Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Margareta Sterian și copiii din Drăguș

Margareta Sterian și copiii din Drăguș

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Daniela Șontică - 25 Septembrie 2019

Între vara anului 1929, a avut loc cea de-a cincea campanie monografică și de etnografie a lui Dimitrie Gusti în satele românești. Echipa, formată din 89 de cercetători, a ajuns la Drăguș, în județul Brașov. Erau cooptați printre cercetători și Paul Sterian, sociolog și scriitor, împreună cu soția sa, Margareta Sterian (1897-1992), pictoriță și scriitoare. De altfel, alături de studenți și specialiști în diverse domenii, echipa avea și artiști în componență, în afară de Margareta Sterian, mai erau la Drăguș pictorii Lena Constante și Mac Costinescu.

În timp ce Paul Sterian a realizat, împreună cu N. Argin­tes­cu-Amza, filmul documentar „Dră­guș”, Margareta Sterian a realizat o serie de lucrări de artă plastică: desene și uleiuri, reprezentând peisaje, chipuri de țărani, case din sat, dar și multe portrete înfăți­șându-i pe copiii sătenilor. Picto­rița a realizat 30 de lucrări care, sub genericul „Copii din Drăguș”, au fost prezentate și în expoziţia organizată la Bucureşti în urma campaniei, când s-a reconstituit o locuință țărănească de la Drăguș. Expoziţia a fost itinerată ulterior și la Dresda, în Germania, unde i s-au reținut artistei lucrările „Țăranul” și „Țăranca” pentru colecţia oraşului. Pentru ciclul de picturi prezentate în expoziția de la sfârșitul anului 1929, artista a primit Premiul Ministerului Artelor. În 1937, pictorița a primit medalia de bronz pentru pictură la Expoziţia Internaţională a Artelor şi Industriei din Paris. În lucrările sale de grafică se regăsesc elemente florale, simboluri ale artei medievale românești, fragmente autentice din vestimentația costumului popular românesc, măști și elemente din arhitectura citadină. Alături de peisaje, portrete şi naturi statice, opera ei se compune şi din artă decorativă, ceramică, ilustraţie de carte şi frescă.

În onoarea sa, din 1993, Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti acordă în fiecare an Premiul „Margareta Sterian” pentru cea mai bună expoziţie a anului. În plan literar, Margareta Sterian s-a remarcat prin volume de poezie, proză și evocări, dar și prin traduceri. A fost una dintre artistele cele mai importante ale perioadei interbelice, fiind prietenă cu marii oameni de cultură din Generația ‘27.