Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Schimbaţi-vă lumea!

Schimbaţi-vă lumea!

Un articol de: Petruţa Măniuţ-Coroiu - 04 Martie 2009

Incredibil cu cât de puţin vă mulţumiţi! Voi ar trebui să creaţi o lume...

Ultimul cuvânt simfonic beethovenian a fost mărturisit prin intermediul „Simfoniei a noua“, cea care încheia cu „Oda bucuriei“ creaţia unuia dintre cei mai mari muzicieni ai tuturor timpurilor, lipsit chiar de simţul auzului. Îndelunga sa elaborare ne facilitează o comparaţie cu opera „Oedipe“ a lui George Enescu, cazuri de o asemenea profunzime fiind relativ izolate în istoria artei sonore.

Însufleţit de imnul fraternităţii universale semnat de Friedrich Schiller - poemul „Oda bucuriei“ -, Beethoven începe să poarte obsesia sublimă a ceea ce avea să devină capodopera vieţii sale încă din timpul când muzica reprezenta pentru sine o realitate auditivă, nu doar una intens-spirituală.

Deşi compusă sub semnul unei tonalităţi minore, expresivitatea simfoniei este plasată neaşteptat de frecvent în aria expresivă a semanticii expansive, ea nefiind o muzică arcuită cu patimă de om învins; arta lui Beethoven străbate istoria şi ne umple contemporaneitatea cu speranţa existenţei-jertfă care nu cunoaşte cuvântul de „rămas-bun de la viaţă“.

O secvenţă densă ce alătură episoadele violent-tematice cu cele pur şi simplu lirice, Simfonia a noua „cu cor“ este o rezultantă unitară incandescentă, finalizată cu ultimul segment simfonic al capodoperei - partea a patra: învierea Odei bucuriei, apărută întâi discret în partidele instrumentelor cu coarde, inflamând apoi un arc sonor de lumină deasupra unei realităţi ale cărei imperfecţiuni se estompează în această perspectivă: perspectiva unei veşnicii perfecte.

Căci aceasta este convingerea marelui artist, care-şi încheie creaţia simfonică nu printr-un imn de glorificare sub semnul contemporaneităţii precare, omeneşti, ci cu o profeţie a „veacului ce va să vină“: intuiţia sa cerească - împărăţia cerurilor, cea care ne susţine eforturile fiecăruia cu o promisiune imposibil de neglijat.

Acea lume despre care un mare gânditor afirma: „Cine-L cunoaşte pe Dumnezeu e ca El; cunoaşterea e fiinţială, existenţială. Să fii un om normal înseamnă să fii Dumnezeu. Incredibil cu cât de puţin vă mulţumiţi! Voi ar trebui să creaţi o lume... Schimbaţi-vă lumea!“; lumea despre care Beethoven rostea, prin sunete rămase emblematice în istoria muzicii: „Trebuie?...“.