Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Vosganian se duce cu taxa de înmatriculare la Bruxelles

Vosganian se duce cu taxa de înmatriculare la Bruxelles

Data: 29 Mai 2007

▲ Reprezentanţii Agenţiei Europene de Mediu consideră că taxa de primă înmatriculare este motivată, însă trebuie corelată cu tipul de maşină şi combustibilul folosit ▲ Reprezentanţii Ministerului de Finanţe vor prezenta în câteva zile noul sistem de taxare, după ce se vor finaliza şi discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene ▲ Ultima variantă de taxă propusă de Guvern stabilea sume de până la trei ori mai mici faţă de cele fixate iniţial ▲ Cei care decid să revândă maşina într-un alt stat membru vor primi înapoi o parte din taxa plătită ▲

Agenţia Europeană de Mediu (AEM) consideră aplicarea taxei de primă înmatriculare drept motivată, din punctul de vedere al evitării poluării aerului, a declarat Jacqueline McGlade, directorul executiv al instituţiei. „Pentru nivelul de plată al taxei, este necesară corelarea tipului de maşină, a combustibilului folosit şi suma care trebuie plătită“, a precizat aceasta.

„Sunt ţări în care această taxă a fost primită cu bine de plătitori, dar autorităţile au promovat-o sub forma unei taxe de provocare. O dată cu achitarea ei, plătitorii beneficiază de o serie de scutiri de la TVA sau de la taxele pentru drumuri“, a afirmat McGlade. Unul dintre exemplele date de reprezentantul AEM a fost Danemarca, stat în care taxele au un nivel foarte ridicat.

Forma finală a grilei privind taxa de primă înmatriculare ar fi trebuit dată publicităţii, ieri, şi înaintată Parlamentului, potrivit unei declaraţii de la jumătatea săptămânii trecute a ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian. Reprezentanţii ministerului au precizat, însă, ieri, că discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene pe marginea cuantumului taxei se prelungesc, iar noua grilă va fi anunţată, probabil, în două-trei zile. Săptămâna trecută, ministrul Vosganian sublinia că forul comunitar s-a angajat ca, după prezentarea modificărilor respective, să dea soluţia finală. Ministrul Economiei a mai subliniat că în Guvern nu s-a aprobat o astfel de grilă, ci numai principii în baza cărora se vor face calculele. O delegaţie a Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF) a prezentat, pe 22 mai, la Bruxelles, experţilor forului comunitar, propunerile oficiale ale MEF cu privire la taxa specială auto. „Din discuţii, a reieşit oportunitatea ca modificările respective să fie adoptate de către Parlamentul României până la sfârşitul actualei sesiuni parlamentare“, se precizează într-un comunicat al MEF.

Ultima variantă propune scăderea taxei de până la trei ori

Noua grilă orientativă propusă de Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru taxa auto prevede reducerea la jumătate a taxei pentru maşinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, în timp ce pentru un autoturism de 3001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori. Pe de altă parte, taxa rămâne neschimbată pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacităţi cuprinse între 1.400 - 3.000 cmc nou. Guvernul a adoptat, în aprilie, modificările modului de calcul al taxei de primă înmatriculare, potrivit cărora cuantumul taxei va scădea pe măsură ce vârsta maşinii creşte. Una dintre măsurile propuse se referă şi la extinderea de la 6 ani la 15 ani a limitei de vârstă pentru care se face diferenţierea între maşini. Guvernul a stabilit şi modalitatea prin care cei care decid să revândă maşina într-un alt stat membru vor primi înapoi o parte din taxa plătită.

„Atunci când o maşină este importată şi are o vechime de cinci ani şi se socoteşte că durata ei de viaţă e de 15 ani, atunci taxa specială va avea în vedere o perspectivă de poluare de 10 ani. Dacă după cinci ani proprietarul autovehiculului decide să-l vândă într-o altă ţară membră UE, atunci acestuia i se va restitui partea din taxă aferentă perioadei în care maşina nu se mai află pe teritoriul României“, a precizat, la vremea respectivă, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.

Cât priveşte procedura de contestare a taxei în eventualitatea în care un proprietar nu este mulţumit de nivelul acesteia, el se poate adresa Registrului Auto Român (RAR), care va fi implicat ca autoritate tehnică autorizată. Reprezentanţii Comisiei Europene au transmis României, în martie, înştiinţarea privind declanşarea procedurii de infringement (încălcarea Tratatului Uniunii de către România), după ce, la începutul acestui an, Guvernul a fost informat în legătură cu faptul că taxa încalcă prevederile UE. România avea la dispoziţie două luni pentru a modifica taxa, astfel încât să fie conformă cu normele UE.