Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Ar trebui din temelie schimbat totul”
Mihnea Andrei Ocian, acum în clasa a XII-a, medaliat cu bronz la Olimpiada internaţională de matematică de la Rio de Janeiro, vrea să studieze la Cambridge şi crede că sistemul educaţional românesc este prea încărcat cu noţiuni de care elevii nu au nevoie. „Sunt prea multe informaţii în plus. Sunt atât de multe chestii de schimbat, ar trebui din temelie schimbat totul”, este de părere olimpicul.
Elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Capitală şi olimpic internaţional la matematică, Mihnea Ocian face parte dintr-o generaţie care nu ezită să spună lucrurilor pe nume. Întrebat de Agerpres ce i-ar spune ministrului educaţiei dacă s-ar întâlni cu el, Mihnea a răspuns că i-ar spune că sistemul educaţional românesc este prea încărcat. „Să nu mai facă manual de sport. Să nu mai fie atâta birocraţie. Sunt multe proceduri la profesori, aceştia trebuie să noteze toate chestiile într-un tabel şi apoi în altul. Plus programa, care este prea încărcată. Să nu mai fie atât de încărcat sistemul educaţional, toate materiile. Şi la matematică sunt noţiuni care nu ne trebuie. Şi asta nu-i doar la matematică, ci şi la fizică, la chimie, istorie. Mult prea multă informaţie. Materiile ar trebui scuturate. (...) Sunt prea multe informaţii în plus. Sunt atât de multe chestii de schimbat, ar trebui din temelie schimbat totul. (...) Manualul unic nu este o soluţie, tocmai asta e şi ideea, să fie mai multe opţiuni, să existe libertatea de a alege”, acestea sunt recomandările pe care Mihnea Ocian, olimpic internaţional la matematică, le face din interior, ca beneficiar al sistemului de învăţământ din România.
Mihnea a intrat în clasa a XII-a la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Capitală după o vară încununată de obţinerea medaliei de bronz la Olimpiada internaţională de matematică la Rio de Janeiro. Matematica este o pasiune pentru Mihnea. „Matematica mă ajută să am un viitor, probabil că voi face o ştiinţă exactă, informatica. E şi o pasiune a mea şi atunci nu resimt efortul. Din clasa a V-a particip la olimpiada naţională în fiecare an, a fost un fel de tradiţie pentru mine. Acum a fost prima internaţională”, spune Mihnea, care plănuieşte să studieze „computer science” în Anglia, unde crede că are mai multe oportunităţi. „Părinţii mă susţin, le pare rău că voi pleca, pentru că suntem apropiaţi şi ataşaţi, dar îşi dau seama că pentru mine e mai bine. Mă susţin şi moral, şi logistic, cum pot ei”, spune Mihnea.
Ca să se pregătească pentru olimpiade, a lucrat din mai multe culegeri şi a încercat, pe cât posibil, să nu renunţe la activităţi specifice vârstei. „Am încercat de-a lungul timpului să păstrez un echilibru între muncă şi viaţa personală, să nu-mi fie acaparată toată viaţa de olimpiadă. Dar, sigur, anul acesta, în apropierea olimpiadei internaţionale, am lucrat mai mult, 6-7 ore, poate au fost momente când am simţit că în loc să fi lucrat, aş fi ieşit afară la fotbal”, îşi descrie el programul.
Cât despre succesul la olimpiadă, Mihnea crede că secretul este să lucrezi variat şi să fii pregătit pentru orice fel de problemă. „Concursul a fost greu, a fost cea mai grea olimpiadă din ultimii 10-15 ani, nu a fost nici un punctaj maxim. Într-un fel este interesant să participi la o astfel de olimpiadă care iese din tipare, este şi o atmosferă frumoasă. Patru ore şi jumătate, trei probleme, tu cu tine, au fost emoţii. În total au fost şase probleme, trei în prima zi, trei în a doua”, îşi aminteşte Mihnea despre atmosfera de la olimpiadă.