În după‑amiaza zilei de marți, 15 aprilie, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, Parohia „Adormirea Maicii Domnului” și Protopopiatul Ortodox Român Lugoj, județul Ti
În după‑amiaza zilei de marți, 15 aprilie, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, Parohia „Adormirea Maicii Domnului” și Protopopiatul Ortodox Român Lugoj, județul Ti
La Editura BASILICA a apărut ediția a 6-a, revăzută și îmbogățită, a volumului „Făclii de Înviere. Înțelesuri ale Sfintelor Paști”, avându-l ca autor pe Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortoxe Române.
Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, a săvârșit miercuri, 16 aprilie, rânduiala binecuvântării lucrărilor de modernizare, extindere și reamenajare a pangarului Catedralei Arhiepiscopale din Galați. De asemenea, pangarul a fost dotat cu toate cele necesare desfășurării activității specifice, o parte dintre obiectele comercializate în cadrul acestuia fiind achiziționate de la Depozitul de colportaj al Arhiepiscopiei Bucureștilor, ne-a transmis părintele consilier eparhial Rareș Bucur.
În primele două zile din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, 14-15 aprilie, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, a binecuvântat două comunități parohiale clujene, Parohia Buza, Protopopiatul Gherla, județul Cluj, şi comunitatea de credincioşi de la Biserica „Înălțarea Domnului” din Cluj-Napoca.
La finalul Sfintei Liturghii săvârșite la Altarul de vară al Catedralei Patriarhale, joi, 17 aprilie, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a oferit distincții unor persoane care au ajutat la organizarea evenimentului sfințirii Marelui Mir, la confecționarea amforelor de argint, achiziționarea ingredientelor pentru prepararea Marelui Mir, dar și pentru sprijinirea altor lucrări misionare ale Bisericii. Evenimentul a avut loc în Sala „Europa Christiana” a Palatului Patriarhiei din București.
Preasfințitul Părinte Macarie, Episcopul ortodox român al Europei de Nord, i-a cercetat de curând pe credincioșii români din Suedia și Danemarca. În Sâmbăta Dreptului Lazăr, 12 aprilie, ierarhul a săvârșit Sfânta Liturghie în Paraclisul Centrului Episcopal din Stockholm unde a fost cinstită Icoana relicvar a Sfântului Lazăr. În Duminica Intrării Domnului în Ierusalim, 13 aprilie, ierarhul s-a aflat în mijlocul credincioșilor români și danezi din peninsula Iutlanda a Regatului Danemarcei, în parohia de la Vejle Kolding. După Sfânta Liturghie, chiriarhul a oferit daruri copiilor de la Școala parohială și tinerilor din Centrul pentru Tineret „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare” al Episcopiei Europei de Nord.
Credincioșii români care locuiesc în Londra, Anglia, au participat de Florii, 13 aprilie, pentru prima oară la Sfânta Liturghie săvârșită în noua Catedrală Arhiepiscopală românească, după ample lucrări de restaurare realizate în urma achiziționării noului lăcaș de rugăciune, în anul 2023. Slujba a fost săvârșită de Înaltpreasfințitul Părinte Iosif, Mitropolitul ortodox român al Europei Occidentale și Meridionale, se arată pe roarch.org.uk.
În Duminica a 5‑a din Postul Mare, 6 aprilie, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Iosif, Mitropolitul ortodox român al Europei Occidentale și Meridionale, Preasfințitul Părinte Timotei, Episcopul or
Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, și a Înaltpreasfințitului Părinte Serafim, Mitropolitul ortodox român al Germaniei, Europei Centrale și de Nord, la sfârșitul săptămânii trecute, Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a vizitat orașul german München. Din încredințarea Întâistătătorului Bisericii noastre, acesta a oferit un veșmânt care a acoperit moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor, Parohiei „Buna Vestire” din oraș și a participat la mai multe evenimente cultural-liturgice din capitala landului bavarez.
Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolitul ortodox român al celor două Americi, a poposit în perioada 22-25 martie în mijlocul credincioșilor români din orașul Olmsted Township, statul Ohio, SUA. Cu acest prilej, Înaltpreasfinția Sa a participat la hramul bisericii comunității românești, sfințind după Sfânta Liturghie locul pentru o nouă biserică care va avea hramul „Buna Vestire”.
Asociația „Vasiliada” din Craiova împreună cu Federația Filantropia, parohii din Arhiepiscopia Craiovei, voluntari din cadrul Societății Studenților Mediciniști Craiova și alți colaboratori au desfășurat
În perioada 14-16 aprilie 2025, cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Vincențiu, Episcopul Sloboziei și Călărașilor, Sectorul social-misionar, prin Biroul de asistență socială și Serviciul de asistență comunitară, în parteneriat cu Asociația socio-culturală „Matei Basarab”, prin serviciul social Centrul de consiliere și sprijin pentru părinți și copii, a desfășurat și anul acesta acțiunea „Bucuria Învierii Domnului vestită tuturor”.
