Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Sistemul de urmărire a lemnului, funcţional de zece zile
În zece zile, de când a devenit funcţional sistemul de urmărire a lemnului „Radarul pădurilor“, s-au dat amenzi cât într-un an, potrivit ministrului delegat pentru ape, păduri şi piscicultură, doamna Doina Pană. Programul „Radarul pădurilor“ este bazat pe un software instalat pe telefoane mobile prin care poate fi realizată trasabilitatea lemnului.
Programul care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure şi până devine mobilă sau iese din ţară a devenit funcţional la data de 8 octombrie 2014, iar în zece zile s-au dat amenzi cât într-un an. „Din 8 octombrie este în vigoare Radarul pădurii, iar acesta funcţionează spectaculos. În două săptămâni vom face o informare în şedinţă de guvern. Dar pot să vă spun că până acum s-a confiscat şi s-au dat amenzi aproape cât într-un an pentru cei care nu înţeleg că nu se mai poate fura. Sper că se vor potoli, că nu vor avea ce face“, a afirmat ieri ministrul delegat pentru ape, păduri şi piscicultură, doamna Doina Pană. Ministrul delegat a adăugat că pădurile au reprezentat o prioritate a mandatului său. Programul „Radarul pădurilor“ este bazat pe un software instalat pe telefoane mobile prin care poate fi urmărită trasabilitatea lemnului. Acest software este instalat pe un smartphone înainte ca lemnul să plece din pădure, iar sistemul informatic SUMAL generează un cod unic, care este trecut pe avizul de însoţire a lemnului. Dacă datele introduse în sistem nu sunt corecte, aplicaţia nu generează codul unic şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă către organele de control. Orice intrare în sistemul de urmărire a circulaţiei lemnului va lăsa urme şi nu va putea fi folosit de două ori acelaşi aviz.
În cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic, însă legalitatea transportului se poate verifica şi fără oprirea maşinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare. De asemenea, lemnul nu poate fi recepţionat la destinaţie până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Potrivit legislaţiei, oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeaşi verificare, iar din aceste considerente toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal de telefonie mobilă.
Potrivit Hotărârii de Guvern nr. 470/2014, începând cu 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepţia lemnului „pentru foc“ în volum de până la 3 metri cubi, transportat cu atelaje, se fac obligatoriu folosind acest sistem informatic.
Participanţii la trafic pot semnala la numărul de urgenţă 112 un transport de material lemnos, iar poliţiştii vor verifica, în baza numărului de înmatriculare al camionului, dacă este vorba sau nu de un transport legal. Amenda pentru un transport ilegal de material lemnos este cuprinsă între 1.000 şi 5.000 de lei, iar marfa se confiscă de către autorităţi. (Oana Nistor)