Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Supermarketurile au fost prinse cu ocaua mică

Supermarketurile au fost prinse cu ocaua mică

Data: 07 Noiembrie 2008

▲ Supermarketurile, hipermarketurile şi lanţurile de magazine din Bucureşti şi din ţară au fost amendate cu 655.300 de lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor, în urma controalelor desfăşurate de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) ▲ Inspectorii au constatat, printre altele, diferenţe între preţul afişat la raft şi preţul plătit, dar şI alimente expirate sau etichete cu diverse probleme ▲

Inspectorii ANPC au controlat 351 de operatori economici şi 189.000 de kilograme de produse alimentare, depistând diferenţe între preţul afişat şi preţul plătit, alimente expirate, alimente neconforme, etichete care nu furnizau informaţii complete despre valabilitatea produselor, despre lista ingredientelor, lipsa traducerii în limba română a elementelor de identificare a produselor, prezenţa ambalajelor deteriorate, nerespectarea condiţiilor de depozitare, neconcordanţa între preţurile afişate la raft şi cele din gestiunea stocurilor etc. Întrucât au fost sesizate numeroase neconcordanţe între preţul afişat şi cel plătit, ANPC sugerează consumatorilor să verifice preţurile produselor pe care doresc să le cumpere din aceste spaţii comerciale prin folosirea cititoarelor de coduri de bare. De asemenea, tot mai multe produse care se apropie de limita termenului de valabilitate sunt introduse în tot felul de promoţii, fiind necesar astfel să fie identificată data durabilităţii minimale de pe etichetele produselor alimentare.

ANPC ameninţă cu închiderea supermarketurilor

Pentru deficienţele constatate, s-a dispus oprirea definitivă de la comercializare a 1.100 kilograme de produse alimentare improprii comercializării şi consumului uman. De asemenea, 14.900 de kilograme de produse alimentare au fost oprite temporar de la comercializare, până la remedierea neconformităţilor constatate. „Inspectorii din teritoriu vor emite decizii de încetare a practicilor comerciale incorecte şi vom merge până la oprirea definitivă a activităţii agentului economic respectiv. De asemenea, vom anunţa şi Garda Financiară, pentru a confisca veniturile operatorilor economici ce se realizează după dispunerea măsurii de încetare a activităţii acestuia“, a subliniat Gheorghe Ciubotaru, vicepreşedintele ANPC. Acesta a dat ca exemplu pentru încetarea practicilor comerciale incorecte faptul că un vânzător nu ar trebui să primească de la producător un produs ce nu respectă greutatea înscrisă pe ambalaj. Astfel, un baton de salam care ar trebui să aibă 500 de grame, conform etichetei, dar care cântăreşte numai 450 de grame, ar trebui refuzat de comerciant.

Produse ecologice cu probleme

Numeroase abateri au fost identificate şI la comercializarea produselor ecologice, un număr de 16 agenţi economici fiind amendaţi de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor cu 10.000 de lei pentru abaterile constatate în cazul unei cantităţi de 351 de kilograme de alimente ecologice care au fost oprite temporar de la comercializare, până la remedierea deficienţelor. „Piaţa produselor ecologice este o piaţă încă în dezvoltare în România. Am găsit abateri şi la produse ecologice româneşti“, a apreciat vicepreşedintele ANPC. S-a constatat că 40% din cantitatea de produse ecologice verificate prezentau abateri privind etichetarea şi, implicit, informarea consumatorilor, prin atribuirea calităţii de „produs ecologic/biologic“ unor produse care nu se încadrau în prevederile legale privind produsele ecologice. Produsele eco pot fi recunoscute în magazine după eticheta specifică, ce trebuie să conţină modul de producţie ecologică, numele şi marca organismului de inspecţie şi certificare, acestea fiind produse naturale.

Salam expirat, carne depozitată necorespunzător, lapte uitat în raft 60 de zile

Aproape toate marile lanţuri de magazine au fost găsite cu deficienţe, consumatorii nefiind astfel la adăpost atunci când ocolesc magazinele de cartier în favoarea hipermarket-urilor cu renume. Inspectorii ANPC au constatat că la Kaufland, magazin Târgu Mureş, pulpele şi pieptul de pui aveau un aspect necorespunzător, iar ambalajul era degradat. La SC Rewe Romania SRL, Penny Giurgiu, se afla la comercializare salam de casă cu miros necorespunzător, impropriu consumului uman. Tot la Kaufland, însă la Cluj-Napoca, erau comercializate produse lactate, produse de patiserie şi condimente expirate de 10 zile. Produse expirate au mai fost găsite la magazinele Kaufland din Bistriţa şi Bucureşti.

SC BILLA ROMANIA SRL, punct de lucru Galaţi, avea la comercializare produsele salam OLTENIA-PRIMO şi salam secuiesc Gourmet cu vizibile modificări organoleptice, respectiv culoare modificată, compoziţie desprinsă de membrană şi exudarea colorantului carmin la suprafaţa produsului. Tot la Billa, punct de lucru Cluj-Napoca, s-a găsit expus la comercializare lapte de consum Parmalat expirat de 63 zile.

La supermarketul SC CARREFOUR SRL, punct de lucru Brăila, se comercializa „salam de vară extra“ ca „produs fiert şi afumat“ în loc de „produs fiert şi dublu afumat“, conform normei legale.

SC METRO CASH & CARRY SRL, Magazin Craiova, comercializa carne de vită cu modificări organoleptice din cauza nerespectării condiţiilor de depozitare.

SC CARREFOUR România SRL din Municipiul Bucureşti avea expusă la vânzare brânză aperitiv „Hârlău“ aflată în afara datei durabilităţii minimale, deficienţă constatată şi la SC Ruxir Market SRL, care comercializa Salam Turist expirat de 3 zile şi care prezenta modificări organoleptice vizibile.