Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Basilica.ro: o agenție de știri fără breaking news
Basilica.ro, de 12 ani Agenția de știri a Patriarhiei Române, nu este o instituție clasică de presă. Aici breaking news-urile se dau în șoaptă, însă decent și hotărât către presă cât încă e slujbă la biserică. Fluxul de știri religioase nu este plat, cum viața Bisericii însăși nu e. Știrea pozitivă este ocupația asumată de mezinul Centrului de Presă BASILICA.
Basilica.ro a apărut ca departament în 2007, iar lansarea oficială a avut loc în 16 iunie 2008. Tânăra agenție de știri intra în misiunea de comunicare a Bisericii alături de Radio TRINITAS, TRINITAS TV, „Ziarul Lumina” și Biroul de presă al Patriarhiei pentru a forma un centru media conlucrativ „asemenea unei mâini cu cinci degete”.
„Binele de știut”
Motto-ul agenției se referă la misiunea de a pune cu toată puterea binele pe ecrane. Șapte oameni transmit 24/7 Binele de știut. Ținta lor este să completeze peisajul mediatic românesc cu activitatea de multe ori ignorată a Bisericii, inițiativele filantropice, faptele bune care se petrec la nivel de eparhii, atât în țară, cât și în străinătate.
„Binele de știut” înseamnă și faptul că actul jurnalistic este realizat în acord cu învățătura creștină și cu principiile după care funcționează Biserica Ortodoxă Română. Fără șagă, mezinul Centrului de Presă al Patriarhiei Române stă tot timpul pe internet. De aceea este și preferat de tineri.
Ce face Basilica.ro
A debutat ca un agregator de știri, preluând în masă informațiile transmise de eparhiile Patriarhiei Române, cu puține intervenții asupra formei sau conținutului. Ulterior, odată cu intrarea pe rețelele sociale, Basilica.ro s-a înscris în trendurile online punând accent pe calitatea și aspectul materialelor prezentate publicului.
Paleta de subiecte s-a extins de la transmiterea evenimentelor religioase și a mesajelor Bisericii la acțiuni sociale, culturale, artă, turism, ecologie și chiar sport. Agenția s-a dezvoltat în ultima perioadă și în zona de interviu, opinie și fotoreportaje.
O latură foarte populară a activității de pe rețelele sociale o reprezintă materialele grafice cu conținut catehetic. Infograficele facilitează îndeplinirea acelui rol de catehizare a publicului care de cele mai multe ori se întrepătrunde cu cel de informare, așa cum o spune motto-ul „Binele de știut”.
Activitatea de bază se materializează pe site-ul Basilica.ro, unde s-au strâns aproximativ 100.000 de articole. Basilica.ro se adresează și publicului internațional, cu o selecție a celor mai relevante știri traduse în limba engleză, care sunt frecvent preluate și citate de
site-uri de prestigiu.
Agenția de știri BASILICA are și serviciu de newsletter pentru cei care doresc să primească informațiile proaspete direct în căsuța de email, dar și aplicație de știri religioase destinată utilizatorilor de android.
Revistă online
Basilica.ro prezintă în ultimii ani un nou produs: revista online „Binele de știut”. Acest proiect a venit din dorința de a face o pauză de la fluxul zilnic de știri pentru a rezuma și analiza cele mai importante subiecte din ultima perioadă. Proiectul a început la finalul anului 2017 și a purtat titlul „Retrospectiva lunară Basilica”. Din 2019, retrospectiva a fost regândită ca o revistă mai ușor de parcurs pe ecran.
Revista „Binele de știut” este distribuită exclusiv online, în format PDF, putând fi tipărită și distribuită în mod gratuit spre informare și folos duhovnicesc. Apare și în limba engleză cu numele „The Good to know”.
Proiecte foto
Echipa Agenției de știri BASILICA este formată din patru editori, doi fotoreporteri și un coordonator. Partea de fotografie și grafică a crescut exponențial în ultimii doi ani. Fotografiile de la evenimente sunt difuzate aproape în timp real, iar numărul de fotoreportaje și materiale grafice pentru social-media a crescut.
