Sfânta Scriptură oferă o paletă largă de termeni și înțelesuri, contextualizări și perspective diverse cu privire la raportarea existențială a cuvântului „lege” la realitatea socială, religioasă,
Îngerii
În teologia ortodoxă vorbim despre lumea văzută și cea nevăzută. Cea nevăzută este lumea îngerilor, adică a ființelor create de Dumnezeu înainte de lumea văzută. Sfântul Ioan Damaschin spune: „Se și cădea să fie făcută mai întâi firea rațională, după aceea cea simțuală și la urmă cea mixtă, adică omul”.
Îngerii sunt înzestrați de Dumnezeu cu rațiune, simțire și voință. Ei văd fața lui Dumnezeu și împlinesc voia Lui. Pentru că sunt ființe spirituale, îngerii sunt nemuritori. În rugăciunile Bisericii găsim subliniată spiritualitatea lor, fiind numiți „cereștile și netrupeștile puteri”.
Scopul creării îngerilor îl constituie preamărirea lui Dumnezeu și împlinirea voii Lui. Ei sunt și mijlocitori între Dumnezeu și oameni. Din această perspectivă, în raport cu noi oamenii, slujirea lor este de a ne face cunoscută voia lui Dumnezeu. De aceea, Biserica ne învață să ne rugăm: „Îngrădește-ne cu Sfinții Tăi îngeri, ca prin mijlocirea lor, fiind păziți și povățuiți, să ajungem la unirea credinței și la cunoștința slavei Tale celei neapropiate”.
Biserica învață pe baza cuvintelor Mântuitorului nostru Iisus Hristos că fiecare om are îngerul său păzitor: „Vedeți dar, să nu disprețuiți pe vreunul dintre aceștia mai mici, căci zic vouă că îngerii lor, în ceruri, pururea văd fața Tatălui Meu din ceruri” (Matei 18, 10). După cum precizează Manualul de dogmatică ortodoxă al părinților profesori Isidor Todoran și Ioan Zăgrean, „fiecare biserică, fiecare așezare omenească, fiecare ținut, fiecare țară are îngerul său păzitor”.
Din Sfânta Scriptură știm că sunt „mii de mii” și „miriade de miriade” (Daniel 7, 10) de îngeri care-L laudă pe Dumnezeu. Sfântul Ioan Gură de Aur vorbește de „popoare infinite de puteri netrupești, ale căror mii nu le poate număra nimeni”.
Despre ierarhizarea lor știm de la Sfântul Dionisie Areopagitul, care a teologhisit pe marginea acestei învățături de credință bazându-se pe textul Sfintei Scripturi. Îngerii se împart în nouă cete, fiind grupați în trei triade: Tronurile, Heruvimii și Serafimii; Domniile, Stăpâniile și Puterile; Începătoriile, Arhanghelii și Îngerii.
În Biserica Ortodoxă, cinstirea îngerilor ocupă un loc aparte și, pe lângă ziua a 8-a din luna noiembrie, ei sunt cinstiți și în fiecare zi de luni a săptămânii, când, citind canonul lor, ne rugăm: „Cuvinte cel fără de început, pentru sfințitele rugăciuni ale Heruvimilor, Serafimilor, ale Stăpâniilor, Scaunelor, ale Puterilor celor dumnezeiești, ale Îngerilor, Arhanghelilor, ale Căpeteniilor și Domniilor, dăruiește-ne milele Tale cele mari, ca un iubitor de oameni”.