Protopopiatul Urziceni din cadrul Episcopiei Sloboziei și Călărașilor, prin Biroul de asistenţă socială, respectiv Serviciul social acordat în comunitate destinat persoanelor adulte, a acordat în data de 16 aprilie, în cadrul programului social „Alături de oameni... pentru oameni”, din donații, daruri constând în alimente de strictă necesitate, articole de îmbrăcăminte și jucării pentru familiile asistate în cadrul serviciului social acreditat de protopopiatul din județul Ialomița.
Proiectul „Ajută-ţi semenii” a implicat, în acest an, două parohii, Cisnădie I și Cisnădie III, alături de Parohia Vard și filia Veseud (lângă Agnita), precum și alte familii din judeţul Sibiu. Acțiunea a fost coordonată de cei doi preoți parohi, părintele Nicolae Vintilă (Cisnădie I) şi părintele Laurențiu Broscățeanu (Cisnădie III).
Beneficiarii aflați în evidența Cantinei „Sfânta Ana” și a Asociației Diaconia-Filiala Sector 2, au primit miercuri, 16 aprilie, pachete cu alimente de bază și specifice mesei de Paști.
Marele Praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos oferă bucurie tuturor credincioșilor, din întreaga lume. În aceste zile, așteptarea sărbătorii Paștelui aduce în atenție, pe lângă pregătirile
Consumul de energie de Paşti va fi unul mic, iar producţia trebuie ajustată, pentru a nu exista probleme de tensiune la nivelul sistemului energetic național. Din acest motiv, potrivit ministrului de resort, marile companii energetice vor reduce sau opri activitatea în unele unități din componență.
Autorităţile din România şi Republica Moldova vor marca împreună, la 26 aprilie, lansarea construcţiei podului rutier de la Ungheni - Golăeşti, parte din Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureş - Iaşi -
Mai bine de jumătate dintre probele de apă de la fântâni sau izvoare analizate în 2024 de reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Vaslui au fost neconforme. Astfel, conform unui raport al
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) avertizează cu privire la o campanie de emailuri false transmise în numele instituţiei, prin care contribuabilii sunt înştiinţaţi că „au dreptul la
În perioada 10-12 aprilie 2025 s-au desfășurat la Iași lucrările ediției a II-a a Conferinței naționale cu participare internațională „Dialoguri despre educație”, cu tema „Limbajul educației”. Gazda întrunirii academice a fost filiala Iași a Academiei Române, care s-a implicat în organizare prin cooperarea dintre Comisia de Științe ale Educației și Comisia pentru Studierea Originii Poporului și a Limbii Române.
Trei evenimente recente atrag atenția, dacă mai era nevoie, asupra rolului capital al educației în edificarea lumii de mâine: votul Franței pentru intrarea în vigoare a programului EVARS, a 61-a sesiune a
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat rezultatele simulării probelor scrise de bacalaureat, susținute în perioada 24-27 martie 2025, la nivel naţional. La limba şi literatura română, peste 33%
Peste 100 de studenți de la Facultatea de Marketing din cadrul ASE Bucureşti interacționează deja cu „Saro”, prima tehnologie de inteligenţă artificială motivaţională din educaţie. Potrivit
Elevii şi studenţii din învăţământul de stat sau particular vor putea obţine şi în 2025 un ajutor financiar pentru achiziţia de calculatoare/laptopuri, după cum informează Ministerul Educaţiei şi
Muzeul Brăilei „Carol I” - Casa Colecțiilor Etnografice organizează azi, 17 aprilie, începând cu ora 12:15, o nouă întâlnire în cadrul Hub-ului cultural „Etnoliteratura”, dedicată tradițiilor și
La Iași se va desfășura, în perioada 7-11 mai, cea de-a 30-a ediție a Târgului de Carte Librex, unul dintre cel mai vechi evenimente de acest fel din România. Organizat anual de Sedcom Librex, în parteneriat cu
Pentru a sărbători deschiderea aripii Sainsbury a muzeului, National Gallery din Londra oferă în premieră un premiu inedit: şansa de a petrece o noapte în clădirea muzeală, mai exact în 9 mai 2025, informează
La Muzeul Satului Maramureșean „Mihai Dăncuș” Sighetu Marmației se organizează, în perioada 15-17 aprilie 2025, ateliere educaționale, între orele 11:00 și 14:00. Ieri a avut loc atelierul de pictură pe
Lucrări dintr-o amplă colecţie privată dedicată operelor maeştrilor olandezi sunt expuse publicului la sărbătorirea a 750 de ani de la întemeierea oraşului Amsterdam, informează DPA. Expoziţia „De la
Sănătatea a fost celebrată, la nivel mondial, în 7 aprilie, în cadrul Zilei Internaționale a Sănătății, iar tematica principală care va da suflul acestui an vizează sănătatea mamei și a nou-născutului, denumirea oficială a campaniei fiind „Healthy beginnings, hopeful futures” (Începuturi sănătoase, viitoruri pline de speranță). Sănătatea mamei și cea a nou-născutului sunt interdependente într-o măsură foarte mare, statusul nutrițional, accesul la servicii medicale și sprijinul fizic și emoțional jucând un rol deosebit de important în acest sens.
