Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
Știrile care contează pentru omul de bine
Un proiect unic la nivel de Ortodoxie, Agenția de știri a Patriarhiei Române este citită, citată și înțeleasă astăzi cu o serie de prejudecăți. Cu ocazia împlinirii a 13 ani de activitate și în contextul creșterii constante a vizibilității Basilica.ro, instituția readuce în atenție specificul ei, dorind să lămurească anumite greșeli de percepție.
O preconcepție deasă este aceea de a confunda orice articol de presă apărut pe Basilica.ro cu „poziția oficială a Bisericii”.
Agenția de știri Basilica transmite mai ales poziția Patriarhiei Române, dar nu se limitează la acest lucru. Ea există ca să transmită rapid și eficient tot ceea ce se întâmplă relevant la nivelul întregii lumi ortodoxe.
Este o agenție de știri care aparține Patriarhiei Române. În mod firesc, transmite cu prioritate comunicatele Patriarhiei Române, promovează mai ales mesajele Patriarhului Daniel și acționează în deplin acord cu poziția Biroului de presă al Patriarhiei Române. Cu toate acestea, nu orice articol produs sau preluat de redacția Agenției de știri Basilica reprezintă poziția oficială a Patriarhiei Române.
Site-ul Basilica.ro are o structură clară. Există secțiune dedicată comunicatelor de presă ale Patriarhiei Române și categorie specială unde apar predicile sau mesajele Patriarhului Daniel.
Mai departe, fluxul de știri religioase este divers, așa cum e și viața Bisericii. Basilica.ro este permanent în contact cu toate eparhiile Patriarhiei Române și nu numai, cu Bisericile Ortodoxe surori, dar și cu parohii românești din cele mai îndepărtate locuri ale lumii cum sunt cele din Africa, Japonia, SUA ori Australia. Echipa de știri urmărește și ce scriu colegii din presa laică pentru a nu rata subiecte relevante publicului propriu. Găsești pe Basilica.ro știri din artă, turism, ecologie sau chiar sport.
La polul opus persoanelor care iau drept poziție oficială orice articol se află cititorii care caută știri negative în fluxul Agenției de știri Basilica. Explicația este simplă. Pe Basilica.ro nu există știri negative, așa cum nu există nici reclame.
Criteriul de relevanță Basilica.ro sau „Binele de știut”
Pentru transparență, agenția prezintă și rețeta după care își face selecția subiectelor de știri, rețeta „Binele de știut”. Articularea expresiei uzuale „bine de știut” este pentru echipa Basilica.ro mai mult decât un motto. Ea reprezintă în același timp crezul agenției și criteriul prim după care editorii selectează ce pun pe ecrane.
„Binele de știut” arată că agenția transmite tot ceea ce contează pentru omul de bine, pentru creștinul ortodox care nu este în căutare de conflicte nejustificate, de cancan, de insinuări diverse ori de manipulare. Publicul Basilica.ro știe că este ferit de unele tulburări inutile; este conștient că dacă există o problemă reală va fi indicată mai degrabă soluția decât aspectul negativ sau conflictual. Știrile pozitive aduc audiență slabă, însă misiunea Basilica.ro este să contrazică acest lucru. Pentru că „Binele de știut” nu înseamnă laude, ci exemple, soluții, atitudine, mobilizare.
Povestea Basilica.ro
Într-o lume asaltată de informație, Patriarhul Daniel a văzut prezența Bisericii Ortodoxe în peisajul mediatic românesc ca o necesitate primară. La mai puțin de o lună de la întronizare, în data de 27 octombrie 2007, Preafericirea Sa înființa Centrul de Presă Basilica, format din cinci componente: Radio Trinitas, Trinitas TV, Publicațiile Lumina, Agenția de știri Basilica, Biroul de presă şi relații publice.
Agenția de știri Basilica a apărut atunci doar ca departament. Lansarea oficială a site-ului și începutul activității propriu-zise s-au petrecut câteva luni mai târziu, pe 16 iunie 2008.
Mezinul Centrului de Presă Basilica s-a născut cu rolul clar „de a prezenta, sub forma știrilor și a documentarelor de presă, instituțiile, activitățile și atitudinile Bisericii Ortodoxe Române, precum și ale altor Biserici, în diferite probleme actuale”. Agenția și-a asumat desfășurarea activității „în concordanță cu principiile moralei creștine și cu normele deontologiei jurnalistice”.
La început a funcționat ca un agregator de știri din toate eparhiile Patriarhiei Române, preluând informațiile direct de la sursă, cu puține intervenții asupra formei sau conținutului. Au urmat trei schimbări majore ale site-ului (2010, 2012 și 2016).
Relevanța site-ului, calitatea și aspectul știrilor au crescut odată cu migrarea masivă a presei scrise în mediul digital. Astfel, Basilica.ro a devenit cel mai relevant site de știri religioase din România, fiind citat nu numai de presa națională, ci și din întreaga lume. Aproximativ 15% din articole sunt disponibile și în limba engleză.
Nu doar știri
Din octombrie 2015, Basilica.ro a intrat pe social media. În 2016, odată cu lansarea actualei versiuni a site-ului a avut loc și o regândire a identității vizuale. Tot atunci, motto-ul inițial „Vestea bună împărtășită tuturor” a fost sintetizat în „Binele de știut”.
Paleta de subiecte s-a extins de la transmiterea evenimentelor religioase și a mesajelor Bisericii la acțiuni sociale, culturale, artă, turism, ecologie și chiar sport. Agenția s-a dezvoltat în ultima perioadă și în zona de interviu, opinie și fotoreportaje.
Mai ales pe rețelele de socializare, Agenția de știri Basilica și-a asumat, pe lângă funcția de informare, și una de catehizare, de educație religioasă, dedicată în special tinerilor. S-a pus accent mai mare pe fotografie, pe crearea de infografice cu învățături ortodoxe, meme-uri cu diverse citate.
Tot în 2016 a fost lansată aplicația de știri religioase Basilica.ro (pentru dispozitive Android). Activitatea s-a diversificat în mod constant. În 2017, Agenția de știri Basilica și-a deschis serviciul de newsletter, prin care, de trei ori pe săptămână, abonații primesc cele mai importante subiecte din lumea religioasă.
La finalul anului 2017 apare „Retrospectiva lunară Basilica”, în format PDF - un proiect venit din dorința de a face o pauză de la fluxul zilnic de știri pentru a rezuma și analiza cele mai importante subiecte din ultima perioadă. Din 2019, retrospectiva a fost regândită ca o revistă mai ușor de parcurs pe ecranele telefoanelor și poartă numele „Revista Binele de știut”.
Fotografie ortodoxă
Urmând modelul marilor agenții de știri, fotoreporterii Basilica.ro aduc în atenție în fiecare zi de luni „Săptămâna în imagini”. Proiectul inițiat în iulie 2018 are scopul de a prezenta cele mai interesante fotografii din lumea ortodoxă care acoperă o varietate de subiecte: de la sărbători bisericești până la evenimente culturale, sociale și viață spirituală.
În 2019 a avut loc prima expoziție foto organizată de Basilica.ro în colaborare cu 14 artiști fotografi, „Chipul satului românesc”, iar în 2020 primul concurs de fotografie al agenției, intitulat „Viața Bisericii în timp de pandemie”.
Basilica.ro a depășit numărul de 100.000 de articole publicate și are o medie de peste 20.000 de vizitatori unici pe zi.
Sperăm că împlinirea a 13 ani să fie doar o bornă din istoria Basilica.ro pe care ne-o dorim cât mai lungă, împreună cu urmăritorii și colaboratorii noștri.