Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Transportul rutier, principala sursă de poluare în UE
▲ Cel mai recent raport dat publicităţii de Agenţia Europeană pentru Mediu relevă faptul că transportul rutier a rămas, în ultimii 16 ani, principala sursă de poluare a aerului în Europa ▲ Mai mult, raportul arată un impact extrem de puternic asupra sănătăţii oamenilor, dar şi a ecosistemelor, din cauza reducerii cantităţii de oxigen ▲ Pentru a diminua impactul negativ, Comisia Europeană a propus, cu doar o săptămână în urmă, un proiect legislativ care ar da mână liberă guvernelor statelor membre să aplice taxe suplimentare marilor poluatori rutieri, respectiv camioanelor cu peste 3,5 tone ▲
Transportul rutier rămâne principala sursă de poluare cu oxizi de sulf şi monoxid de carbon şi a doua sursă de poluare cu particule fine în Uniunea Europeană, arată un raport al Agenţiei Europene pentru Mediu (EEA). Raportul, care arată evoluţia poluării aerului în UE din 1990 până în 2006, arată că majoritatea statelor membre şi-au redus substanţele poluante din aer, în ultimele decenii. Transportul rutier, sectorul producţiei, construcţiile, sectorul rezidenţial şi agricultura sunt cele mai importante surse de poluare a aerului în Europa. Expunerea la poluanţii din aer poate dăuna sănătăţii pe termen scurt şi lung, poate afecta ecosistemele naturale şi contribuie la coroziunea clădirilor. Particulele provenite de la fumul maşinilor şi de la încălzirea locuinţelor pot afecta plămânii şi dăunează oamenilor de toate vârstele, dar reprezintă un risc mai mare pentru cei are au deja probleme la inimă şi respiratorii. Poluanţii din aer mai contribuie la acidificarea pădurilor şi ecosistemelor de apă, la eutroficarea solurilor şi apelor (concentraţii mari de nitrogen şi fosfaţi), fenomene care duc la limitarea rezervelor de oxigen din râuri şi lacuri. Între 1990 şi 2006, emisiile de oxizi de azot au scăzut cu 35%, deşi diferenţele între emisiile din 2005 şi cele din 2006 au fost mici, cu o scădere de doar 1,8%, datorită reducerilor din Germania, Italia şi Marea Britanie. Oxizii de azot sunt printre principalele cauze de formare a ozonului de la nivelul solului, poluare care poate duce la probleme grave de respiraţie. Electricitatea şi producţia de căldură constituie principalele cauze ale poluării cu oxizi de sulf, urmate de sectoarele producţiei şi construcţiilor. Sectorul agriculturii este responsabil pentru majoritatea emisiilor de amoniac din UE, se mai arată în raportul EEA. Taxă pentru ecologizare, impusă camioanelor În Uniunea Europeană, camioanele asigură 73% din transportul terestru de marfă, cu un impact ecologic mai puternic decât transportul feroviar sau fluvial. De asemenea, camioanele sunt responsabile pentru 90% din costurile de mediu ale tuturor formelor de transport, pe care Comisia le estimează la aproximativ 100 de miliarde de euro pe an. În prezent, pentru autovehiculele grele care circulă pe şoselele Uniunii, se poate percepe doar o taxă pentru utilizarea drumurilor, Comisia Europeană are însă în plan un proiect pentru „ecologizarea transporturilor“, care ar permite ţărilor UE să perceapă taxe pentru poluarea fonică, poluarea atmosferică şi aglomeraţia din trafic. Taxa nu ar fi obligatorie, însă guvernele statelor membre ar putea astfel aplica o taxă pentru vehiculele de peste 3,5 tone, în anumite limite, în funcţie de cât este de poluant camionul. Veniturile suplimentare generate ar putea fi investite în „conceperea unor vehicule care consumă mai puţin combustibil“. Actul normativ trebuie să primească acordul guvernele ţărilor UE şi al Parlamentul European şi ar putea intra în vigoare în 2011.