Reprezentanții Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) reamintesc în această perioadă de dinaintea începerii Postului Nașterii Domnului câteva reguli privind alegerea produselor de post,
Mii de părinți acuză TikTok de colectarea ilegală a datelor copiilor
Peste 64.000 de părinți, prin intermediul unei fundații, au acționat în judecată aplicația chinezească TikTok, invocând colectarea ilegală a datelor copiilor lor și folosirea acestora pentru marketing agresiv. O acțiune similară a fost inițiată în Marea Britanie. Comisia Europeană s-a sesizat, la rândul său, și a inițiat un dialog cu TikTok, cerând revizuirea „tehnicilor de publicitate agresive care îi vizează pe copii”.
Mii de părinţi olandezi au anunțat săptămâna trecută că cer despăgubiri de peste 1,4 miliarde de euro pentru copiii lor de la TikTok, relatează dpa. Fundaţia olandeză care îi reprezintă pe cei peste 64.000 de părinţi reclamă faptul că TikTok colectează ilegal datele minorilor pentru a le prezenta publicitate. În plus, copiii sunt expuşi la pericole prin aşa-numitele provocări, în care utilizatorii platformei îşi cer reciproc să se lanseze în acțiuni riscante.
Demersul olandezilor nu este singular. În Marea Britanie, fostul comisar pentru copii Anne Longfield a depus în aprilie o acţiune în justiţie împotriva platformei, pe care o acuză, la fel, că a colectat ilegal date de la circa 3,5 milioane de copii britanici, informează AFP.
Printre informaţiile stocate, fără avertisment, fără transparenţă şi fără să solicite consimţământul, figurează numere de telefon, clipuri video, imagini, locul de conectare şi chiar date biometrice.
Potrivit lui Longfield, datele au o „valoare incredibilă” pentru aplicație, a cărei companie-mamă, grupul chinez ByteDance, cu sediul în Insulele Cayman, ar putea avea o cifră de afaceri de 30 de miliarde de dolari în 2020, dintre care două treimi din publicitate.
„TikTok este o platformă extrem de populară (…). Dar în spatele cântecelor amuzante, provocărilor de dans şi playback-ului, există ceva mult mai maliţios”, a explicat aceasta.
Un purtător de cuvânt al TikTok a reacţionat spunând că plângerea nu este „fundamentată”.
Și Comisia Europeană s-a sesizat, în urma emiterii unei alerte de către Organizaţia Europeană a Consumatorilor, și a cerut platformei să-şi revizuiască, până la sfârșitul lui iunie, practicile comerciale, mai ales cele privind marketingul mascat sau tehnicile de reclamă agresive care au ca obiectiv copiii.
Cu peste 800 de milioane de utilizatori, TikTok a devenit, în ultimii ani, extrem de populară în rândul copiilor și adolescenţilor.
Platforma, care își bazează succesul pe crearea și distribuirea de filmulețe de 15 secunde, este în atenția autorităților din mai multe țări deoarece promovează așa-numitele provocări, care pot fi periculoase. O fetiță din Italia a murit în ianuarie în timp ce participa la o provocare numită „jocul cu eşarfa”. În Franța, două adolescente au fost chemate, în aprilie, în faţa unui judecător pentru minori după ce au lansat o provocare ce sugera implicarea lor într-o crimă. (C. Z.)