Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Liturghia ca rugăciune a rugăciunilor

Liturghia ca rugăciune a rugăciunilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 02 Noiembrie 2022

Cea mai importantă slujbă a Bisericii Ortodoxe este Sfânta Liturghie. Ea este o încununare a tuturor rugăciunilor pe care le facem noi creștinii ortodocși. De aceea, o putem numi rugăciunea rugăciunilor, adică cea mai importantă rugăciune din Biserică, în care trăim plenar Jertfa mântuitoare a Domnului nostru Iisus Hristos.

Părintele profesor Ion Bria ne spune că „Liturghia este un mediu de prezență și putere divină, o comuniune de har dumnezeiesc, o bucurie pascală peste veacuri”.

Starea de rugăciune este o bucurie pascală la care putem ajunge când trăim cu toată ființa noastră fericirea întâlnirii cu Hristos Euharistic în Sfânta Liturghie. Și aceasta, pentru că „Liturghia este manifestarea obiectivă a unei prezențe ipostatice a Fiului, fiindcă pe Sfântul Altar se află Însuși Domnul”, după cum arată părintele profesor Ion Bria: „Preoții stau înaintea Sfântului Jertfelnic ca înaintea Tronului pe care Se proslăvește neîncetat Fiul”.

Această realitate a prezenței Fiului lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, în Sfânta Euharistie pe Sfânta Masă din Sfântul Altar la Sfânta Liturghie este mărturisită de preot înainte de împărtășire, când rosteşte rugăciunea: „Ia aminte, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, din sfânt locașul Tău și de pe Tronul slavei Împărăției Tale și vino ca să ne sfințești pe noi, Cel ce sus împreună cu Tatăl șezi și aici, în chip nevăzut, împreună cu noi ești. Și ne învrednicește, prin mâna Ta cea puternică, a ni se da nouă Preacuratul Tău Trup și Scumpul Tău Sânge și, prin noi, la tot poporul”.

Această rugăciune ne arată că Domnul Iisus Hristos este prezent euharistic în Sfânta Liturghie, iar în acelaşi timp este pe „Tronul slavei” împreună cu Dumnezeu Tatăl. Acest lucru este mărturisit şi de rugăciunile rostite de preot înainte de a se împărtăşi când afirmă că elementele euharistice sunt Trupul şi Sângele lui Hristos: „...cred că acesta este Însuşi Preacuratul Tău Trup şi acesta este Însuşi Scumpul Tău Sânge”.

Noi ştim că cea mai simplă definiţie a rugăciunii este: convorbirea noastră cu Dumnezeu. Pornind de la această definiţie, când suntem în cadrul Sfintei Liturghii, rugăciunea noastră este o convorbire directă, văzută cu Dumnezeu Cuvântul Cel Întrupat, care este prezent în faţa noastră în chip euharistic. De aceea Îi mulţumim Bunului Dumnezeu că „ne-a învrednicit de cereştile şi nemuritoarele Sale Taine” şi ne rugăm „să mântuiască pe poporul Său”, „pace lumii” să dăruiască, pentru că „darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorându-se de la El, Părintele luminilor...”

Citeşte mai multe despre:   Liturghie  -   rugaciune