Istoricul Marius Turda, profesor la Universitatea Oxford Brookes din Marea Britanie, a conferențiat recent la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași pe tema „Eugenia și dezumanizarea persoanelor cu dizabilități”. Cu rădăcini în ultima parte a secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, eugenia (teorie care susține îmbunătățirea fondului ereditar prin intermediul selecției sociale și biologice a populației, n.r.), spune profesorul Turda, are încă reminiscențe atât în mentalul colectiv, cât și în abordarea persoanelor cu anumite dizabilități: „Aceste forme de gândire continuă și în ziua de azi. S-a văzut asta și în timpul pandemiei - cine merită să trăiască și cine nu. Și este șocant și foarte trist”.
„Toleranţă zero la violenţă” în școli
Începând cu anul școlar viitor, fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de ordine interioară (ROI) obiectivul „şcoală cu toleranţă zero la violenţă”. De asemenea, în fiecare școală va funcționa un grup de acțiune anti-bullying care va interveni pentru prevenirea sau soluționarea situațiilor conflictuale dintre elevi.
Din grupul de acţiune anti-bullying vor face parte maximum 10 membri: directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice - bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţii locale.
Grupul va avea rol de prevenire, identificare şi soluţionare a situațiilor de bullying din școală, care se manifestă între elevi prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, potrivit normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 221/2019 împotriva violenţei psihologice - bullying, care au fost publicate în Monitorul Oficial din 10 iunie.
„Este datoria noastră, ca adulţi responsabili, să-i apărăm, să-i protejăm pe copiii noştri prin educaţie, prin exemple pozitive. De aceea, Legea anti-bullying, însoţită de normele de aplicare, trebuie văzută ca un pas important pentru asigurarea demnităţii tuturor copiilor din România“, a declarat ministrul Monica Anisie, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării (MEC).
Conform ministerului, obiectivul legii este facilitarea creării unui climat sigur şi pozitiv în unitatea de învăţământ, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru învăţare şi asigurarea stării de bine a antepreşcolarului/preşcolarului/elevului în unitatea de învăţământ. MEC adaugă că normele metodologice oferă un instrument de lucru pentru profesioniştii care lucrează cu copiii din sistemul educaţional, familiile acestora, autorităţile responsabile cu protecţia copilului împotriva violenţei şi cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori şi/sau copiilor cu un comportament agresiv.
Un alt obiectiv urmărit de Legea antibullying este promovarea activităţilor de prevenire şi combatere a tuturor formelor de bullying şi cyberbullying în sistemul educaţional preuniversitar. „Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de ordine interioară (ROI) obiectivul «şcoală cu toleranţă zero la violenţă». În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de învăţământ, privind modul de interacţiune şi de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică - bullying“, precizează MEC.
(Cristina Zamfirescu)