În urmă cu 35 de ani, pe 22 decembrie 1989, era înlăturată ultima dictatură est-europeană de sorginte comunistă - cea din România. A fost un moment de mare tensiune socială, dar și un timp marcat de
Şcoala începe cu şantiere şi legi ale educaţiei în dezbatere
3.438.000 de elevi din toate ciclurile de studiu vor începe, luni, noul an şcolar, care cuprinde 35 de săptămâni de cursuri, însumând 175 de zile lucrătoare, potrivit calendarului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT). Peste 230.000 de „boboci“ vor păşi pentru prima dată pragul claselor în anul şcolar 2007-2008. Cei 3.438.000 de elevi vor fi pregătiţi de 200.000 de profesori titulari şi 60.000 de profesori suplinitori. O parte dintre aceşti elevi vor merge la şcoală în spaţii improvizate, din cauza faptului că multe dintre şcoli, mai ales în mediul rural, se află în reparaţii. Nu lipsa banilor reprezintă acum problema principală a şcolilor, ci procedurile complicate de a-i cheltui. Reprezentanţii şcolilor şi ai comunităţilor locale solicită ca procedurile de cheltuire a banilor să fie mai facile, astfel încât lucrările să poată începe cât mai rapid, o dată ce sunt primite fondurile.
Pentru clasele a VIII-a, durata cursurilor va fi de 34 de săptămâni, însumând 170 de zile lucrătoare. Astfel, ultima zi de curs pentru clasele a VIII-a va fi vineri, 6 iunie 2008. Pentru clasele a IX-a şi a X-a de la şcoala de arte şi meserii, pentru clasa a XII-a de liceu - filiera tehnologică, ruta directă de calificare, şi pentru clasa a XIII-a de liceu - filiera tehnologică, ruta progresivă de calificare, durata cursurilor va fi de 36 de săptămâni, însumând 180 de zile lucrătoare. A 36-a săptămână prevăzută de planul-cadru va fi alocată instruirii practice pentru dobândirea experienţei în condiţii reale de muncă. Orele prevăzute pentru această săptămână vor fi planificate de fiecare unitate de învăţământ în parte, în funcţie de prevederile contractului/convenţiei de colaborare cu partenerii sociali. De asemenea, pentru clasa a XI-a - anul de completare, pentru clasa a XI-a de liceu - filiera tehnologică, ruta directă de calificare, şi pentru clasa a XII-a de liceu - filiera tehnologică, ruta progresivă de calificare, durata cursurilor va fi de 37 de săptămâni, însumând 185 de zile. Ultimele două săptămâni de cursuri pentru aceste clase, 16-27 iunie 2008, sunt de practică. Pentru învăţământul postliceal sanitar, calificarea asistent medical generalist, durata cursurilor este de 42 de săptămâni, iar pentru învăţământul postliceal sanitar, calificarea tehnician ortoprotezist, durata cursurilor va fi de 42 de săptămâni, pentru anii I şi II, şi de 36 de săptămâni, pentru anul III. Teze unice la calsa a VII-a şi clasa a VIII-a Primul semestru va începe în 17 septembrie 2007 şi se va încheia la 1 februarie 2008, fiind structurat astfel: între 17 septembrie şi 21 decembrie 2007 - cursuri; între 22 decembrie 2007 şi 6 ianuarie 2008 - vacanţa de Crăciun; între 7 ianuarie şi 1 februarie 2008 - cursuri. De asemenea, elevii claselor din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar vor fi în vacanţă intersemestrială în perioada 29 octombrie - 4 noiembrie 2007. Al doilea semestru va începe luni, 11 februarie 2008 şi se va termina vineri, 25 aprilie 2008. Elevii vor avea vacanţă între 26 aprilie 2008 şi 4 mai 2008. Pe data de 5 mai, elevii vor începe din nou cursurile pe care le vor termina pe 13 iunie 2008. Elevii vor intra în vacanţa de vară în data de 14 iunie 2008 şi vor începe noul an şcolar pe 14 septembrie 2008. Potrivit calendarului MECT, tezele unice de pe semestrul I al anului şcolar 2007-2008 se vor susţine până la 21 decembrie 2007, iar cele de pe semestrul al II-lea al anului şcolar 2007-2008 vor fi susţinute până la 16 mai 2008. Înainte de începerea noului an şcolar, doar 58% dintre unităţile şcolare au obţinut autorizaţii sanitare la nivelul întregii ţări, a declarat în această săptămână ministrul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Cristian Adomniţei. Numai 13.931 de unităţi şcolare din cele 24.063 au obţinut autorizaţii sanitare, 2.893 nu au depus cereri pentru obţinerea autorizaţiei, 5.721 nu au obţinut autorizaţii sanitare din cauza lipsei apei şi a toaletelor, iar 2.274 suportă lucrări de reabilitare. Dispută între preşedinte şi ministrul Educaţiei, înainte de începerea şcolii Preşedintele Traian Băsescu a afirmat că ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a „rămas corigent“ chiar în domeniul său de specialitate, şi anume construcţiile. El a evidenţiat faptul că, deşi peste câteva zile va începe un nou an şcolar, multe şcoli încă se mai află în lucrări de construcţii sau de reparaţii. Şeful statului a arătat că, în prezent, este dusă o campanie împotriva primarilor, care sunt acuzaţi că nu au cheltuit banii, dar fondul problemei nu este dezinteresul primarilor de a cheltui banii, ci în circuitul lung de alocare a fondurilor, prin inspectoratele şcolare şi nu direct la