază la preţurile făcute de OMV Petrom sau de alţii”, a arătat Nicolaescu.