Serviciul de urgenţă eCall va fi funcţional începând cu luna ianuarie 2014, România fiind prima ţară din Europa care a pregătit infrastructura necesară. În cazul producerii unui accident, dispozitivul instalat în maşină va apela automat numărul de urgenţă 112.
Infrastructura pentru implementarea serviciului de urgenţă eCall este pregătită, astfel că în România, din luna ianuarie 2014, acesta va fi funcţional, a anunţat Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS). Astfel, în cazul producerii unui accident, numărul de urgenţă 112 va fi apelat automat dacă în autoturism va fi montat un dispozitiv special. Apelul va fi preluat de dispecerat, care va transmite datele despre locul în care s-a produs accidentul şi numărul de pasageri la serviciile de ambulanţă, poliţie şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă.
Reprezentanţii STS şi cei ai producătorilor de dispozitive eCall, citaţi de Mediafax, au spus că dispozitivele eCall vor costa între 50 şi 100 de euro şi pe aceste aparate se va putea folosi orice tip de cartelă. Dispozitivele pot fi simple, respectiv pot avea doar funcţia de eCall, sau pot fi dotate cu microfon sau cu posibilitatea ataşării unui microfon sau chiar a unor camere video. Reprezentanţii STS au declarat că dispozitivul electronic va fi integrat din anul 2015 pe maşinile produse de la acel moment, dar există dispozitive ce pot fi amplasate şi pe maşininile aflate acum în circulaţie.
Cum funcţionează dispozitivul de apelare automată
Specialiştii STS au explicat că dispozitivul foloseşte senzori, accelerometru sau giroscop, astfel că, în cazul în care viteza unei maşini scade într-un interval foarte scurt de timp de la 100 km/h la 10 km/h, dispozitivul "înţelege" că s-a produs un accident şi se activează. Aceştia au precizat că device-urile sunt programate de către producători să stea active şi până la 12 ore de la momentul iniţierii apelului, aparatul folosind curentul electric al maşinii.
Aparatele care vor fi instalate în maşini pot fi cumpărate de la producători sau distribuitori, iar cartelele pentru aceste dispozitive, de la operatorii de telefonie mobilă care vor aloca, potrivit STS, mai multe numere acestui serviciu.
Rezultatele noului serviciu paneuropean de urgenţă din vehicule - eCall au fost prezentate oficial la Bucureşti, de reprezentanţii STS, în cadrul unei conferinţe internaţionale.
Inginerii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale au prezentat în direct întregul flux al sistemului de urgenţă eCall, apelurile fiind generate din Bucureşti şi din ţară, cu ajutorul câtorva maşini aflate în trafic şi echipate cu dispozitive eCall, în cadrul unei demonstraţii practice.
În septembrie 2011, Comisia Europeană anunţa că sistemul eCall trebuie să fie instalat şi pe deplin funcţional, până în 2015, în toată Uniunea Europeană, dar şi în Croaţia, Islanda, Norvegia şi Elveţia, estimând că instalarea dispozitivului în fiecare automobil nou costă mai puţin de o sută de euro. (Oana Nistor)