Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Peste 63.000 de locuri subvenţionate la facultate
Cifrele de şcolarizare în anul 2018-2019 pentru învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, de artă şi sportiv, precum şi pentru clasele de început din învăţământul liceal şi profesional (inclusiv învăţământ dual) rămân la nivelul anului şcolar anterior, reprezentând în total 2.735.500 de locuri. Cifra totală pentru studiile universitare de licenţă este mai mare cu 1.201 locuri, comparativ cu anul universitar precedent.
Guvernul a aprobat cifrele de şcolarizare propuse pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat, în anul şcolar/universitar 2018-2019.
Pentru învăţământul preuniversitar, cifra de şcolarizare totală se menţine la nivelul celei din anul şcolar precedent, adică 2.735.500 de locuri, singura modificare fiind realocarea a 1.000 de locuri care dispar de la stagiile de practică (învăţământ de masă) şi care se vor regăsi ca locuri suplimentare în învăţământul cu frecvenţă redusă - nivel primar şi gimnazial şi programul educaţional „A doua şansă”, inclusiv pentru cel organizat în penitenciare.
În ceea ce priveşte învăţământul superior, începând cu anul universitar 2018-2019, Ministerul Educaţiei Naţionale a decis alocarea de locuri finanţate de la bugetul de stat, distinct pentru fiecare ciclu de studii universitare, acelor domenii prioritare cu potenţial de creştere, relevante pentru dezvoltarea economică a României, asumate prin Strategia naţională de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020.
Astfel, au fost aprobate următoarele cifre pentru studii finanţate de la bugetul de stat: 63.201 locuri pentru studiile universitare de licenţă, dintre care 5.000 de locuri alocate domeniilor prioritare de dezvoltare ale României, 2.000 de locuri pentru absolvenţii liceelor situate în mediul rural şi 1.201 locuri pentru instituţiile de învăţământ superior militar.
„Cifra totală pentru studiile universitare de licenţă, pentru anul universitar 2018-2019, este mai mare cu 1.201 locuri, comparativ cu cifra din anul universitar precedent. 35.973 de locuri pentru studiile universitare de master, dintre care 4.600 de granturi pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României şi 373 de granturi pentru instituţiile de învăţământ superior militar. Cifra totală pentru studiile universitare de master, pentru anul universitar 2018-2019, este mai mare decât cea alocată pentru anul universitar 2017-2018 cu 373 de locuri; 3.036 de locuri pentru studiile universitare de doctorat, dintre care 300 de locuri finanţate de la bugetul de stat pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României şi 36 de granturi pentru instituţiile de învăţământ superior militar. Cifra totală pentru studiile universitare de doctorat este mai mare cu 36 de locuri comparativ cu cifra din anul universitar precedent. 5.000 de locuri pentru rezidenţiat, cu 1.000 de locuri mai multe comparativ cu anul universitar precedent”, arată comunicatul citat.
MEN menţionează că sunt prevăzute, în continuare, locuri în învăţământul preuniversitar şi superior pentru etnicii români din afara graniţelor ţării, cetăţenii români cu domiciliul stabil în străinătate şi cetăţenii străini, în baza documentelor bilaterale şi a ofertelor unilaterale. De asemenea, sunt perpetuate facilităţile şi locurile distincte pentru tinerii romi care doresc să urmeze învăţământul preuniversitar liceal, profesional sau postliceal, dar şi studii universitare, indiferent de ciclul de studii.