primării, dar şi în metodologia de cheltuire a banilor care fost schimbată de Ministerul Educaţiei. „Necheltuirea banilor pentru repararea şcolilor este element de surpriză din punctul meu de vedere“, a spus Băsescu, care a amintit că în 2006 aproape un miliard de lei au fost cheltuiţi pentru reparaţia şcolilor în doar 6 luni, printr-o alocare directă către primării şi o procedură care să favorizeze cheltuirea fondurilor. „Nici o clipă nu voi susţine că nu sunt primari care nu au cheltuit banii sau că nu sunt fraude în cheltuirea banilor, dar în general primarii sunt interesaţi să dea satisfacţie comunităţii şi fac eforturi pentru cheltuirea banilor“, a spus preşedintele Traian Băsescu. În replică, ministrul Cristian Adomniţei a subliniat că banii în teritoriu nu au fost alocaţi pe criterii politice şi că sumele acordate pentru reparaţii şi construcţii vor fi retrase edililor după data de 21 septembrie, acolo unde nu s-a început nici măcar procedura de licitaţie. „Vom retrage fondurile de la acele primării care nu au început nici măcar procedura de licitaţie şi le vom direcţiona acolo unde se construieşte. Cei cărora le vom retrage fondurile vor trebui apoi să construiască cu banii consiliilor locale“, a declarat ministrul Educaţiei. ▲ Dezbatere pe tema educaţiei la Iaşi Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ) a organizat, înainte de începerea şcolii, o dezbatere privind problemele actuale din învăţământul preuniversitar. La acest eveniment au fost prezente, alături de reprezentanţi ai ISJ, oficialităţi locale, precum prefectul Nicuşor Păduraru, primarul Gheorghe Nechita, comisarul şef al Inspectoratului Judeţean de Poliţie, Liviu Zanfirescu, dar şi reprezentanţi ai instituţiilor ieşene, alături de oameni politici printre care s-au aflat Dan Cârlan, Mihai Dumitriu, Relu Fenechiu, Constantin Şerban, Radu Terinte. Din domeniul învăţământului preuniversitar au mai fost prezenţi sindicalişti, precum Gheorghe Isvoranu, alături de cadre didactice, dar şi directori de şcoli şi licee ieşene. De asemenea, au fost prezenţi şi reprezentanţi ai mediului academic precum Constantin Cucoş de la Facultatea de Psihologie şi George Poede de la Facultatea de Filosofie a Universităţii „Al. I. Cuza“. Printre cele mai importante probleme dezbătute au fost cele referitoare la finanţare şi la modalităţile foarte dificile de a cheltui banii, prin procedurile de licitaţie, care dau bătăi de cap în special primarilor din mediul rural. Şefa ISJ, Camelia Gavrilă, a remarcat faptul că, în special, în mediul rural primarii au probleme cu demararea procedurilor pentru licitaţii, menţionând că ar fi foarte important ca aceste proceduri de cheltuire a fondurilor să fie simplificate. Pe de altă parte, după cum a remarcat Camelia Gavrilă, sunt şi unii primari care nu au arătat un interes foarte crescut pentru demararea acestor proceduri. Primarul Gheorghe Nechita a remarcat că în municipiul Iaşi nu sunt probleme în ceeea ce priveşte cheltuirea banilor pentru învăţământ, dar că este foarte important ca procesul de descentralizare să se aplice în adevăratul sens: „Descentralizarea este o temă discutată, dar prea puţin pusă în practică. Dacă vrem să facem descentralizarea, ar trebui să avem ca laitmotiv plasarea elevului în centrul sistemului de educaţie“. Primarul municipiului Iaşi a menţionat că ministerul de resort trebuie să se ocupe de programe şcolare, în timp ce primăriile, comunitatea locală, să se ocupe de condiţiile în care se desfăşoară activitatea de învăţământ. Prefectul Nicuşor Păduraru a dorit să remarce faptul că la nivelul instituţiei pe care o conduce, o atenţie deosebită este îndreptată către elevii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, adăugând că o importanţă din ce în ce mai mare o au, în acest context, centrele de zi în care elevii îşi pot petrece timpul şi după programul de şcoală, eventual pot servi o masă sau îşi pot face temele. Comisarul şef Liviu Zanfirescu a arătat că instituţia pe care o conduce trebuie să colaboreze cu celelalte instituţii din Iaşi. „Şcoala singură nu poate să rezolve problemele cu care se confruntă, la fel şi poliţia are nevoie de sprijinul altor instituţii. Prioritatea zero a Poliţiei o reprezintă elevii“, a precizat Liviu Zanfirescu, care a mai menţionat că Poliţia a reuşit să reducă la jumătate infracţionalitatea în jurul şcolii pe parcursul unui an. „Misiunea principală a Poliţiei nu este aceea de a pedepsi, ci aceea de a preveni. La deschiderea anului şcolar vom trimite câte un poliţist în fiecare şcoală, care va avea de transmis câte un mesaj referitor la păstrarea unui mediu de siguranţă în jurul fiecărei şcoli“, a mai spus Liviu Zanfirescu. Gheorghe Isvoranu, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar „Spiru Haret“ a vorbit despre proiectele Legii învăţământului şi despre noutăţile care sunt prevăzute de către acestea, dar a atras atenţia că, fără o finanţare corespunzătoare, legile nu pot fi puse în practică.