Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil, Mai Marii Voievozi ai oştilor cereşti
▲ Sf. Mihail şi Gavriil sunt cei care duc la îndeplinire porunca milei şi a dreptăţii lui Dumnezeu ▲
Psalmistul spune: „Toate căile Domnului sunt milă şi adevăr“ (Ps. 24, 11), „Că mila Ta este înaintea ochilor mei şi bine mi-a plăcut adevărul Tău“ (Ps. 25, 3), „Doamne, în cer este mila Ta şi adevărul tău până la nori“ (Ps. 35, 5), „Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine şi dreptatea Ta celor drepţi la inimă“ (Ps. 35, 10), „Iar Tu, Doamne, să nu îndepărtezi îndurările Tale de la mine, mila Ta şi adevărul Tău pururea să mă sprijinească“ (Ps. 39, 15), „Trimis-a Dumnezeu mila Sa şi adevărul Său şi a izbăvit sufletul meu din mijlocul puilor de lei.“ (Ps. 56, 5), „Iar mila Domnului din veac în veac spre cei ce se tem de Dânsul şi dreptatea Lui spre fiii fiilor, spre cei ce păzesc legământul Lui“ (Ps. 102, 17-18), „Milostiv este Domnul şi drept şi Dumnezeul nostru miluieşte“ (Ps. 114, 5), „Că s-a întărit mila Lui peste noi şi adevărul Domnului rămâne în veac“ (Ps. 116, 2). Observăm cât de pronunţat accentuează Psalmisul asupra acestor două calităţi, mila şi dreptatea (sau adevărul) lui Dumnezeu care, împreună, Îl definesc în mod complet pe Acesta în relaţiile Sale cu noi, oamenii. Adică Dumnezeu este în acelaşi timp şi multmilostiv şi îndelung răbdător cu noi, oamenii, dar şi drept, conform cu adevărul faptelor noastre săvârşite ce trebuie să-şi primească răsplata. Mai Marii Voievozi ai oştilor cereşti, Sf. Mihail şi Gavriil, sunt cei care duc la îndeplinire porunca milei şi a dreptăţii (adevărului) lui Dumnezeu. Sf. Mihail este îndeplinitorul dreptăţii divine, de aceea el este numit „slujitor al Legii“ (Lege a lui Dumnezeu care este prin excelenţă dreaptă, adevărată), iar Sf. Gavriil este exponentul milei dumnezeieşti care se revarsă în dar asupra oamenilor, de aceea el este numit „înger al darului“. Vom vedea, în cele ce urmează, în ce fel fiecare dintre cei doi sfinţi îngeri îşi săvârşeşte ascultarea. Sf. Arhanghel Mihail poartă de grijă ca dreptatea lui Dumnezeu (adevărul Său) să biruiască în momentele cheie ale istoriei mântuirii. El este reprezentat în iconografie în haine de ostaş, având în mână o sabie de foc, simbol al apărării îndeplinirii legii drepte a lui Dumnezeu. În limba ebraică, numele său înseamnă „Cine este ca Dumnezeu?“ Îl gasim apărător al adevărului dumnezeiesc încă înainte de crearea lumii văzute, atunci când, în timpul căderii datorită mândriei a o parte din îngeri, el a strigat: „Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte!“, restabilind ordinea. Apoi, a ocrotit poporul ales Israel, care purta mesajul adevăratului Dumnezeu şi al mântuirii tuturor neamurilor şi din care avea să se nască Mesia, în diferite situaţii: conducându-l prin pustiu în chip de stâlp de foc şi nor aurit, omorând pe întâii născuţi ai egiptenilor, dând lui Moise tablele Legii în muntele Sinai, scoţând din văpaia focului din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, ajutându-l în luptă pe Ghedeon, arătându-se vrăjitorului Valaam şi mustrându-l, la fel şi proorocului David, scoţându-l din închisoare pe Sf. Apostol Petru, omorându-l pe Irod. Iar la dreapta şi înfricoşătoarea judecată de la sfârşitul lumii, toţi morţii se vor scula din morminte la glasul trâmbiţei pe care o va suna Sf. Arhanghel Mihail, slujitorul Legii dumnezeieşti. Sf. Arhanghel Gavriil este purtătorul veştii milei nemăsurate a lui Dumnezeu faţă de noi, oamenii, şi anume, că atât de mult ne-a iubit încât ni L-a dăruit pe Fiul Său, “„ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică“ (Ioan 3, 16). De aceea, el este numit „înger al darului“. În limba ebraică, Gavriil înseamnă „bărbat-Dumnezeu“, adică numele său conţine concentrat vestea că Dumnezeu Se va face bărbat, om ca şi noi, pentru ca pe noi să ne facă dumnezei prin har. În iconografie este reprezentat în veşminte sacerdotale, purtând în mână ori un crin, semnul veştii celei bune, ori o sferă cu însemnele lui Hristos, arătând că el este mesagerul mântuirii umanităţii. Astfel că îl găsim pe Sf. Arhanghel Gavriil ca ştiutor şi vestitor proorocului Daniel al tainei venirii lui Mesia în lume, dezlegând nerodirea pântecelui Sf. Părinţi Ioachim şi Ana, vestind lui Zaharia şi Elisabetei naşterea Înaintemergătorului, hrănind-o pe Preasfânta Fecioară cu hrană cerească în Templu, aducând „celei pline de har“ Buna Vestire a naşterii Fiului lui Dumnezeu, înştiinţând pe cei trei magi şi conducându-i sub formă de stea la Betleem, vestind păstorilor că li S-a născut Prunc, învăţându-l pe Iosif, logodnicul Mariei, să nu se îndoiască de nimic, povăţuind Sfânta Familie în Egipt şi, în fine, şezând pe piatra de deasupra mormântului, aducând femeilor mironosiţe vestea Învierii Domnului. Iată deci că aceşti doi mai întâi stătători ai cetelor cereşti ne învaţă că Dumnezeu poartă de grijă cu mare milă şi multă dreptate de creaţia Sa. Noi, oamenii, suntem purtaţi şi susţinuţi în existenţă pe aripile milostivirii şi adevărului dumnezeiesc. De aceea noi nădăjduim cu multă ardoare să fim miluiţi, strigând mereu la sfintele slujbe „Doamne, miluieşte!“, dar totdeauna trebuie să fim conştienţi că, la un moment dat, dacă nu ne întoarcem din răutăţile noastre, s-ar putea să acţioneze legea dreptăţii lui Dumnezeu şi, atunci, ce răspuns vom da?