Ciuperca Agaricus (Agaricus Blazei Muril) este originară din Brazilia şi face parte din categoria ciupercilor terapeutice, fiind supranumită „Ciuperca lui Dumnezeu”. Vitaminele şi mineralele pe care le conţine
Microbiomul intestinal, format din trilioane de bacterii, fungi și virusuri, are un rol vital în funcționarea organismului uman, iar dezechilibrele în acest sistem pot duce la afecțiuni grave, precum obezitate, di
Persoanele care suferă de insuficiență cardiacă ajung să îmbătrânească mental cu până la 6 ani mai devreme decât persoanele care nu au această problemă de funcționare a inimii. Cercetătorii
Primirea unui diagnostic cum este, de exemplu, cancerul de sân este dificilă pentru oricine. Legătura dintre o gândire pozitivă și eficiența tratamentelor disponibile la ora actuală nu este doar o simplă idee mo
În Sfânta şi Marea Joi, în cadrul Sfintei Liturghii săvârșite de Patriarhul României înconjurat de membrii Sfântului Sinod are loc Sfinţirea Marelui Mir. În 12 amfore mari din argint se aduce Marele Mir pregătit cu evlavie şi cu atenţie de comisia rânduită la Mirostirionul din incinta Mănăstirii „Duminica Sfinţilor Români” din Bucureşti. Despre simbolistica Sfințirii Marelui Mir în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ne-a vorbit părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte și Superiorul Așezămintelor Românești de la Ierusalim, Iordan și Ierihon, autor al unei teze de doctorat despre această tradiție în Biserica Ortodoxă Română.
Postul Mare este o perioadă de profundă reflecție și curățire sufletească, un drum spiritual pe care creștinii îl parcurg în pregătirea pentru Învierea Domnului. Comparat adesea cu o scară către cer, acest post ne oferă oportunitatea de a ne apropia de Dumnezeu prin rugăciune, pocăință, milostenie și înfrânare. Despre cum trebuie să parcurgem acest urcuș duhovnicesc și să ne apropiem mai mult de Hristos am discutat cu arhim. Dionisie Constantin, consilier patriarhal coordonator și directorul Atelierelor Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă.
Protejarea vieții încă de la concepere a fost și este o preocupare constantă a Bisericii noastre. Diaconul dr. Petru Cernat, asistent universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din
În predicile sale la Duminica a treia din Postul Mare, Părintele Patriarh Daniel arată distincția dintre crucea văzută ca răstignire a patimilor și poftelor păcătoase care ne fac opaci luminii harului dumnezeiesc și purtarea crucii, a greutăților inerente vieții omului aici, pe pământ. Duminica a treia are în vedere latura ascetică a crucii, nevoințele pe care fiecare creștin le face pentru a trăi cât mai plenar învierea din moartea păcatului. Profesioniștii ascezei, adevărații stavrofori ai Bisericii sunt călugării. Paramanul, acel accesoriu vestimentar nevăzut al lor, este dovada că ei poartă, în minte și în trup, răstignirea față de cele lumești. În interviul de mai jos, părintele arhimandrit Natanael Haraga, starețul Mănăstirii „Sfântul Nicolae”-Sitaru din județul Ilfov, ne vorbește despre nevoinţele vieţii monahale.
Ioan Popa este un pictor bisericesc român. Face parte din școala de pictură de la noi care numără oameni importanți din această breaslă, Alexandru Nicolau, Daniel Codrescu, Mihai Coman și alții, o generație ajunsă la maturitatea profesiei, deşi nu toți sunt freschiști, ci pictori de icoane pe lemn, alții lucrează în mozaic. Pe toți animându-i acuratețea lucrărilor și adeziunea fără rabat la tradiția bizantină. În interviul pe care ni l-a acordat, Ioan Popa ne vorbeşte despre reprezentarea Crucii, precum şi a temelor asociate ei, în iconografia românească.
