Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Uniunea Europeană pregăteşte un cod etic pentru bloguri

Uniunea Europeană pregăteşte un cod etic pentru bloguri

Un articol de: Oana Nistor - 19 Octombrie 2008

▲ Un raport care a stârnit numeroase controverse încă dinainte de a-i fi făcute publice concluziile ridică semne de întrebare cu privire la corectitudinea şi imparţialitatea unor blogeri care îşi fac publice, deopotrivă, simpatiile şi antipatiile faţă de o anumită persoană publică, partid politic sau companie fără a avea o etichetă afişată voluntar pentru îndepărtarea oricărei suspiciuni de manipulare a opiniei publice ▲ Deputaţii europeni admit faptul că blogerii nu ar trebui constrânşi, însă trebuie rezolvate anumite chestiuni delicate, cum ar fi „dreptul la răspuns“ ▲

Jurnalul electronic, aşa cum a fost denumit blogul la începuturile lui, a suferit transformări de ordin „ideologic“, ajungând, deopotrivă, o armă destul de ascuţită în campanii electorale, site de ştiri şi comentarii răutăcioase, locul unde anumite companii îşi fac publicitate, bineînţeles, cu acordul al proprietarului de blog şI cu banii celui interesat de o imagine favorabilă. Toate acestea şi multe altele se regăsesc în blogosferă, însă, de cele mai multe ori, identitatea proprietarilor de bloguri nu este făcută publică, astfel că spaţiul virtual este supus poluării, lingvistice şi vizuale, deopotrivă.

Dorinţa de a acumula cât mai multe „puncte“ în blogosferă, crescându-şi astfel ratingul şi, odată cu el, veniturile din publicitatea găzduită, îi determină pe blogeri să recurgă nu doar la talentul din vârful pixului, ci şi la publicitate mascată sau chiar calomnii. Atenţia deputaţilor europeni s-a îndreptat şi spre acest tip de informare în masă, un raport întocmit de o fostă jurnalistă, care reprezintă acum Estonia în Parlamentul European, subliniind necesitatea introducerii unor reguli privind activitatea blogerilor. Cenzura şi limitarea libertăţii de exprimare au fost argumentele principale cu care au contracarat blogerii europeni, manifestându-şi nemulţumirea faţă de intenţia oficialilor europeni.

Blogerii pot polua spaţiul virtual

Raportul (care vorbeşte despre toate mijloacele de informare în masă) susţine că „mass media rămân un instrument ideologic şi politic cu o influenţă considerabilă, care nu ar trebui să fie luate în considerare în termeni strict economici“. Astfel, jurnalul postat de un politician pe internet, în care vorbeşte despre activitatea sa prezentă şi viitoare, nu îi aduc acestuia doar un posibil venit, dacă numărul de vizitatori este mare, ci şi vizibilitate dar şi puterea de a influenţa idei, opinii, decizii. Mai mult, există jurnalişti care îşi crează bloguri unde conversează şi despre ceea ce nu le permite angajatorul, susţin anumite persoane publice fără însă a se poziţiona făţiş, creând o stare de ambiguitate şi de posibilă manipulare, inoculând o falsă idee de corectitudine şi imparţialitate.

„Blogurile reprezintă un mijloc de exprimare folosit din ce în ce mai mult de profesioniştii din mijloacele de informare în masă, precum şi de persoane private, iar statutul autorilor şi editorilor, inclusiv cel juridic, nu este nici stabilit, nici indicat în mod clar cititorilor acestora, ceea ce cauzează incertitudini referitor la imparţialitate, fiabilitate, protejarea surselor, aplicabilitatea codurilor de etică şi stabilirea responsabilităţii în caz de litigiu“, spune raportul care solicită clarificarea statutului blogurilor.

Sugestii pentru reguli noi

Raportul cere crearea unui mediator independent pentru mass-media în statele membre, o cartă pentru libertatea presei şi monitorizarea sistemelor de pluralism pe baza unor indicatori imparţiali. O parte a europarlamentarilor au fost de părere că grupurile de interese financiare şi comerciale care folosesc bloguri pentru a-şi influenţa publicul trebuie incluse în sistemul de monitorizare. Deputaţii europeni admit faptul că blogerii nu ar trebui constrânşi, însă trebuie rezolvate anumite chestiuni delicate, cum ar fi „dreptul la răspuns“. De asemenea, se pune problema cât din conţinutul editorial al unui blog sau al unei televiziuni depinde de acţionariat. „Concentrarea fără restricţii a proprietăţii ar putea pune în pericol pluralismul şi diversitatea culturală, care nu mai pot fi garantate în mod automat de concurenţa pieţei libere. Concentrarea mai multor mijloace media în câteva trusturi limitează opţiunile ziariştilor şi vine „la pachet“ cu câteva riscuri: ziariştii şi editorii sunt lipsiţi de garanţii sociale şi legale iar de multe ori sunt plătiţi foarte prost, mai ales în noile state membre“, susţine raportul.

Cod etic pentru blogeri

Intenţia UE de a reglementa regulile de funcţionare a blogosferei nu are putere legislativă însă sugerează ca proprietarul să fie făcut cunoscut iar fiecărui blog să-i fie aplicat o etichetă voluntară „în funcţie de responsabilităţile şi interesele profesionale şi financiare ale autorilor şi editorilor lor“. Totodată, raportul „propune introducerea unor taxe adecvate valorii comerciale a conţinuturilor generate de utilizatori, precum şi a unor coduri etice şi condiţii de utilizare în publicaţiile comerciale pentru conţinuturile generate de utilizatori“.

Ce este blogul

Blogul poate fi formă actualizată, modernizată a unui jurnal. Poate fi tribuna la care autorul ia zilnic cuvântul in faţa lumii. Este un spaţiu deschis, un buletin de ştiri. Poate fi o modalitate de a-ţi exprima gândurile.

Există bloguri de nenumărate feluri, iar ceea ce le face atât de captivante este tocmai deplina libertate, absenţa regulilor. În câteva cuvinte, blogul este un site, unde se posteaza în mod regulat. Ceea ce este nou este afişat în partea de sus a paginii. Vizitatorii pot comenta, pot lasa linkuri sau iţi poţi trimite comentariile lor. Tu hotărăşti dacă oferi sau nu dreptul la replică.

De când au fost lansate primele bloguri, acestea au remodelat faţa actuală a Internetului, au avut impact în lumea politicii, au schimbat conceptul de jurnalism şi au oferit un glas gândurilor utilizatorilor şi posibilitatea ca aceştia să intre în legătură unii cu alţii.

Unele persoane folosesc blogul ca pe o manieră de a-şi organiza gândurile cele mai intime, în timp ce alţii tratează în ele teme de interes general ce pot influenţa viaţa a mii de oameni.