În urmă cu 35 de ani, pe 22 decembrie 1989, era înlăturată ultima dictatură est-europeană de sorginte comunistă - cea din România. A fost un moment de mare tensiune socială, dar și un timp marcat de
Asociațiile de părinți au păreri diferite privind reducerea numărului de ore
Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar (FNAP-IP), Iulian Cristache, susține, într-un mesaj postat pe Facebook, că „schimbarea planurilor-cadru este un program complex, nu o joacă de copii”. El reacționează, astfel, la solicitarea altor două organizații de părinți pentru aplicarea legii ce prevede reducerea numărului de ore, votată în Parlament, în toamna lui 2019.
„Deși avem o lege care reglementează un nou număr de ore, sub presiunea părinților riscăm să facem o altă prostie, adică să le tăiem fără un studiu fundamentat”, a scris Iulian Cristache, președintele FNAP-IP, pe o rețea de socializare. El reacționează astfel la solicitările altor două organizații de părinți, Fepal - Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul civic „Părinții cer schimbare”, de aplicare a legii care prevede reducerea numărului de ore la şcoală, solicitări formulate într-o scrisoare deschisă comună adresată ministrului educaţiei şi autorităţilor care lucrează, în prezent, la noile planuri-cadru din învăţământul preuniversitar.
Reamintim faptul că Parlamentul a votat în octombrie 2019 o lege care scade, începând de anul școlar viitor, numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar. Legea prevede „în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu și ar trebui să intre în vigoare din toamnă, odată cu începutul anului școlar următor, 2020-2021.
Potrivit lui Iulian Cristache, „tăierea acestor ore peste noapte nu trebuie să țină cont de presiunea părinților, ci numai de dobândirea unor competențe-cheie care să ajute la inserția pe piața muncii, ceea ce rezultă și din testele PISA, mai exact faptul că elevii nu știu să pună în practică ce au învățat la școală”. Totodată, el spune că, pe lângă modificarea numărului de ore, trebuie schimbat și conținutul: „Sunt curios cum vor dobândi competențe practice în condițiile tăierii unui număr semnificativ de ore de la clasa a VIII-a, trebuie făcute noi manuale după o nouă programă școlară, licitații pentru manuale școlare - care necesită cam un an înainte de începerea anului școlar”. Președintele FNAP-IP subliniază că fără implementarea programului «Școala după școală», aceste noi planuri-cadru vor duce la scăderea procentelor de copii care vor lua peste 5 la Evaluarea Națională și peste 6 la bacalaureat.
Cele trei solicitări ale Fepal - Federația părinților și aparținătorilor legali din România și ale Grupului civic „Părinții cer schimbare” sunt: urgentarea definitivării unor planuri-cadru realiste, adaptate capacității de învățare a copiilor pe categorii de vârstă și clasă; elaborarea programei școlare în conformitate cu aceste noi planuri-cadru pentru liceu; realizarea de manuale care să respecte noile programe și nu o supraaglomerare de informații și noțiuni care îngreunează mai mult procesul învățării.
Luminița Barcari, noul secretar de stat pentru preuniversitar, a răspuns întrebării adresate de Edupedu.ro dacă are în vedere amânarea aplicării legii ce reduce numărul de ore de școală, în contextul în care aceasta este abia prima întâlnire a grupului de lucru și legea ar trebui să se aplice din septembrie 2020, că „se iau în calcul toate variantele posibile; să vedem ce părere au și partenerii noștri de dialog”.