În 2019 a avut loc prima expoziție foto organizată de Basilica.ro în colaborare cu 14 artiști fotografi, „Chipul satului românesc”, iar în prezent se desfășoară primul concurs foto al agenției, intitulat „Viața Bisericii în timp de pandemie”.
Urmând modelul marilor agenții de știri, fotoreporterii Basilica.ro aduc în atenție în fiecare zi de luni „Săptămâna în imagini”. Proiectul inițiat în iulie 2018 are scopul de a prezenta cele mai interesante fotografii din lumea ortodoxă care acoperă o varietate de subiecte: de la sărbători bisericești până la evenimente culturale sociale și viață spirituală.
Iubitorii de fotografie pot urmări creațiile marca Basilica.ro pe contul special de Twitter @BasilicaPhotos.
„Nu vrem să fim doar un mediu de informare”
„Jurnalismul creștin presupune discernământ, zel misionar, dorința de a promova mesajele veridice și urmărirea binelui. Materialele pe care le creează jurnalistul creștin trebuie să producă în sufletul omului o apropiere de Dumnezeu”, a declarat la Radio TRINITAS Aurelian Iftimiu, directorul Agenției de știri BASILICA.
Invitat la Radio TRINITAS cu ocazia aniversării Basilica.ro, Aurelian Iftimiu a vorbit despre modul în care se prezintă instituția la 12 ani de la înființare, dar și despre provocările cu care se confruntă jurnaliștii Bisericii în mediul online.
„Mesajele noastre sunt la purtător, dar riscuri sunt destule”, a semnalat reprezentantul agenției de știri când au fost aduse în atenție, inevitabil, materialele grafice folosite de Basilica.ro pentru catehizare pe rețelele de socializare.
Aurelian Iftimiu a subliniat că rețelele de socializare sunt astăzi „o Agora” unde fiecare poate să se exprime, iar orice opinie poate fi luată drept relevantă. El a atras atenția că nu toate materialele se adresează aceluiași public.
„În Biserică sunt și persoane mai tradiționaliste care vor din partea instituției materiale cât mai oficiale, nu vor să se dezică de stilul acesta puțin mai rece. Dar ar trebui să ia în seamă faptul că poate aceste articole nu li se adresează lor. Se adresează unui public pe care ei nu îl intuiesc, dar mesajul trebuie distribuit.”
Directorul Basilica.ro a subliniat că unele critici aduc întristare, pentru că stă multă muncă în spatele creațiilor grafice. Dar ele sunt luate în considerare. Fiindcă orice observaţie ne responsabilizează.
„Noi nu vrem să fim doar un mediu de informare”, a spus Aurelian Iftimiu cu privire la activitatea Basilica.ro.
„Vrem să fim un mediu de informare și impulsionare spre acțiune. De impulsionare spre viață duhovnicească, de impulsionare spre o viață în Biserică, o viață sacramentală a credincioșilor, o impulsionare de utilizare a modelelor de bună practică în domeniul filantropiei care sunt prezentate la noi pe site. Ele să fie ca un exemplu pentru cei care citesc și să îi ajute să se implice în mod similar. Practic, acesta ar fi obiectivul nostru. Nu vrem să fim stricto sensu un mediu de informare”.
Ajunge mesajul unde trebuie?
Întrebat de ce mulți consideră că mesajul Bisericii nu ajunge acolo unde trebuie, în ciuda deschiderii foarte mari spre mediile de comunicare, directorul Basilica.ro a spus că mesajul ajunge, dar de multe ori nu este primit.
„Mesajul se perpetuează și se distribuie cu o viteză pe care nu o putem înțelege. Cred că mesajele ajung acolo unde trebuie, dar sunt foarte multe persoane care nu doresc să primească cuvântul.” El a precizat că Basilica.ro este adesea citată, publică foarte mult și în engleză, primind feedback pozitiv din mai multe zone, inclusiv de la reporteri din Australia.
„Pe aceasta punem foarte mult accentul: pe feedback-ul pe care îl primim prin comentarii sau mesaje directe, email-uri, telefoane. Nu ne raportăm atât de mult la cifre, dar știm că un material calitativ nu are cum să rămână neobservat, exact cum spunea Mântuitorul, «lumina nu poate fi ascunsă sub obroc»”.