Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cum ajutăm copiii să se adapteze programului școlar

Cum ajutăm copiii să se adapteze programului școlar

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 02 Septembrie 2015

În rândul celor mici, sindromul post-vacanţă se poate manifesta sub formă de „tristeţe, iritabilitate, tulburări de somn, oboseală, pierderea poftei de mâncare, apariţia unor dureri corporale difuze, diaree sau vărsături”. Potrivit studiilor, perioada de adaptare la programul de şcoală poate dura şi două săptămâni, în funcţie de vârsta şi personalitatea copiilor.

Despărţirea de vacanţă, revenirea la activităţile de rutină în luna septembrie, este, în multe familii, plină de stres. Se termină perioada de odihnă şi zilele fără orar strict, se fac pregătiri pentru reînceperea şcolii şi, în majoritatea cazurilor, aceasta coincide cu sindromul post-vacanţă, un proces de adaptare care nu este recunoscut ca boală de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS).
Sindromul post-vacanţă îi afectează şi pe copii. Pentru unii, reînceperea şcolii în luna septembrie este un motiv de bucurie pentru că îşi revăd colegii sau pentru că primesc cărţi noi, dar sunt şi numeroşi şcolari pentru care constituie un motiv de nelinişte. „Este un fenomen complet normal, care durează între una şi trei zile. Poate trece chiar şi o săptămână până ce o persoană se adaptează din nou la ritmul de viaţă normal”, afirmă Miguel Casas, psiholog, membru Top Doctors, citat de cotidianul spaniol ABC.
În rândul celor mici, sindromul post-vacanţă se poate manifesta sub formă de „tristeţe, iritabilitate, tulburări de somn, oboseală, pierderea poftei de mâncare, apariţia unor dureri corporale difuze, diaree sau vărsături”, explică Francisco Linares, psiholog în cadrul Serviciului de Promovare a Sănătăţii al Sanitas.
Un aspect care poate interveni în favoarea copiilor este alimentaţia. Experţii amintesc că o dietă echilibrată este benefică, printre altele, pentru starea de spirit. Medicii recomandă ca, în această perioadă a anului, părinţii să nu le ofere copiilor prea multe dulciuri şi snackuri, ci să introducă mai multe fructe. Sunt binevenite şi produsele lactate şi fructele uscate. Dacă sindromul post-vacanţă nu trece după perioada de adaptare, este posibil să existe o problemă serioasă la şcoală. Dar trebuie avut în vedere că fiecare copil are forma sa de adaptare la situaţii şi că „nu există o normă sau norme a căror respectare să fie obligatorie”, mai spune Casas. Potrivit studiilor, perioada de adaptare la programul de şcoală poate dura şi două săptămâni, în funcţie de vârsta şi personalitatea copiilor.

Ce măsuri trebuie să ia părinţii

Cea mai bună metodă de a ajuta copiii să depăşească sindromul post-vacanţă este să-i deprindem cu rutina pe care o aveau în timpul anului şcolar. Această rutină le oferă celor mici un sentiment de siguranţă care îi ajută să facă faţă mai uşor noilor provocări.
În acest sens, medicii şi psihologii recomandă reglarea orelor de somn în mod progresiv: cu două săptămâni înainte de începerea şcolii, copiii să înceapă să se culce şi să se trezească la orele corespunzătoare orarului şcolar, pentru a nu se simţi obosiţi în primele zile de şcoală. De asemenea, părinţii pot încerca să facă câteva recapitulări uşoare din materiile de anul trecut.
Totodată, părinţii ar trebui să le explice copiilor care sunt aspectele pozitive pe care le presupune reînceperea şcolii: îşi vor revedea colegii, le vor povesti cum şi-au petrecut vacanţa, îşi vor relua activitatea. Discuţiile pe această temă acasă sunt importante pentru copii, pentru că astfel aceştia conştientizează că părinţii le sunt alături.
Altă metodă de a-i face copilului trecerea mai uşoară de la vacanţă la şcoală este să mergeţi cu el la cumpărăturile pentru şcoală: rechizite, haine etc. Foarte important este să îl lăsaţi, pe cât posibil, să-şi aleagă singur toate aceste obiecte, pentru că va fi mai încântat să le folosească ulterior.