Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură O nouă legislaţie pentru învăţământul dual

O nouă legislaţie pentru învăţământul dual

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Oana Nistor - 06 Iulie 2016

Pregătirea absolvenţilor din şcolile profesionale este neadaptată cerinţelor pieţei, reclamă cei mai mulţi dintre angajatori, potrivit unui studiu inclus în programul „România meseriaşă”. Până în toamnă va fi adoptată legislaţia pentru învăţământul profesional dual, care va propune o ofertă mult mai vastă de specializări profesionale cerute de piaţa muncii.

Angajatorii din România susţin că pregătirea practică din şcolile profesionale nu este adaptată cerinţelor pieţei. „Printre principalele dificultăţi întâmpinate la recrutarea meseriaşilor sunt menţionate lipsa calificării (în 65% dintre cazuri), lipsa experienţei (64%) şi lipsa de seriozitate a potenţialilor angajaţi (65%)”, se arată într-un studiu care face parte din programul „România meseriaşă”, derulat de OMV Petrom. În consecinţă, potrivit sursei citate de Agerpres, 6 din 10 companii intervievate sunt nevoite să apeleze la forţă de muncă necalificată pentru a acoperi deficitul de personal.
Cei mai mulţi dintre meseriaşi, respectiv 8 din 10 intervievaţi, susţin că au fost formaţi în afara şcolii profesionale - prin experienţă directă, în câmpul muncii, prin îndrumarea primită de la alţi meseriaşi, care le-au fost mentori, sau de la colegi de la care au „furat” meserie. În ceea ce-i priveşte pe meseriaşii în devenire, o treime dintre aceş­tia aspiră la statutul de manager şi la studii superioare, asta şi pentru faptul că „doar 2 din 10 români respectă meseriile şi meseriaşii”.
Până la sfârşitul anului, „România meseriaşă”, inclusă în programul „România educată” lansat de Administraţia Prezidenţială, „va analiza şi va propune soluţii pentru implicarea angajatorilor în pregătirea elevilor, corelarea ofertei educaţionale cu cererea de pe piaţa muncii, absenţa orientării vocaţionale pentru elevi, dar şi pentru creşterea respectului faţă de meseriaşi”.
O soluţie pentru a-i pregăti pe absolvenţii şcolilor profesionale sau liceelor tehnologice sunt stagiile de practică derulate după modelul învăţământului dual, iar Guvernul este pregătit să lanseze un ghid de finanţare până în toamna acestui an. „În scurt timp, Ministerul Fondurilor Europene va lansa un ghid pentru finanţarea unor astfel de stagii practice, care vor viza sectorul industrial, sectorul agricol şi agroalimentar. Se vor putea încheia contracte, respectiv convenţii de stagii pentru elevi şi studenţi între unităţi de învăţământ, între unităţi de producţie, între asociaţii profesionale, în aşa fel încât să putem finanţa cu burse aceste stagii şi să generalizăm pe cât posibil acest gen de formare profesională, care să alterneze partea de formare în şcoli cu partea de aprofundare în unităţile de producţie”, a spus primul-ministru Dacian Cioloş, la finalul unei vizite efectuate săptămâna trecută la Uzinele Dacia.
De asemenea, până în toamnă va fi adoptată şi legislaţia pentru învăţământul profesional dual, care va propune o ofertă mult mai vastă de specializări profesionale cerute de piaţa muncii. „Suntem deja în faza de elaborare a legislaţiei, urmând ca până în toamnă să putem adopta nucleul dur al legislaţiei necesare pentru ca învăţământul dual să fie pus pe baze noi, care să includă şi o ofertă mai largă de specializări profesionale, dar şi de grade de formare, în aşa fel încât să putem merge până la nivelul de tehnicieni superiori formaţi în acest sistem de învăţământ. Legislaţia va permite o mai mare flexibilitate în ceea ce priveşte cooperarea între unităţile de învăţământ şi unităţile de producţie”, a subliniat Cioloş.