Un singur îndemn, an de an, de două milenii încoace, continuă să aducă lumină şi speranţă în suflete, să schimbe lumea şi lumile: „Bucuraţi-vă!”. E chiar bucuria Învierii Mântuitorului Iisus Hristos care ne ridică genunchii plecaţi şi ne dezvăluie minunile lăsate de Dumnezeu pe pământ. Iar una dintre aceste minuni este chiar oul de Paşti, încondeiat, închistrit sau vopsit, care întregește simbolistica celei mai mari sărbători a creştinătăţii. „Ouăle încondeiate nu au lipsit niciodată din coşul cu care mergeau bunicii şi străbunicii noştri la biserică în noaptea de Înviere. Le pregăteau îndeosebi în Joia Mare pentru că, făcute atunci, ţineau spre a fi consumate de Paşti. Este o tradiţie pe care noi ne străduim să o menţinem şi să o transmitem mai departe generaţiilor care vin”, spune Elena Vereha, meşter popular din Paltinu, Vatra Moldoviţei (Suceava).
Suceava e un oraș în care sistematizarea comunistă și-a înfipt adânc colții. Arhitectura socialistă e îmblânzită, din loc în loc, de bisericile vechi, ale diferitelor confesiuni, și de câte o clădire austriacă scăpată ca prin urechile acului. Printre aceste minuni peste care mânia socialistă nu a trecut se numără și Biserica „Sfânta Înviere”. Ridicat de Elena, soția lui Petru Rareș, dintr-o dragoste „care înfruntă moartea”, lăcașul e ca o pasăre Phoenix. În ciuda istoriei sale zbuciumate, a păstrat neatins, de aproape cinci veacuri, spiritul Ortodoxiei moldovenești.
Recent, când primăvara începea să-şi facă parcă prea grăbită prezenţa, am ales să ies din furnicar, din marele oraş Bucureşti, pentru a simţi mai bine schimbarea din natură, dar şi din sufletele noastre, mai ales acum, în perioada Postului Mare. Betoanele, asfaltul, metroul anesteziază sentimentul de comunicare cu creaţia, cu frumuseţea lumii de lângă noi şi din noi. La doar câțiva kilometri de forfota urbană, ascunsă între ape și păduri, Mănăstirea Cernica este una dintre acele insule de liniște unde sufletul își poate găsi odihna.
În Parohia Sărata, Protopopiatul Avrig, județul Sibiu, se găsește una dintre bisericile monument istoric aflate la poalele Munților Făgăraș, lăcaș de cult cu o pictură deosebită, realizată de frații Grecu, vestiți zugravi bisericești. Comunitatea de credincioși de aici este îndrumată de părintele Ioan-Cătălin Litman, cel care se străduiește să zidească Biserica vie, plămădită din sufletele credincioșilor.
Sfântul Ambrozie al Milanului, Despre Sfintele Taine, Capitolul VIII, 44-49, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 53, pp. 20-22 „(...) Atunci i-a ieşit în întâmpinare Melchisedec şi i-a adus
În timpul domniei lui Sapor al 2-lea (309-378), în Persia vieţuiau numeroşi creştini, având episcopi, preoţi şi diaconi. Învăţătorii credinţei păgâne, care se închinau la soare, împreună cu evreii, s-au unit împotriva creştinilor, pe care îi defăimau înaintea împăratului. Mai întâi, l-au vorbit de rău pe Sfântul Simeon, episcopul de Seleucia şi Ctesifon, despre care au zis că este vrăjmaş al împăratului Persiei şi prieten al împăratului din Constantinopol, pe care îl înştiinţează de toate câte se întâmplă în Persia. Mai apoi, au fost învinuiţi de trădare toţi creştinii din acel ţinut. Drept aceea, Sapor a pus dajdie mare şi grea asupra creştinilor şi a rânduit şi dregători neînduplecaţi, care să strângă în grabă aceste dajdii. Apoi, împăratul a început să ucidă preoţi şi slujitori ai Bisericii, să jefuiască şi chiar să dărâme bisericile creştinilor. Pe Sfântul Simeon l-a adus în faţa sa şi l-a întrebat de ce nu se închină soarelui. Atunci, fericitul a mărturisit că el se închină numai lui Dumnezeu cel Atotputernic. Deci, a fost trimis episcopul în temniţă, iar pe drum l-a zărit pe bătrânul Gotazat, care în tinereţe fusese creştin şi învăţător al împăratului. Acum însă, pentru slavă deşartă şi din frică să nu-şi piardă viaţa, se închina soarelui la fel ca perşii păgâni. Zărindu-l pe acesta, Sfântul Simeon s-a amărât în sufletul său şi şi-a întors faţa de la Gotazat. Dar acela s-a luminat la suflet şi a plâns cu amar, văzând jalea şi batjocura episcopului său. Astfel, îl ruga pe împărat să-l elibereze din lanţuri pe sfântul episcop, dar Sapor nu numai că nu a vrut lucrul acesta, ci a poruncit să îi taie capul. Iar în Vinerea Mare a anului 341, au fost scoşi din temniţă 1.150 de creştini, împreună cu Sfântul Simeon, episcopul lor. După multe chinuri şi batjocuri, cu toţii au primit cununa muceniciei prin tăierea capului cu sabia.
