„... Intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece leproşi care stăteau departe...” (Luca 17, 12). Departe de ei au rămas şi Ucenicii, şi cei ce treceau pe cale. Doar El S-a apropiat. I-a chemat la Sine fără
Teatrul ca modalitate de exprimare în şcoală
La Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din București, 48 de elevi din Trupa de teatru AS descifrează arta spectacolului. Timp de 13 ani, mai multe generaţii de elevi au învăţat să se exprime liber, să fie creativi şi să îşi gestioneze mai bine emoţiile. Reprezentarea unui spectacol pe scenă le oferă bucurie, dar şi înţelegerea că fără o bună colaborare în echipă şi respectul unuia pentru celălalt, piesa de teatru nu ar putea avea finalitate. Clipa de glorie de pe scenă le aduce un frumos sentiment de libertate, dar aceasta presupune multe ore de muncă şi perseverenţă.
Trupa de teatru AS, care activează în cadrul Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, a fost înfiinţată în aprilie 2006 de către Andrei Gheorghe, pe atunci elev în clasa a IX-a. În prezent, 48 de elevi, cu vârste între 15 şi 19 ani, descifrează aici tainele artei spectacolului. Activitatea trupei se desfăşoară sub forma unor ateliere, care au ca scop dezvoltarea personală a tinerilor prin intermediul educaţiei teatrale. Recent, într-o după-amiază de sâmbătă, i-am aflat la repetiţii, ceea ce m-a surprins pentru că, în general, adolescenţii îşi petrec cu totul diferit timpul liber de la sfârşitul săptămânii. Dar ei mi-au spus că ceea ce îi determină să participe la aceste activităţi este pasiunea pentru teatru, de aceea nu e ceva obositor pentru ei. Mai mult chiar, Ana Ionescu, elevă în clasa a XII-a, ne-a mărturisit că de fiecare dată pleacă de la repetiţie cu zâmbetul pe buze şi un sentiment de libertate. „De câte ori sunt pe scenă mă detaşez total de agitaţia pe care o simt înainte. Pur şi simplu sunt eu şi îmi place să joc rolul pentru care m-am pregătit. Acela e momentul meu de glorie şi îmi dau silinţa să iasă bine.”
Directorul adjunct al Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe, ne-a spus că este mândră de Andrei Gheorghe şi tot ce au realizat până acum aceşti copii, iar „dacă ar fi să întorc timpul și să aud iar întrebarea Ce părere aveţi dacă aş face o trupă de teatru?, aș spune Da, din nou, cu mare drag, deoarece pentru mine ei înseamnă iubire şi dăruire, două valori importante de lazărist”.
Coordonatorul trupei, Andrei Gheorghe, este pasionat de arta spectacolului încă de la vârsta de 8 ani. Privind în urmă, el mărturişeşte că teatrul l-a schimbat foarte mult, dintr-o fiinţă timidă a devenit o persoană deschisă şi optimistă. După ce a absolvit Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr”, Andrei a urmat Universitatea Naţională de Artă Cinematografică „Ion Luca Caragiale” şi a colaborat cu zona profesionistă a teatrului. În prezent, el îi ajută pe elevi să îşi descopere talentele actoriceşti.
„O valoare pentru colegiul nostru”
Trupa de teatru AS și Andrei Gheorghe sunt „o valoare pentru colegiul nostru. O valoare ce ne definește dorința de exprimare liberă, creativitatea, perseverența, performanța și, nu în ultimul rând, starea de a fi. Noi suntem lazăriști și teatrul este unul dintre modurile noastre unice de a o arăta. Trupa a devenit în cei 13 ani de existenţă, într-un fel, sufletul școlii. Şi, în plus, este şi va fi și o pepinieră de talente și de lideri, deoarece toți cei care au fost în trupă, mai devreme sau mai târziu, chiar dacă nu dau la UNATC, sunt lideri”, a completat profesoara Ionela Neagoe.
În cei trei ani de când activează în această trupă, Radu Popescu, elev în clasa a XI-a, ne-a povestit că s-a produs o schimbare semnificativă în caracterul său, a învăţat să se deschidă către cei din jur, să îşi cunoască mai bine sentimentele şi să aibă un comportament mult mai bun faţă de persoanele din jur. „Am câştigat experienţa de a fi pe scenă şi de a mă exprima aşa cum pot eu mai bine. Am jucat foarte multe roluri, de la figuraţie până la personaje secundare şi chiar principale. Cel mai frumos moment a fost la finalul primului spectacol, când am fost aplaudat de spectatori. Iar mai apoi la şcoală am fost felicitat de profesori şi colegi”, ne-a mărturisit Radu.
