O inteligenţă artificială (AI) dezvoltată de Google este capabilă să prognozeze vremea pe o perioadă de 15 zile cu o acurateţe fără precedent, astfel multe vieţi putând fi salvate din cauza catastrofelor
Unele meserii vor dispărea, dar vor apărea altele, tehnologizate
Evoluția tehnologică a adus deja schimbări majore pe piața muncii, la care atât angajatorii, angajații, cât și formatorii, adică sistemul de educație, trebuie să se adapteze. O măsură care va încerca să coreleze cererea de pe piața muncii cu oferta educațională este interconectarea bazelor de date cu absolvenţi cu cele ale Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care va arăta „câți dintre absolvenţii unui an îşi găsesc de lucru, în ce domenii” și locurile de muncă care se caută, dar care nu sunt oferite de școli sau universități.
În viitorul foarte apropiat, unele meserii vor dispărea ca urmare a avansului tehnologic, însă vor apărea altele, iar munca va fi mai ușoară şi mai bine plătită, a declarat Cristian Vasilcoiu, secretar de stat în Ministerul Muncii, la conferința „Fabrica de creiere: Formarea competenţelor pentru industriile cu valoare adăugată mare - de la şcoală, la universitate, la sistemul de formare continuă”.
„În fabricile care produc de la trotinete electrice la automobile electrice, nu mai găseşti mecanicul plin de ulei, ci găseşti un angajat cu o tabletă care dictează unui robot ce piesă să monteze. (…) Munca acelui om nu mai este una care să se desfăşoare într-un mediu neprielnic, una care să presupună foarte mult efort, este una mult mai uşoară şi mai bine plătită”, a subliniat Vasilcoiu, potrivit Agerpres.
Oficialul a arătat că, pentru a ajuta oamenii să se adapteze noilor tendințe, Ministerul Muncii va introduce anul acesta, pe model francez, un sistem de reformare profesională care constă în acordarea de vouchere menite să faciliteze angajaţilor dobândirea unor noi competenţe în domenii cum ar fi „digitalizare, energie verde, limbă străină”. „Ideea este să dobândești suficiente cunoștințe, astfel încât să poți să te adaptezi, să înveți foarte ușor să folosești produse noi, să te adaptezi din nou atunci când ele își fac update”, a spus secretarul de stat.
De asemenea, potrivit lui Vasilcoiu, bazele de date cu absolvenţii din învăţământul universitar şi liceal vor fi interconectate cu cele ale ANOFM, „astfel încât să ne putem face o imagine mult mai amplă asupra a cum trebuie să ne adaptăm la această continuă schimbare de pe piaţa de educaţie şi de forţă de muncă”.
În privința răspunsului pe care școala trebuie să îl dea noilor cerințe ale angajatorilor, competenţa de bază pentru viitor este învăţarea individualizată, a afirmat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, la aceeași conferință.
„Ca să poţi clădi mai departe ai nevoie de «gândire creativă», pentru că valoarea adăugată vine într-o zonă creativă. Diferenţa dintre noi şi maşină va veni din zona creativă. (...) Încercăm să facem asta (să dezvoltăm gândirea creativă, n.r.) şi prin noul profil al absolventului, şi prin planurile-cadru pe care le pregătim. (…) Vorbind de digital, învățarea are foarte mult loc în «your own pace», în ritm propriu, este o învățare foarte individualizată”. (C. Z.)