„Zis-a Domnul către ucenicii Săi: Știți că peste două zile vor fi Paștile și Fiul Omului va fi dat să fie răstignit. Atunci arhiereii și bătrânii poporului s-au adunat în curtea arhiereului care se numea
Fraților, eu am primit de Ia Domnul ceea ce v-am dat și vouă: că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine și, mulțumind, a frânt și a zis: Luați, mâncați; acesta este trupul Meu care se
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XV, II-III, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 176-177 „Deși toți oamenii socot că trebuie invidiați cei ce sunt necontenit veseli,
Aceste trei muceniţe, Agapia, Irina şi Hionia, erau surori şi au trăit pe vremea împăratului Diocleţian (284-305), în părţile Tesalonicului.
În timpul domniei lui Sapor al 2-lea (309-378), în Persia vieţuiau numeroşi creştini, având episcopi, preoţi şi diaconi. Învăţătorii credinţei păgâne, care se închinau la soare, împreună cu evreii, s-au unit împotriva creştinilor, pe care îi defăimau înaintea împăratului. Mai întâi, l-au vorbit de rău pe Sfântul Simeon, episcopul de Seleucia şi Ctesifon, despre care au zis că este vrăjmaş al împăratului Persiei şi prieten al împăratului din Constantinopol, pe care îl înştiinţează de toate câte se întâmplă în Persia. Mai apoi, au fost învinuiţi de trădare toţi creştinii din acel ţinut. Drept aceea, Sapor a pus dajdie mare şi grea asupra creştinilor şi a rânduit şi dregători neînduplecaţi, care să strângă în grabă aceste dajdii. Apoi, împăratul a început să ucidă preoţi şi slujitori ai Bisericii, să jefuiască şi chiar să dărâme bisericile creştinilor. Pe Sfântul Simeon l-a adus în faţa sa şi l-a întrebat de ce nu se închină soarelui. Atunci, fericitul a mărturisit că el se închină numai lui Dumnezeu cel Atotputernic. Deci, a fost trimis episcopul în temniţă, iar pe drum l-a zărit pe bătrânul Gotazat, care în tinereţe fusese creştin şi învăţător al împăratului. Acum însă, pentru slavă deşartă şi din frică să nu-şi piardă viaţa, se închina soarelui la fel ca perşii păgâni. Zărindu-l pe acesta, Sfântul Simeon s-a amărât în sufletul său şi şi-a întors faţa de la Gotazat. Dar acela s-a luminat la suflet şi a plâns cu amar, văzând jalea şi batjocura episcopului său. Astfel, îl ruga pe împărat să-l elibereze din lanţuri pe sfântul episcop, dar Sapor nu numai că nu a vrut lucrul acesta, ci a poruncit să îi taie capul. Iar în Vinerea Mare a anului 341, au fost scoşi din temniţă 1.150 de creştini, împreună cu Sfântul Simeon, episcopul lor. După multe chinuri şi batjocuri, cu toţii au primit cununa muceniciei prin tăierea capului cu sabia.
Aceste trei muceniţe, Agapia, Irina şi Hionia, erau surori şi au trăit pe vremea împăratului Diocleţian (284-305), în părţile Tesalonicului.
Aceşti Sfinţi Apostoli (Aristarh, Pud şi Trofim) au fost ucenici ai Sfântului Apostol Pavel şi au lucrat împreună cu el la răspândirea Evangheliei Domnului Iisus Hristos. Sfântul Aristarh er
Sfântul Pahomie s-a născut în anul 1674, în satul Gledin din ţinutul Bistriţei. Părăsind casa părintească, a ajuns în Moldova, la Mănăstirea Neamţ, unde s-a călugărit. După trecerea
În Duminica a 6-a din Postul Mare sărbătorim Intrarea Domnului în Ierusalim. Într-adevăr, Cel care are cerul de tron, S-a urcat pe mânzul asinei și a intrat în Ierusalim. Copiii evreilor, şi ei
Sfântul Sava († 372) s-a născut în anul 334, fiind fiul unor creştini evlavioşi din părţile Buzăului, în perioada când această parte a ţării era stăpânită de goţi. A fost
Fraților, eu am primit de Ia Domnul ceea ce v-am dat și vouă: că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine și, mulțumind, a frânt și a zis: Luați, mâncați; acesta este trupul Meu care se
Fraților, bucurați-vă pururea întru Domnul. Și iarăși zic: Bucurați-vă! Îngăduința voastră să se facă știută tuturor oamenilor. Domnul este aproape. Nu vă împovărați cu nicio grijă, ci, întru
Fraților, fiindcă primim o împărăție neclintită, să fim mulțumitori, și așa să-I aducem lui Dumnezeu închinare plăcută, cu bună cucernicie și cu sfială. Rămâneți întru dragostea frățească.
