În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Campanie pentru reducerea violenței în școli rurale
Peste 16.000 de copii de la sate vor învăța cum să gestioneze situațiile în care sunt agresați verbal sau fizic cu scopul de a fi intimidați și umiliți, în cadrul unei campanii anti-bullying în școli. Potrivit unui studiu realizat de World Vision România, 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenţei, fie în drumul spre şcoală, fie în timpul pauzelor sau chiar la ore.
Campania derulată de World Vision România se numește „Dă cu love, nu cu hate” și propune o serie de bune practici pentru combaterea situaţiilor în care copiii au de suferit. Aproximativ 16.300 de copii, dar și părinții lor, din 42 de comunităţi rurale din judeţele Cluj, Iaşi, Vaslui şi Ialomiţa, vor învăţa cum să recunoască fenomenul de bullying sau cyberbullying, vor înțelege gravitatea acestor fenomene şi vor ști cum să reacţioneze dacă sunt puşi în faţa unui comportament de agresiune verbală sau fizică.
„E important ca, încă de la cele mai fragede vârste, copiii să fie informaţi cu privire la existenţa fenomenelor de bullying şi cyberbullying şi să ştie cum să se protejeze, dar şi cum să evite să ajungă chiar ei agresori. În cadrul campaniei, alături de partenerii noştri, îi vom informa pe copii ce au de făcut în cazul în care trec prin astfel de experienţe ori sunt martori. De asemenea, vom avea sesiuni de informare şi pentru părinţi, pentru ca aceştia să ştie cum îşi pot susţine copiii, cum pot fi alături de ei, asigurându-se că, dacă sunt supuşi unor astfel de tratamente din partea colegilor, vor şti cui să ceară ajutorul”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv al Fundaţiei World Vision România. Campania se desfăşoară până la sfârșitul lunii martie în 112 școli și grădinițe din cele 42 de localități rurale din judeţele amintite, iar printre activități este inclus şi un concurs cu premii-surpriză, menit să îi încurajeze pe copii să îşi exprime prin desen sentimentele legate de aceste două fenomene.
Fenomenul de bullying se manifestă prin comportamente agresive, verbale sau fizice, asupra copiilor, cu intenţia de a-i supăra, a-i intimida, a le provoca teamă. De cele mai multe ori, agresorii sunt tot copii, de aceeaşi vârstă sau mai mari, care, la rândul lor, sunt victime ale abuzurilor din familie sau care învață comportamentul agresiv de la cei din jur. „Familiile în care există violenţă sunt un mediu optim pentru formarea unui mic agresor. O astfel de situaţie am întâlnit în şcoala mea atunci când doi colegi de clasă din medii total diferite au început o dispută din cauza jignirilor pe care şi le adresau. Din fericire, acest conflict nu a degenerat datorită intervenţiei colegilor şi a domnilor profesori”, a declarat Mara, o elevă dintr-un sat din judeţul Vaslui, participantă la campanie.
O formă din ce în ce mai răspândită de bullying este cyberbullying-ul, care are loc prin intermediul canalelor digitale şi poate avea efecte negative psihologice semnificative asupra victimelor. Agresorii care folosesc mediul digital intimidează, umilesc sau ameninţă, folosind mesaje, fotografii sau zvonuri mincinoase. (C. Z.)