Toţi elevii care au activat în trupa de teatru au avut o evoluţie frumoasă, a ţinut să precizeze Andrei Gheorghe. Poate şi pentru că „reprezentaţiile le jucăm aici, în şcoală, în sala de festivităţi. Şi ne bucurăm că vin foarte mulţi liceeni. Se creează o atmosferă plăcută în care toată lumea se simte exact ca la teatru. Iar mai apoi prezentăm spectacolele în ţară. Astfel, am participat la festivaluri desfăşurate la Botoşani, Alexandria, Braşov, Constanţa şi Bucureşti”.
Teatrul ne uneşte şi ne face mai buni
Prin teatru, generaţii de-a rândul au avut o alternativă mai bună la o viaţă şcolară obositoare, solicitantă şi lipsită de motivaţie, a spus doamna director adjunct Ionela Neagoe. „Trupa de teatru i-a motivat, i-a cizelat, i-a educat, într-un mod mult mai plăcut decât o facem noi, profesorii. Este minunat, seara, peste programul școlar, să vezi cum sala de festivități este plină cu elevi, care rămân să vadă piesa de teatru, fără să îi oblige cineva, alături de părinți și de invitați. Teatrul ne unește, ne face mai buni, ne aduce de fiecare dată în emoție. El ne oferă accesul la cunoaștere, este un mod simplu de a transmite informații pe care spectatorul le va reține, pentru că sunt asociate cu imaginea unor actori care, pentru o clipă, uită că sunt elevi și se dezvăluie ca adevărați profesioniști”.
Elevă în clasa a XII-a, Ana Ionescu se pregăteşte intens pentru examenul de bacalaureat, dar nu renunţă nici la activitatea din Trupa AS. „Înainte eram o fire ruşinoasă, dar de când fac teatru m-am schimbat foarte mult şi am învăţat să înţeleg ceea ce simt în legătură cu mine şi faţă de ceilalţi oameni. Pe viitor vreau să urmez cursurile Universităţii de Artă Teatră şi Cinematografie din Bucureşti”, ne-a mai spus Ana. De altfel, majoritatea elevilor care activează în Trupa de teatru AS au note bune la şcoală, aceasta fiind una dintre condiţiile de bază pentru a intra în trupă.
Activitatea într-o trupă de teatru dezvoltă spiritul de echipă, iar spre deosebire de şcoală şi societate, care pun un accent mare pe competiţie, „spectacolul nu se poate realiza decât prin munca de echipă, fără de care o reprezentare pe scenă nu ar putea avea loc. Apoi teatrul contribuie la dezvoltarea personalităţii tinerilor şi conştientizarea faptului că atunci când eşti pe scenă eşti foarte important, indiferent de ceea ce faci, că duci o tavă sau eşti Hamlet”, a mai adăugat Andrei Gheorghe.
Actul teatral este şi o formă de terapie
Acești copii au performanţe deosebite şi la nivel academic, ne-a spus doamna director adjunct Ionela Neagoe. „Însă teatrul este pentru sufletul lor, petrec timp împreună, învață să respecte reguli și să se respecte unul pe celălalt, învață să aibă încredere în ei înșiși, pentru că, nu de puține ori, timiditatea sau frica de a vorbi în public sunt tratate în mod uimitor. Așadar, actul teatral este și o formă de terapie. De asemenea, copiii învață ce înseamnă asumarea unor sarcini, consecvența și perseverența, munca pentru echipă. Unii dintre ei, uneori, se ocupă de lumini, de fundalul sonor, alții ajută la mutarea decorului, ceea ce le formează niște deprinderi necesare și în viața de zi cu zi. Nu e ușor să fii actor în trupă. Aceasta înseamnă multe ore petrecute în școală, la repetiții, multe deplasări la concursuri și festivaluri, multe renunțări, pe scurt, iar renunțarea la timp liber pentru adolescenți este o decizie grea. Și, cu toate acestea, sâmbătă de sâmbătă, uneori și în cursul săptămânii, ei sunt acolo, alături de Andrei, construind pas cu pas piesa care va fi cu siguranță un succes”.
Din anul 2008, Trupa de teatru AS organizează Festivalul naţional de arte pentru liceeni „Florian Pittiş”, un concurs de muzică şi teatru, în memoria actorului Florian Pittiş, absolvent al Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr”.