Fraţilor, un astfel de Arhiereu se cuvenea să avem: sfânt, fără de răutate, fără de pată, osebit de cei păcătoşi şi mai presus decât cerurile. El nu are nevoie să aducă zilnic jertfe, ca arhiereii:
Fraților, Hristos, venind Arhiereu al bunătăților celor viitoare, a trecut prin cortul cel mai mare și mai desăvârșit, nu făcut de mână, adică nu din zidirea aceasta. El a intrat o dată pentru totdeauna în
Fraților, Hristos n-a intrat într-o Sfântă a Sfintelor făcută de mâini, închipuire a celei adevărate, ci chiar în Cer, ca să Se înfățișeze, pentru noi, înaintea lui Dumnezeu. Iar nu ca să Se aducă pe Si
„Zis-a Domnul către ucenicii Săi: Știți că peste două zile vor fi Paștile și Fiul Omului va fi dat să fie răstignit. Atunci arhiereii și bătrânii poporului s-au adunat în curtea arhiereului care se numea
„În vremea aceea, fiind Iisus în Betania, în casa lui Simon Leprosul, S-a apropiat de El o femeie, având un alabastru cu mir de mare preț, și l-a turnat pe capul Lui pe când ședea la masă. Și văzând
„Zis-a Domnul către ucenicii Săi: De ziua și de ceasul acela nimeni nu știe, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl. Și, precum a fost în zilele lui Noe, așa va fi și venirea Fiului Omului.
„În vremea aceea, șezând Iisus pe Muntele Măslinilor, au venit la El ucenicii, de o parte, zicând: Spune nouă, când vor fi acestea și care este semnul venirii Tale și al sfârșitului veacului? Răspunzând,
„În vremea aceea era bolnav un oarecare Lazăr din Betania, satul Mariei și al Martei, sora ei. Maria era aceea care a uns cu mir pe Domnul și I-a șters picioarele cu părul capului ei, iar fratele ei, Lazăr, era
„Zis-a Domnul: Eu sunt ușa: De va intra cineva prin Mine, se va mântui; și va intra și va ieși și pășune va afla. Furul nu vine decât ca să fure, să înjunghie și să piardă. Eu am venit ca oile Mele
Duminica a 6-a din post (a Floriilor) Ioan 12, 1-18 Înainte de Paşti cu şase zile, Iisus a venit în Betania, unde era Lazăr, pe care îl înviase din morţi. Şi I-au făcut acolo cină şi Marta slujea. Iar
Duminica a 5-a din Post (a Cuvioasei Maria Egipteanca) Marcu 10, 32-45 În vremea aceea Iisus a luat la Sine iarăşi pe cei doisprezece şi a început să le spună cele ce aveau să I se întâmple: Iată, ne suim l
Duminica a 4-a din Postul Mare (a Sfântului Cuvios Ioan Scărarul) Marcu 9, 17-32 În vremea aceea a venit un om la Iisus, zicându-I: Învăţătorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut. Şi, oriunde-l
Duminica a treia din Post (a Sfintei Cruci) Marcu 8, 34-38; 9, 1 Zis-a Domnul: Oricine voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape
Duminica a 2-a din post (a Sfântului Grigorie Palama) Marcu 2, 1-12 În vremea aceea, intrând iarăşi Iisus în Capernaum, după câteva zile s-a auzit că este în casă. Şi îndată s-au adunat aşa de
Duminica Izgonirii lui Adam din Rai (a Lăsatului sec de brânză); (Învățătură despre iertare, post și neagonisire) Matei 6, 14-21 Că de veţi ierta oamenilor greşealele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru
Femeia cea păcătoasă și Iuda sunt două imagini care ne sunt puse înainte în chip antitetic, invitați fiind să vedem unde ne aflăm ca atitudine față de Dumnezeu și, apoi, să optăm și să vedem cui vrem să ne asemănăm prin alegerea noastră, cel puțin ca intenționalitate. Dar încă mai avem timp în săptămâna aceasta să ne reașezăm, dacă ne regăsim într-o stare de infidelitate față de Dumnezeu. În Săptămâna Sfintelor Pătimiri, Domnul nostru Iisus Hristos este desemnat ca Mire. Noi suntem invitați să fim în cămara cea de nuntă, ospățul cel de taină, dar, în același timp, Domnul Hristos este numit - mai ales în imnografia zilei de Miercuri, ca fiind „mirul cel fără de moarte”. Avem, așadar, un mir material cu care a fost uns Hristos de către femeia care s-a întors, care s-a pocăit, și avem pe Domnul Hristos, ca mir ceresc, „nesecat mir”.
