Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Analfabetismul funcţional, o problemă majoră

Analfabetismul funcţional, o problemă majoră

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Elena Gabriela Zamora - 07 Decembrie 2019

Țara noastră a obținut cel mai slab punctaj la testele PISA 2018 din ultimii 9 ani, ceea ce arată un regres pentru România, dar și o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanță în care funcționează școala românească, susțin reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), într-un comunicat.

Potrivit rezultatelor PISA 2018, proporţia de analfabetism funcţional în România este, în medie, de 44%, în creştere faţă de 2015. Cele mai slabe rezultate s-au obţinut la citire, 428 puncte, matematică, 430 puncte, şi ştiinţe, 426 puncte, potrivit raportului publicat de Organi­zația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Astfel, 59% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul 2 la citire, media OECD fiind de 77%, după cum se arată în analiza dedicată României, ceea ce înseamnă că ei pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, deși uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei textelor atunci când sunt direcționați explicit în acest sens. Doar 1% dintre elevii români sunt performanți în privința citirii, media în OECD fiind de 9%, adică au putut să atingă nivelul 5 sau 6. Tot doar 1% dintre elevii români au avut perfor­manțe la știință, adică au atins nivelul 5 sau 6, media OECD fiind de 7%, fapt ce arată că acești elevi își pot aplica în mod creativ și autonom cunoștințele învățate la știință într-o mare varietate de situații, inclusiv în cele necunoscute. Cât privește matematica, doar 3% dintre elevii români au obținut nivelul 5 sau mai mare, media OECD fiind de 11%, ceea ce înseamnă că ei pot modela situații complexe matematic și pot selecta, compara și evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata. 

Rezultatele slabe ale României la testele PISA îi determină pe reprezentanții FSLI să ceară Guvernului României şi Parlamentului formarea unui grup de lucru cu specialişti din zona educaţiei, mediul economic, consiliere şcolară, reprezentanţi ai cadrelor didactice, părinţilor şi elevilor care să construiască un plan concret pentru o reformă reală a sistemului de educaţie din România, potrivit unui comunicat al sindicatului din învățământ.

Ministrul educației, Monica Anisie, a declarat că testele PISA nu reflectă o perfor­manță individuală și că „această evaluare internaţională este o cercetare ştiinţifică de la care Ministerul Educaţiei trebuie să pornească atunci când ia măsuri. (...) De acum înainte, consider că este important să nu mai luăm măsuri fără a fundamenta măsurile pe nişte cercetări solide“, potrivit Agerpres. Totodată, ea a anunțat că săptămâna viitoare va organiza o întâlnire de lucru pe tema alfabetizării funcţionale.

PISA este prescurtarea pentru Programme for International Student Assessment (în traducere Programul pentru Evaluarea Interna­țională a Elevilor) și este o testare care se desfășoară o dată la 3 ani și arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, știință și citire. Testele au fost realizate în mai 2018 pe 600.000 de tineri din 79 de ţări şi teritorii, un eşantion reprezentativ pentru 32 de milioane de elevi. În România, testele de evaluare PISA 2018 au fost aplicate în 170 de instituţii de învăţământ. Au participat 5.081 de elevi din clasele VII-X, fiind validate şi prelucrate 5.075 de teste. Cea mai mare pondere au avut-o elevii din clasa a IX-a (77,9%), urmaţi de cei de clasa a X-a (15,1%), clasa a VIII-a (6%) şi de clasa a VII-a (0,9%).