Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Tehnologia îi poate ajuta pe vârstnici să ţină legătura cu familia
Stephane Lucon, un francez instalat în România, le datorează celor două bunici ale sale ideea inovatoare a afacerii sale nou-începute (start-up), „Hubert“, care le propune vârstnicilor un ecran de tabletă simplificat şi un serviciu de asistenţă pentru a-i ajuta să nu mai fie izolaţi de lumea digitală, relatează AFP.
„Una dintre bunicile mele a murit într-un centru pentru persoane în vârstă dependente din Franţa. Locuiam la 2.000 de km distanţă. O vizitam, însă aş fi vrut ca ea să-şi poată vedea strănepoţii cât mai des posibil prin videoconferinţă“, declară el pentru AFP. Însă era imposibil. La fel ca multe persoane de peste 75 de ani, bunica sa nu ştia să folosească o tabletă. De aceea, accesul la noile tehnologii pentru vârstnici este crucial.
Îmbătrânirea populaţiei este un lucru cert. Până în 2050, numărul persoanelor de peste 80 de ani în întreaga lume ar urma să crească de patru ori faţă de 2000 şi să ajungă la 400 de milioane, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Numărul vârstnicilor „conectaţi“ va creşte. 17,35 milioane de persoane de peste 65 de ani ar urma să deţină o tabletă în Europa în 2014, conform Forrester Research -, dar folosirea dispozitivelor rămâne complicată pentru aceste generaţii care au crescut fără calculator. Unul dintre obstacole este complexitatea aplicaţiilor.
Stabilit într-un sat din România, Stephane Lucon încearcă, împreună cu un designer român, Petre Nicolescu, să-şi ajute bunica să se conecteze, cerându-i opinia. „Un buton de care ea nu are nevoie este un buton în plus care o enervează“, spune Stephane Lucon. Rezultatul: o aplicaţie care simplifică ecranul tabletei. Nu apar decât aplicaţiile folosite, pe butoane mari: Skype, jocuri de societate. Celelalte nu se văd.
În prezent, Hubert încearcă să strângă cel puţin 20.000 de euro, printr-o campanie de finanţare participativă pe site-ul Indiegogo în Europa şi SUA, pentru a finaliza cea de-a doua parte a proiectului: un serviciu de asistenţă personalizată, accesibil 24 de ore din 24.
„Vânzătorii de tablete care ţintesc piaţa vârstnicilor consideră că familia administrează dispozitivul, însă aceasta nu are întotdeauna cunoştinţe şi timp“, subliniază Stephane Lucon.
Cu Hubert, utilizatorul poate apăsa pe un buton pentru a intra în contact cu un asistent online care va prelua controlul asupra tabletei şi va instala update-urile şi aplicaţiile, respectând reguli stricte privind securitatea şi confidenţialitatea. „Utilizatorul oricărei tablete Android va avea acces la serviciul nostru, pe bază de abonament. Nu supunem utilizarea nici unei presiuni comerciale“, afirmă Stephane Lucon.
Serviciile de asistenţă de acest tip „sunt utile deoarece oferă o faţă mai umană tehnicii. Sunt importante pentru generaţiile mai în vârstă, care sunt mai puţin obişnuite să caute pe Google răspunsul la întrebările lor“, a declarat pentru AFP Carolina Milanesi, director de cercetare al companiei KantarWorldPanel, unul din giganţii mondiali de studii privind consumul.
Hubert îşi are sediul în Franţa pentru partea de cercetare şi dezvoltare, însă va instala o parte din centrul său de asistenţă în România, ţară avansată în ceea ce priveşte asistenţa informatică.
„Noile tehnologii le permit persoanelor în vârstă să restabilească legături. Conectarea vârstnicilor nu este numai o miză economică, ci în primul rând o miză socială“, afirmă Thomas Husson, analist al Forrester Research. (Cristina Zamfirescu)