Cea mai importantă perioadă liturgică şi duhovnicească din Postul Sfintelor Paşti este cea cuprinsă între Sâmbăta Floriilor şi Sâmbăta Mare, când suntem alături de Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus
Postul Sfintelor Paşti în care ne aflăm este un timp al ascezei şi al pocăinţei. Acum suntem pe drumul pocăinţei pe care îl unim cu postirea noastră pentru a ajunge în Săptămâna Mare, când vom fi alături
Biserica noastră va sărbători mâine unul dintre cele mai frumoase şi mai importante praznice împărăteşti, Buna Vestire sau Blagoveştenia, cea dintâi sărbătoare închinată Maicii Domnului. În primele
A treia duminică din Postul Mare este dedicată cinstirii Sfintei Cruci. După cum în mijlocul Raiului era sădit Pomul Vieţii, tot aşa în mijlocul Postului Mare este cinstită Sfânta Cruce, cea de viaţă făcătoare. Părinţi au sădit Sfânta Cruce în mijlocul Postului Mare ca să ne amintească şi de lăcomia lui Adam, dar în acelaşi timp să ne arate, prin pomul acesta, şi înlăturarea osândei lui. Acum Biserica ne pune înainte Sfânta Cruce pentru a vedea ţinta postirii noastre, şi anume Săptămâna Mare când trăim plenar Sfintele şi Mântuitoarele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos.
Unii călugări din mănăstirile athonite, numiţi şi isihaşti, au ajuns să vadă lumina necreată a lui Dumnezeu. Dar adversarii lor respingeau posibilitatea vederii lui Dumnezeu de către om, negau distincţia dintre fiinţă şi energii în Dumnezeu, excluzând orice posibilitate de comuniune reală a omului cu Dumnezeu. Cel care a luat iniţiativa de a le răspunde acestora a fost Sfântul Grigorie Palama, care a vorbit despre posibilitatea cunoaşterii şi a unirii cu Dumnezeu, afirmând că nu există natură (fiinţă) nelucrătoare care să nu se manifeste în afară prin energii. Sfântul, pentru care isihasmul devenise un mod de viaţă, a răspuns că isihaştii nu văd Fiinţa lui Dumnezeu, ci energiile necreate care se revarsă din Fiinţa Lui.
Nașterea Domnului este sărbătoarea celei mai mari bucurii oferite de Dumnezeu neamului omenesc - Întruparea Fiului Său, împlinirea Tainei din veci ascunse, singurul lucru nou sub soare. Bucuria nașterii lui Iisus
Icoana „Acoperământul Maicii Domnului” este reprezentată în tehnica fresco, pe frontonul bisericii celei mari de la Mănăstirea Polovragi, având dimensiunea 2,80 m/ 2,80 m. Încadrându-se întocmai în cromatica întregului ansamblu pictural, icoana iese în evidență prin acuratețea stilului brâncovenesc. Desfășurată într-o armonie perfectă de formă și culoare, de praznicul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului de la Polovragi, icoana presupune o întreită interpretare iconografică: cromatică, simetrico-participativă și teologică.
Praznicul Adormirii Maicii Domnului este ultima sărbătoare a Născătoarei de Dumnezeu din anul bisericesc. Este încununarea slăvirii ei de către Biserică și desăvârșirea învățăturii despre rolul ei mijlocitor față de Hristos, Mântuitorul lumii. Sfântul Epifanie al Ciprului spune: „Zămislirea și purtarea ei în pântece au fost minunate, nașterea ei a fost mai presus de fire și lumii mântuitoare, iar adormirea ei a fost slăvită, cu adevărat sfântă și prealăudată”.
Sfântul Apostol și Evanghelist Luca este cel care a trăit în apropierea Maicii Domnului, în Cezareea Palestinei, și a consemnat unele întâmplări minunate din viața ei, probabil cunoscute direct de la ea. Așa se face că în Evanghelia după Luca avem consemnate mai multe evenimente legate de viața Maicii Domnului. De la el aflăm ce s-a întâmplat la momentul Bunei Vestiri, cum s-a întâmplat nașterea cea mai presus de fire a lui Dumnezeu, el zugrăvindu-ne nu doar chipul iconic în culori al Maicii Domnului, ci și portretul în cuvinte așa cum reiese din multele referiri făcute în Evanghelia relatată de el.
