Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Taxe pentru zgomotul produs de camioane
▲ Propunerea Comisiei pentru ecologizarea transporturilor va permite statelor membre să perceapă transportatorilor rutieri taxe pentru zgomotul, aglomeraţia şi poluarea atmosferică produse de circulaţia camioanelor ▲ Camioanele sunt responsabile pentru 90% din costurile de mediu ale tuturor formelor de transport ▲
În Uniunea Europeană, camioanele asigură 73% din transportul terestru de marfă, însă cu un impact ecologic mai puternic decât transportul feroviar sau fluvial. Camioanele sunt responsabile pentru 90% din costurile de mediu ale tuturor formelor de transport, pe care Comisia le estimează la aproximativ 100 de miliarde de euro, pe an. În prezent, pentru autovehiculele grele care circulă pe şoselele Uniunii Europene, se poate percepe numai o taxă pentru utilizarea drumurilor. Propunerea Comisiei pentru ecologizarea transporturilor ar permite ţărilor UE să perceapă taxe pentru poluarea fonică, poluarea atmosferică şi aglomeraţia din trafic. Nu este vorba de o taxă obligatorie. Guvernele statelor membre ar avea libertatea de a aplica o taxă pentru vehiculele de peste 3,5 tone. Se prevede introducerea unor plafoane pentru taxe, camioanele mai puţin poluante urmând să plătească mai puţin. De asemenea, se încurajează utilizarea autostrăzilor şi evitarea zonelor suburbane. Veniturile suplimentare generate trebuie utilizate pentru finanţarea eforturilor destinate reducerii impactului ecologic al transporturilor, putând, de exemplu, să fie investite pentru conceperea unor vehicule care consumă mai puţin combustibil. Dacă guvernele ţărilor UE şi Parlamentul European aprobă această propunere, actul ar putea intra în vigoare în 2011. Ar fi pentru prima dată când statele membre ar putea percepe taxe de la operatorii de transport de mărfuri, pentru impactul lor asupra mediului. Antonio Tajani, comisarul european pentru transport, a declarat că, prin acest pachet legislativ, „se doreşte ca poluatorul, şi nu contribuabilul, să plătească pentru efectele nefaste asupra mediului“. Propunerea face parte dintr-un plan mai vast, pentru un sector al transporturilor mai eficient şi mai ecologic. De asemenea, sunt prevăzute măsuri privind poluarea fonică produsă de avioane, gazele cu efect de seră în sectorul maritim şi aplicarea de taxe pentru emisiile de gaze care provoacă schimbările climatice. Pe de altă parte, se află în lucru o propunere legislativă privind reducerea cu 50% a zgomotului produs de circulaţia trenurilor de marfă. Aceasta înseamnă că, până în 2014, 16 milioane de cetăţeni ai UE vor beneficia de o reducere considerabilă a zgomotului datorat activităţii feroviare. Recent, Comisia a luat noi măsuri pentru reducerea emisiilor de CO2 în sectorul aviaţiei (prin simplificarea sistemelor de control a spaţiului aerian european şi prin scurtarea rutelor de pasageri) şi în industria automobilelor (propunând introducerea unor limite pentru emisiile de CO2 la autovehiculele noi).