Schimbarea la Față a Mântuitorului este un moment esențial din viața Domnului nostru Iisus Hristos, care a avut loc cu puțin timp înainte de pătimirea Sa și a avut drept scop să-i întărească pe ucenicii
Sfântul Ambrozie al Milanului, Despre Sfintele Taine, Capitolul VIII, 44-49, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 53, pp. 20-22 „(...) Atunci i-a ieşit în întâmpinare Melchisedec şi i-a adus
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XV, II-III, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 176-177 „Deși toți oamenii socot că trebuie invidiați cei ce sunt necontenit veseli,
Sfântul Ioan Gură de Aur, Predici la sărbători împărătești, Cuvântare despre învierea morților, I, în Părinți și Scriitori Bisericești (2015), vol. 14, p. 142 „Să nu judecăm purtarea de grijă a lu
Sfântul Atanasie cel Mare, Viața Cuviosului Părintelui nostru Antonie, LXXVII, în Părinți și Scriitori Bisericești (1988), vol. 16, p. 236 „Iar noi, pomenind numele lui Hristos Cel răstignit, punem pe
Sfântul Chiril al Alexandriei, Închinare în Duh și Adevăr, Cartea a Unsprezecea, în Părinți și Scriitori Bisericești (1991), vol. 38, pp. 402-403 „Nu mâna omului e cea care binecuvântează, ci El Însu
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Facere, omilia XXIX, VII, în Părinți și Scriitori Bisericești, vol. 21, p. 375 „Acum moartea nu mai este moarte; este numai un nume; dar, mai bine spus, chiar numele a
Condacul 1 Pe mărturisitorul dreptei credinţe, pe călăuza celor tineri către Hristos, pe luminătorul cel vestit al clujenilor, pe ocrotitorul celor din necazuri şi pe Mucenicul mult-pătimitor, cinstindu-l,
Condacul 1: Ca un adevărat prieten şi casnic al lui Hristos, din mormânt ai înviat a patra zi la chemarea cea dătătoare de viată a Domnului, iar acum, stând înaintea jertfelnicului ceresc,
Condacul 1 Pe tine, alesul Domnului, cel ce din tinereţe L-ai iubit pe Hristos şi L-ai urmat pe calea cea îngustă, iar pentru multele tale nevoinţe şi râuri de lacrimi, te-ai îmbogăţit cu darurile
Condacul 1 Viată duhovnicească trăind, Sfinte Nicolae Cabasila, ai căutat asemănarea cu Dumnezeu, prin rugăciune, virtute şi învăţătură, şi, înţelegând puterea Dumnezeieştii Taine a Euharistiei,
IZVORUL TĂMĂDUIRILOR (prăznuit Vineri, în Săptămâna Luminată) Această sărbătoare a Maicii Domnului aminteşte de sfinţirea bisericii închinate ei, de la Izvorul făcător de minuni de lângă
Sfințirea, pentru întâia dată, în Catedrala Mitropolitană din București, a Sfântului și Marelui Mir, a avut loc în ziua de 25 martie 1882. Documentul oficial, semnat de regele Carol I al României, de
De când ne știm pe lumea asta, noi, oamenii, fugim de moarte cu o frică instinctivă, animalică. Numai că moartea aleargă mai tare decât noi. Cei mai mulți dintre dumneavoastră cunoașteți povestea emirului
Pentru că suntem în Săptămâna Sfintelor Pătimiri, vom desluși tainele piesei de epitaf din cultul ortodox. Acesta este utilizat în Vinerea Mare, atunci când la Vecernie, după Ceasurile Împărătești, în cadrul slujbei se rememorează punerea în mormânt a trupului Mântuitorului. Epitaful este scos din Altar într-o procesiune și așezat pe o masă care semnifică mormântul din grădina Ghetsimani. Însă cei mai mulți dintre creștini sunt atașați de slujba Deniei din seara Vinerii Mari când, aducând flori, sărută pânza cea mai specială din cultul pascal, după care, îngenunchind, trec pe sub masa ce devine mormântul cel sfânt. Spre finalul Deniei, epitaful este purtat în procesiune și așezat apoi pe Sfânta Masă, în Altar.
Acum 40 de ani, la mijloc de martie, în zi de duminică geroasă, paralizantă pentru vremuri în care stăpânirea nu ardea a se îngriji atât de mult de cele ale vieții personale ale cetățenilor țării, pe străzile Fălticenilor străbătea un car tras de boi, cu cetină frumos împodobit, presărată de zăpadă, care purta spre cimitirul din Oprișeni, trupul mult ostenitor, dar niciodată biruit de osteneală, al preotului Ilie Ilisei. Puțin trecut de 71 de ani, părintele plecase pe neașteptate, grăbindu‑se oarecum, la ceas când ar mai fi putut să se bucure de cele ce rodise mâinile sale necruțate, cugetul său statornic întru acrivia rânduielii și inima sa aprinsă de dorul după Casa lui Dumnezeu.
Cuvintele Evangheliei, încredințate de Domnul celor aleși, au străbătut vremurile și pământurile, răspândind vestea cea bună până la marginile lumii. Apostolii, purtători ai chemării Mântuitorului, au dev
Liniștea sufletului și a minții este o lucrare lăuntrică profundă, dobândită prin post, rugăciune, despătimire și comuniune cu Dumnezeu. Rod al smereniei, al iubirii vrăjmașilor și al purtării cu răbdare